• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tack för ditt snabba svar. Då skall jag åka in på en Kjell & co butik när vi åker ner genom Sverige och skaffa sticka + antenn och ev. förlängningskabel, om jag vill sätta upp antennen på taket via takluckan.
Glömde min fråga om Win7, men den svarade du ju på ändå, och jag har också lagt in Carnival,s wifi-fil.

Tack än en gång / Göran

F

F.d. 25023

Guest

Hej!

Förläng inte antennkabeln, då förlorar man direkt mycket antenneffekt. Sätt den längre, effektivare antennen direkt på USB-stickan/adaptern och förläng USB-kabeln i stället!

Då förlorar du ingen effekt alls. (USB-kabeln kan vara upp till 5 meter lång)

Kolla också vilken effekt USB-WIFI stickan har, vår har 500mW, det finns upp till 2000 mW externa USB-WIFI adapters. Ju starkare desto längre avstånd tar dem och hittar följaktligen fler hotspots.

Hälsning
jyrki

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Har med intresse följt denna tråd och lärt mig en hel del.
Låst upp min dongel, laddat ner WIFI platser i Europa och
hämtat hem POI Edit.
Nu till min fråga: Är det någon som vet hur jag läser in dessa POI's
till min navigator. Navigon 8110 ?

F

F.d. 52994

Guest

Vill jag oxå veta. Har laddad ner i min Garmin under extra, men får bara plats med 2 filer???

F

F.d. 51064

Guest

Hej
Har med intresse följt denna tråd och lärt mig en hel del.
Låst upp min dongel, laddat ner WIFI platser i Europa och
hämtat hem POI Edit.
Nu till min fråga: Är det någon som vet hur jag läser in dessa POI's
till min navigator. Navigon 8110 ?

Jag har en Navigon 8310 och jag fick lov att skaffa ett tilläggsprogram POI-Warner för att kunna lägga in poi.s
Detta, POI-Warner, inte att förväxla med det inbyggda poi-warner som finns i Navigon. Detta program finns omskrivet i en tidigare tråd.

F

F.d. 29876

Guest

Kolla också vilken effekt USB-WIFI stickan har, vår har 500mW, det finns upp till 2000 mW externa USB-WIFI adapters. Ju starkare desto längre avstånd tar dem och hittar följaktligen fler hotspots.

Hej,

Kan nån säga var jag kan köpa en sån 2000 mW adapter?

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

"Kolla också vilken effekt USB-WIFI stickan har, vår har 500mW, det finns upp till 2000 mW externa USB-WIFI adapters. Ju starkare desto längre avstånd tar dem och hittar följaktligen fler hotspots." skrev Jyrki

Nu blir jag väldigt nyfiken på detta resonemang?

Hur skall mottagningsförmågan öka pg att jag ökar min uteffekt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er tre faktorer som styrer kvaliteten på wlan signal: Avstand, demping i omgivelsen og antennens forsterkning. Avstanden kan vi påvirke med å komme så nær som mulig, dempingen som karosseriet utgjør kan vi unngå ved å sette en antenne på taket. Selv et plastkarosseri reduserer signalet noe. Alle eksterne antenner har en forsterkningsfaktor oppgitt i dB, en kort enkel pisk har en faktor på 1 dB. Den innebygde i en laptop ligger ofte på 0.75 dB - en god omnidirectional (rundstrålende) kan ha opp til 10 dB. En retningsantenne kan komme svært hæyt i forsterkning på bekostning av fleksibilitet.

Ekstremantennen er en parabol med forsterkning på opp til 100 dB - brukes til å sette fistanserekorder for WLAN samband. Med en signalvinkel helt nede i 1 til 2 grader er det litt problematisk å sette opp, men rekkevidde på over 50 km er oppnådd flere ganger i tørrt klima.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Mobilt bredband är väl en internetuppkoppling medan man förflyttar sig från A till B. Varken McDonalds, campingplatserna eller biblioteken är väl särskilt mobila. Det enda bibliotek man behöver är för alla SIM-korten, ett för varje land man stannar i.

