• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollavgift i Malmö

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Fick ett brev på posten i fredags från en Tysk advokatbyrå där jag fick reda på att jag parkerat fel på Jägersrovägen 151 i Malmö den 17 mars 2011. När jag var på Jula och handlade så parkerade jag som vanligt när jag har husbilen, i utkanten av parkeringsplatsen för att inte störa någon eftersom bilen är lite för lång för att rymmas i en P-ruta. Någon lapp på rutan var det inte när jag lämnade parkeringsplatsen. Det säger väl alla när dom vill koma ifrån en P-bot. Troligtsvis var kontrollanten i sin bil och höll på att skriva ut kontrollavgiften? Det var en regnig och blåsig dag. Det fanns massor av tomma p-platser runt omkring så jag störde nog edast den noggranne kontrollanten.
Någon påminnelse har jag inte fått. Kontrollavgiften är på 400 SKr och sedan vill advokatbyrån ha lite också. Totalsumman för att jag stod parkerad i två rutor kl. 15.15 en torsdag är nu 88,10€. Har kontaktat Hojab som sköter parkeringen åt Fastighesägaren på den parkeringsplatsen och dom har lovat att höra av sig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Var exakt parkerade du, var det på gatan "Jägersrovägen 151" eller inne på parkeringen?

Vad står det för orsak till boten på böteslappen?

Anledningen till att jag frågar beror på att det ofta står husbilar parkerade på Jägersro's och köpcentrats parkeringsplatser. Om det är så att de bötfäller husbilar för att de upptar två p-platser när de är inne för att handla så riskerar många att bli bötfällda.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Man kan inte bli annat än förbannad!

Nästa steg är väl att dom anlitar en MC-klubb för att driva in pengarna med några tusen procent pålägg?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Jag stod inne på parkeringen ute i kanten mot Volvo-Renault. Väldigt gott om plats. Upptar 2p-platser står det påkopian jag fått från advokatbyrån. Jag hoppas jag får bilder från Hojab så att ni kan se att det var gott om plats där. Jag har kört omkring med relativit stora bilar under många år, men det är första gången i mitt liv jag åker på en "P-bot". När jag har eller hade kärran efter så brukar jag ställa på"andra hållet" så att jag upptar 5-6 platser. Tur att kontrollanterna inte har sett det!!!!
 

Bilagor

  • 09112007.jpg
    09112007.jpg
    336,5 KB · Visningar: 49
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Stod idag kl 14.00 med husbilen på Bauhaus/OBS stora parkering transportgatan/Bäckebol. (Göteborg)
600 kr i kontrollavgift orsak punkt 14 ett hjul utanför P-ruta.

Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Det hjälper ju inte nu men vi försöker parkera med alla fyra hjulen i rutan och låter rumpan sticka ut i ett fritt utrymme (se bild), alltså inte över en annan p-plats.

Skulle det hända oss skulle vi ta ärendet till en driftig butiksägare vars kunder nyttjar p-platsen. På Jägersro skulle det bli Jula-butiken.

Klicka på bilden så den blir större ...
 

Bilagor

  • p.JPG
    p.JPG
    51,7 KB · Visningar: 418

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Detta är när Malmö är som bäst. Betalar cirka 110:- kronor om dagen för att parkera min servicebil i de centrala delarna av denna trevliga stad. Kom tillbaks från jobbet till bilen vid Möllevångstorget i förra veckan och bläcket på den gula lappen hade knappt torkat. Cirka 10 minuter efter tiden kostar 400:- kronor.
Tittade lite på Jägersro center, dom kan inte enas om en gemensam hemsida. Hittar fler stycken, gemensamt är att man skryter om många och gratis parkering. Men det är ju inte sant då dom vill ha betalt av er.

Jägersro Center - butiker för hela familjen i Malmö

Jägersro Center - Öppettider, butiker och mer om centrumet

Hitta hit - KF Fastigheter
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Absolut Montreal, det klarar vi som är tuffa Bikers med väst och allt.

Men för att undvika att vi får för mycket arbete har jag skrivit till Jägerso Center och frågat efter deras policy.
 
Senast redigerad av en moderator:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Det hjälper ju inte nu men vi försöker parkera med alla fyra hjulen i rutan och låter rumpan sticka ut i ett fritt utrymme (se bild), alltså inte över en annan p-plats.

Skulle det hända oss skulle vi ta ärendet till en driftig butiksägare vars kunder nyttjar p-platsen. På Jägersro skulle det bli Jula-butiken.

Klicka på bilden så den blir större ...
Jag stod parkerad ungefär vid den vänstra röda pilen, ock ville inte störa de som kör på p-plasen och valde att utnyttja 2 rutor. Men det är tydligen viktigare att alla fyra hjulen står innanför linjerna.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

I stort sett alla köpcentra är tydliga med att i sina annonser nogsamt påpeka att man har fria parkeringsytor.

