• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Intressant diskussion detta! Sitter just och plkanerar sommarens turer och tänkte passa på att slänga in en fråga om möjligheten till billig 3G Internet utomlands.
Är det någon som har provat Datamobiles kontantkort för 3G-surf runt om i världen? www.datamobile.se. Verkar vara en ganska ny operatör som ser ut att ha bra priser i ett flertal länder. Skönt också med kontantkort så att man inte kommer hem och hittar överraskningar i brevlådan. // Kurt

Jag har nu gjort slut på 700 mb på mitt kontantkort för 39 euro här i Spanien. Under 300 kronor blir det. Hade jag använt Datamobiles kort så hade samma mängd mb kostat mig c:a 5600 kronor. Det kallar jag skillnad! Det här är ett lönsamt Geschäft! Lite fult att utnyttja okunniga på detta vis!

(Har jag räknat fel så upplys mig om var felet ligger!)

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jappe sine tall stemmer med mine, har og prøvd et kort med 3 cent/MB - dette også i Spania. I Tyskland betaler jeg €30 for en mnd uten grense på trafikken, problemlandet er Frankrike - har ikke funnet en bra løsning der ennå.

OK, jeg har en bunke kontantkort og må bytte ved grensepasseringer, men med en innsparing på flere tusen i løpet av en vinter så er det godt betalt jobb.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej

Nu är tråden lite gammal men såhär gjorde vi i somras.

I norden har vi ice.net fungerar fint.

I Tyskland köpte vi mobilt kontantkort på ALDI (mataffär) för internet. första ggn kostar det 14 euro varav man fick surfa för 10 euro. man fick då 5 st 24 timmars surfningar, man påbörjar och så tickar den på i 24 timmar. Man kan sedan fylla på. Vi hade en egen sticka hemmifrån som är olåst från tele2 men man kan också köpa en på aldi.

I Österrike gjorde vi likadant men köpte kortet i en annan matvarukedja har dock just nu glömt namnet på denna. kortets hemsida är dock här yesss! Där surfar man på megabyte och när det tar slut så får man fylla på. Räcker ganska länge om man bara ska läsa lite nyheter eller väder.

Vi har nu också en router eriksson w25 där vi stoppar in simkortet, på så sätt kan flera surfa sammtidigt.

I somras var vi även i italien och försökte då komma online via mcdonalds som tipsas om här och vi fick "kalla handen" pga at vi inte var boende i italien med italienska pass

Hälsningar
Lovisa & Runar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Är det någon som har provat Datamobiles kontantkort för 3G-surf runt om i världen? www.datamobile.se. Verkar vara en ganska ny operatör som ser ut att ha bra priser i ett flertal länder. Skönt också med kontantkort så att man inte kommer hem och hittar överraskningar i brevlådan. // Kurt

Datamobile har behandlats tidigare på detta forum. Då konstaterades att det kostar 8000 kr per GB. Ett typiskt iPhone-abonnemang ger 10 GB per månad och kostar 200-300 kr i Sverige, motsvarande med Datamobile blir 80000 kr.

Jappe kallade detta för bondfångeri, jag skulle kalla det för lurendrejeri!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55319

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej.

Vi har använt Option stickan i 3 år bl. annat Italien. Portugal .Sverige och Finland
Kostar ganska mycket att köpa, men kan användas internationellt med olika operatörer bl annat Vodafone Telia 3. DNA. Kontantkort för datatrafik köpes hos telefonoperatörer. Kostar nu i Portugal 1 € i tim.
Mycket enkel att starta upp automatiskt i datorn Rekommenderas!

MVH Helge o Catarina.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

[SIZE=3 skrev:
Ett typiskt iPhone-abonnemang ger 10 GB per månad och kostar 200-300 kr i Sverige[/size], motsvarande med Datamobile blir 80000 kr.
Var hittar du dessa abonnemang. Tycker de flesta rör sig om max 1 GB/mån med normal hastighet. Men jag är ny i denna bransch så jag har kanske helt fel?
Lasse J
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej


I Österrike gjorde vi likadant men köpte kortet i en annan matvarukedja har dock just nu glömt namnet på denna. kortets hemsida är dock här yesss! Där surfar man på megabyte och när det tar slut så får man fylla på. Räcker ganska länge om man bara ska läsa lite nyheter eller väder.

Hälsningar
Lovisa & Runar

Frågade svärfar och butiken heter Hofer i Österrike
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej
Har en iPad som använder micro-sim. De här kontantkorten i utlandet, t.ex. Tyskland för 25 euro/månad. Går det att få i micro-sim?

Ett alternativ vore ju att skaffa något slags fristående 3G-modem/router. Som sedan sänder signalen vidare via wifi. Då kan man ju surfa även med iPhonen. Finns det någon sådan????
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej
Har en iPad som använder micro-sim. De här kontantkorten i utlandet, t.ex. Tyskland för 25 euro/månad. Går det att få i micro-sim?

