Sv: Kontrollavgift i Malmö
Har i kväll skickat följande mail till Anna Heinrichs
Svea Inkasso International
Har mailat till
jesper.kristensen@kff.se. och väntar på svar från honom innan jag gör något vidare.
Har också varit i kontakt med andra husbilsåkare som har haft samma problem och fått rådet att bestrida avgifterna.
Här kommer några av de meddelanden jag fått:
1. Var exakt parkerade du, var det på gatan "Jägersrovägen 151" eller inne på parkeringen?
Vad står det för orsak till boten på böteslappen?
Anledningen till att jag frågar beror på att det ofta står husbilar parkerade på Jägersro's och köpcentrats parkeringsplatser. Om det är så att de bötfäller husbilar för att de upptar två p-platser när de är inne för att handla så riskerar många att bli bötfällda.
2. Det hjälper ju inte nu men vi försöker parkera med alla fyra hjulen i rutan och låter rumpan sticka ut i ett fritt utrymme (se bild), alltså inte över en annan p-plats.
Skulle det hända oss skulle vi ta ärendet till en driftig butiksägare vars kunder nyttjar p-platsen. På Jägersro skulle det bli Jula-butiken. Klicka på bilden så den blir större ...
Bifogade miniatyrer
3. Detta är när Malmö är som bäst. Betalar cirka 110:- kronor om dagen för att parkera min servicebil i de centrala delarna av denna trevliga stad. Kom tillbaks från jobbet till bilen vid Möllevångstorget i förra veckan och bläcket på den gula lappen hade knappt torkat. Cirka 10 minuter efter tiden kostar 400:- kronor.
Tittade lite på Jägersro center, dom kan inte enas om en gemensam hemsida. Hittar flera stycken, gemensamt är att man skryter om många och gratis parkering. Men det är ju inte sant då dom vill ha betalt av er.
4. Men för att undvika att vi får för mycket arbete har jag skrivit till Jägerso Center och frågat efter deras policy.
5. I stort sett alla köpcentra är tydliga med att i sina annonser nogsamt påpeka att man har fria parkeringsytor.
Min undran är då om det finns begänsningar vid parkering på dessa "privata" parkeringsplatser och var i så fall kan jag läsa dessa? Finns skyltar som informerar, mm?
De enda skyltar som man ibland kan se, är förbud för lastbilar att köra in på parkeringsområdet och det är kanske detta som ligger till grund för den s.k kontrollavgiften.
Kanske vorde det bra att få en rättslig syn på det hela?
6. Man undrar ju om affärsinehavarna inte vill ha oss husbils ägare som kunder?
Jag hade tagit med boten till Jula och bett att få tala med föreståndaren!
Ska vi behöva bli behandlade såhär när vi bär dit våra pengar till affärerna.
7. Jag tycker för övrigt det mest liknar någon form av bedrägligt förfarande.
Jag hade inte betalt förrän jag pratat med någon från köpcentrets ledning.
Detta utesluter ju då också alla bilar med någon form av släp.
Mycket märkligt
8. Jag pratade med Per Blom på KF fastigheter i Stockholm. Att sätta avgift för att vi står i två rutor var det dummaste han hade hört. Så funkar det INTE i Stockholm. Har fått tag i Jesper Kristiansen i Malmö och han bad mej att du ska skriva till honom på ePost:
jesper.kristensen@kff.se.
För övriga medlemmar: Bestrid avgifterna. Alla männsikor vet inte vad en husbil är.
9. I fortsättningen får vi husbilsåkare parkera på Jägerso köpcentra mellan köpcentrat och Volvo. Om det blir fler "missar" går det bra att ringa direkt till arbetsledaren Dejan Grebovic på Europark på telefon 0734-24 21 32.
Mvh Klas Nilson