I Norden räcker det med ICE.NET överallt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du har så rett, og en av de bedre oversiktene over hva som finnes av mobilt bredband rundt i verden med kontantkort er Home - Prepaid Wireless Internet Access. I Europa er det Norden og Frankrike som skiller seg ut negativt, med vanskelig tilgjengelig prepaid ( i Sverige trenger en svensk personnummer for de beste variantene ) Frankrike er bare urimelig dyrt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Mobilt bredband är väl en internetuppkoppling medan man förflyttar sig från A till B. Varken McDonalds, campingplatserna eller biblioteken är väl särskilt mobila. Det enda bibliotek man behöver är för alla SIM-korten, ett för varje land man stannar i. I Norden räcker det med ICE.NET överallt.

För egen del behöver jag ingen uppkoppling när jag färdas utan först när jag står still tex för natten. Då är uppkoppling med wlan det enklaste och billigaste (oftast gratis).

Vad beträffar Net1 (ICE.NET) så har den alldeles för dålig täckning även i glesbygd och är dessutom ganska kostsamt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

För egen del behöver jag ingen uppkoppling när jag färdas utan först när jag står still tex för natten. Då är uppkoppling med wlan det enklaste och billigaste (oftast gratis).

Vad beträffar Net1 (ICE.NET) så har den alldeles för dålig täckning även i glesbygd och är dessutom ganska kostsamt.

Att stå still kallas stationärt bredband. Då kan du koppla in dej på vilken teleplint som helst. Jag har tele-kartorna så du lätt hittar kopplingspunkterna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att stå still kallas stationärt bredband. Då kan du koppla in dej på vilken teleplint som helst. Jag har tele-kartorna så du lätt hittar kopplingspunkterna.

Du får ursäkta men nu hänger jag inte med!

Senast jag kopplade in mig i plintar var i lumpen och fick klättra med stolpskor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Direkte kobling på "curbside plint" er klart olaglig, men meget effektivt :cool::cool::D:D

F

F.d. 25023

Guest

Min externa USB-WiFi adapter heter BOSSW 203 (500mW), köpt i Spanien, fungerat nu 4 år jättebra. Har tre antenner för den, en rundstrålande 5db, en lika 8db och en riktantenn på 15db. Med riktantennen hittar man Hotspot över 20 km borta. (över havsytan..).

Men samtidigt kan det vara bättr med mindre antenn oftast, det berkar som om för kraftig antenn förtör signalen på något sätt om hotspoten är för nära.

Samma tillverkare har en kraftigare en på 2000mW. Se BOSSLAN, Computer manufacturer specialized in IP connectivity, communications and IP products... , både "adaptadores" och "amplificadores". Siten är på spanska.

Lycka till!
jyrki

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag har en Navigon 8310 och jag fick lov att skaffa ett tilläggsprogram POI-Warner för att kunna lägga in poi.s
Detta, POI-Warner, inte att förväxla med det inbyggda poi-warner som finns i Navigon. Detta program finns omskrivet i en tidigare tråd.

Vet du var jag kan köpa detta program ?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Husbilskalle och jag sitter just nu på ställplatsen i Almeria (Spanien) och är uppkopplade på nätet via en wlansticka från Clas Ohlson för några hundringar. Fungerar ganska bra faktiskt men för säkerhets skull så köpte jag ett kontantkort inkl. dong av Vodaphone för 39 euro som ska fungera en månad framåt.

Det var en ung och glad tjej jag köpte kortet av men hennes engelska var inte så lysande. Det förvånar mig att bruksanvisningen enbart var på spanska och detta gör mig något osäker! Min spanska är klart undermålig så jag hoppas verkligen att jag inte har bundit mig för ett abonnemang för 24 månader eller så!

Dessa kontantkort köps ju till stor del av turister och utlänningar ((antar jag) så jag tycker det är svagt av Vodaphone att inte kunna prestera en bruksanvisning på flera språk!

Få se om jag får iväg det här med wlanstickan nu!

Nähä, det gick inte! Jag var tvungen att koppla in Vodaphonestickan för att det skulle fungera. Hela den här Internetuppkopplingsvärlden verkar lite osäker men det blir säkert bättre med tiden!

Jappe

F

F.d. 13998

Guest

Intressant diskussion detta! Sitter just och plkanerar sommarens turer och tänkte passa på att slänga in en fråga om möjligheten till billig 3G Internet utomlands.
Är det någon som har provat Datamobiles kontantkort för 3G-surf runt om i världen? www.datamobile.se. Verkar vara en ganska ny operatör som ser ut att ha bra priser i ett flertal länder. Skönt också med kontantkort så att man inte kommer hem och hittar överraskningar i brevlådan. // Kurt

Toppen