Det skulle förvåna mig om kontantkorten inte finns som microsim. I värsta fall går det att klippa till ett vanligt simkort.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej
Har en iPad som använder micro-sim. De här kontantkorten i utlandet, t.ex. Tyskland för 25 euro/månad. Går det att få i micro-sim?

Ett alternativ vore ju att skaffa något slags fristående 3G-modem/router. Som sedan sänder signalen vidare via wifi. Då kan man ju surfa även med iPhonen. Finns det någon sådan????

Hej
Läs gärna mitt inlägg ovan.

Sitter just nu och surfar wlan i husbilen med min iphone via Eriksson w25 router. Runar som kör kopplade in den tidigare idag.

Kontrollera dock att den är operatörsOlåst.

Ang micro simkort känner vi inte till
 
B

bmelen

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Ni som använt ALDI kontant bredbandskort kan ni ge en kortfattad beskriving av vad som krävs när man köper det i affären (leg, fast tysk adress, eller?).
Hur går registreringen till i praktiken? Hur kommer jag igång.
Hur dan är täckningen?


Vi åker den 28/3 från Sverige och tänker oss till Bayern och sedan vidare till Alsace och vidare till Moseldalen.

Tack på förhand
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Har du eget upplåst modem?

Vi köpte startpaket förra sommaren inklusive modem. Skall du köpa startpaket behöver du en adress i Tyskland. Vi använde ställplatsen i Heiligenhafen - klockrent. Viktigt är att ringa in och registrera abonnemanget. Glöm inte att ange monats flaterate när ni registrera kortet. Grundpaketet ger 14 dagars fri surf, därefter kostar det 14.99 euro i månaden.
 
B

bmelen

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej Kumani

Tack för ditt svar.
Jag har ett upplåst Telia modem, som jag aldrig har testat med andra operatörer.
Har ni någon uppfattning om hur täckningen är i södra tyskland?
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Eftersom vi nästan uteslutande åker i södra Tyskland kan vi konstatera att vår upplevelse är att täckningen är god. Allting är naturligtvis relativt, inte den hastighet som vi har här hemma, men det fungerar väl att läsa HBK:sidan, läsa mail och det man behöver utföra nätet.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Ni som använt ALDI kontant bredbandskort kan ni ge en kortfattad beskriving av vad som krävs när man köper det i affären (leg, fast tysk adress, eller?).
Hur går registreringen till i praktiken? Hur kommer jag igång.
Hur dan är täckningen?


Vi köpte simkortet i butiken, har man inte en sticka kan man köpa även det.

Registreringen gör man i lugn och ro vid datorn ej i butiken

Vi minns inte exakt hur man gör vid registreringen men man sätter i stickan installerar enligt rutorna som poppar upp. MAn kommer tillfälligt online för detta. Vi registrerade oss via en släktings adress i Hamburg. . Vilken adress du kan välja vet vi ej men du kan säkert prova dig fram. När man gjort allt klart så kan det ta upp till 12 timmar innan det fungerar. Vi trodde först att vi gjort fel men det fungerade efter ett tag. (Man måste alltså ha tålamod och inte ha bråttom online)


Täckningen är ok men snabbheten är långsam, duger mest till att lässa nyheter, skriva mail eller liknande.

Simkortet är också dygnsbaserat, börjar du så surfa allt vad du orkar under 24 timmar. Sedan kan man ha uppehåll någon dag för att sedan påbörja en ny "24timmars"

Man kan sedan fylla på kortet allteftersom, vi köpte ett 5 dygnskort men vet att det fanns fler varianter att välja på. För oss räckte det med 5 dygn, är man borta längre och behöver vara online dagligen fanns ett 30dagars har jag för mig.

Väntetiden vid registreringen uppstår bara första ggn, när man sedan fyller på så fungerar det direkt

lycka till och trevlig resa.
 
F

F.d. 5355

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Vi kom nyligen hem från tysklan, vi kan konstatera att alla kontantkort måste fyllas på var 6 månad annars upphör de att gälla. Detta innebär att man måste köpa nytt simkort vid varje resa, och fylla i alla regristreringar och visa pass mm. Väldigt bökigt och korkat system.:swoon:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Vi kom nyligen hem från tysklan, vi kan konstatera att alla kontantkort måste fyllas på var 6 månad annars upphör de att gälla. Detta innebär att man måste köpa nytt simkort vid varje resa, och fylla i alla regristreringar och visa pass mm. Väldigt bökigt och korkat system.:swoon:

Vi har T-mobile kontantkort. Det fungerade utan problem efter 13 månaders uppehåll.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej
Var köper man ett T-mobil någonstans?
Fungerar det som de andra att du uppger en Adress o Ringer in o reggar?
Mvh
Gun&Ronny
 
Toppen