Min undran är då om det finns begänsningar vid parkering på dessa "privata" parkeringsplatser och var i så fall kan jag läsa dessa? Finns skyltar som informerar, mm?

De enda skyltar som man ibland kan se, är förbud för lastbilar att köra in på parkeringsområdet och det är kanske detta som ligger till grund för den s.k kontrollavgiften.

Kanske vorde det bra att få en rättslig syn på det hela?:swoon:
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Fick ett brev på posten i fredags från en Tysk advokatbyrå där jag fick reda på att jag parkerat fel på Jägersrovägen 151 i Malmö den 17 mars 2011. När jag var på Jula och handlade så parkerade jag som vanligt när jag har husbilen, i utkanten av parkeringsplatsen för att inte störa någon eftersom bilen är lite för lång för att rymmas i en P-ruta. Någon lapp på rutan var det inte när jag lämnade parkeringsplatsen. Det säger väl alla när dom vill koma ifrån en P-bot. Troligtsvis var kontrollanten i sin bil och höll på att skriva ut kontrollavgiften? Det var en regnig och blåsig dag. Det fanns massor av tomma p-platser runt omkring så jag störde nog edast den noggranne kontrollanten.
Någon påminnelse har jag inte fått. Kontrollavgiften är på 400 SKr och sedan vill advokatbyrån ha lite också. Totalsumman för att jag stod parkerad i två rutor kl. 15.15 en torsdag är nu 88,10€. Har kontaktat Hojab som sköter parkeringen åt Fastighesägaren på den parkeringsplatsen och dom har lovat att höra av sig.

Man undrar ju om affärsinehavarna inte vill ha oss husbils ägare som kunder?
Jag hade tagit med boten till Jula och bett att få tala med föreståndaren!
Ska vi behöva bli behandlade såhär när vi bär dit våra pengar till affärerna.:mad:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Montreal, jag har 2 så du kan låna en av mina.

Jag tycker för övrigt det mest liknar någon form av bedrägligt förfarande.

Jag hade inte betalt förrän jag pratat med någon från köpcentrets ledning.

Detta utesluter ju då också alla bilar med någon form av släp.

Mycket märkligt
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Stod idag kl 14.00 med husbilen på Bauhaus/OBS stora parkering transportgatan/Bäckebol. (Göteborg)
600 kr i kontrollavgift orsak punkt 14 ett hjul utanför P-ruta.

Bosse

Har idag betalt 600 kr till Parkeringstjänst Väst AB, Ändrade dom 2 sista siffrorna ärendenr/OCR-nummer så min betalning hamnar troligen på någon annans P-bot.
Får troligen en påminnelse om betalning senare, kommer då att skriva och tala om när och till vilket bankgiro jag betalt.
Dom nöjer sej säkert inte med det utan vill att jag styrker min betalning, det kan jag göra mot en avgift på 600 kr.
Skall bli kul att se hur detta slutar.

Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Jag pratade med Per Blom på KF fastigheter i Stockholm. Att sätta avgift för att vi står i två rutor var det dummaste han hade hört. Så funkar det INTE i Stockholm. Har fått tag i Jesper Kristiansen i Malmö och han bad mej att du ska skriva till honom på ePost: jesper.kristensen@kff.se.

För övriga medlemmar: Bestrid avgifterna. Alla männsikor vet inte vad en husbil är.
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Har nu fått följande svar från Svea Inkasso International

Debiteringsnummer: 802070-2534716

Registreringsnummer: MOL ST 446

Parkeringsplats: Jägersro Center (Jägersrovägen 151)

Parkeringsdatum: 2011-03-17

Hej Klas,

Tyvärr var inte jag på plats när du ringde i fredags. Det är så att vi inte har möjlighet att skicka ut kostnadsfria påminnelser på utlandsregistrerade fordon då vi inte kan ta fram ägaruppgifter från Sverige. Vi anlitar därför lokala ombud som tar fram ägaruppgifter och därför kommer alla brev ifrån dem. Jag skickar en kopia på kontrollavgiften och foton av händelsen, då du tyvärr har fått fel information så räcker det om du betalar de 400 kr som kontrollavgiften är på så återkallar jag ärendet då betalningen är bokförd. Du behöver alltså inte betala de kostnader som uppkommit.

Swift kod: NDEASESS
IBAN Nr: SE 9795000099603401302199

Ange debiteringsnumret som referens.
Om du betalar från Sverige kan du använda uppgifterna på kontrollavgiften.

Med vänliga hälsningar

Anna Heinrichs
Svea Inkasso International
Phone: +46 8 735 90 00
Fax: +46 8 735 29 45
Address: Solnavägen 102 A
Box 101, 169 81 Sona
anna.heinrichs@sveaekonomi.se
Svea Ekonomi
 
Toppen