• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tänk om... Vodafone finns väl i många länder i Europa. Skulle det vara så omöjligt för dem att "släppa" ett "Europakort" som fungerade i flera länder så man slapp detta eviga jagande efter vettiga kontantkort när man åker runt i Europa! Det här kan vara ett sätt för bolaget att norpa mängder med kontantkortskunder från de andra bolagen och tjäna pengar! Tänk om, Vodafone!

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tänk om antennerna var spridda över ytan och inte "ovanpå" varandra. Då kunde ALLA få bra förbindelse. Det borde vara en fråga om infrastrutur i Europa. Mig veterligen så har inte vaje telefonbolag sina egna telefontrådar utan ringer jag i tråden från Sverige till Italien så funkar det väl ändå?
:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Mobilutbyggingen ble spesifisert av myndighetene slik at det må en egen godkjenning til for nasjonal roaming (bruk av andre opperatørers sendere.
Når de så har forpliktet seg til å bygge ut for en viss % av befolkningen så blir antennene samlet på nesten samme sted. I noen land hadde de ikke engang lov til å samarbeide om mastene, men miljøhensyn har redusert dette forbudet.

Småtilbyderne kjøper sin tilgang fra en av de som har bygget nett og her ikke nasjonal roaming med de andre.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

49 kronor per dag för 20 MB datatrafik.

Det räcker för att läsa dagstidningen - alltså i dyraste laget!
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

49 kronor per dag för 20 MB datatrafik.

Det räcker för att läsa dagstidningen - alltså i dyraste laget!

Instämmer helt och hållet men hoppas att konkurrens ev. skall kunna pressa ner nivån till vettiga priser.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Vi är ute o far i Europa!
När det gäller Internet finns som många säger på Mc Donalds!
Har själv "färsk" erfarenhet av Spanien: Moviestar kostar noll eller lite för sim-kortet sedan kostar kontantkortet 2.99 euro per dygn/surf, man måste ladda med 15-20 euro men man kan använda allt fungerar mycket bra! Italien har jag 2 år gammal erfarenhet av men vi använde TIM och det fungerade alldeles ypperligt. Tyskland har vi använt O2 kontantkort, alla kräver pass för att köpa men det har inte varit något problem för oss. Jag kanske skall tala om att vi använder ett telia "modem" som är upplåst och det fungerar över allt
mvh Lena P-K:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

I Tyskland har Telekom det bästa nätet följt av Vodafone, O2 och e-plus (skitdåligt).

Under min senaste resa hade jag ett dyrt kontantkort från Vodafone som fungerade någorlunda men var värdelöst i den "svåra" Moseldalen. Aldis kort som kör e+plus var dåligt överallt och dog plötsligt, möjligen på grund av fel vid aktiveringen trots att jag fick hjälp av en tysk "expert" att aktivera det. Kolossalt knöligt! Jag har haft att göra med O2 tidigare och där har det varit mycket krångel. Jag tycker faktiskt att deras sätt att hantera sina kontantkunder är på gränsen till bedrägligt!

Nästa gång ska jag försöka få tag på ett kontantkort från Telekom men de tycks ha ändrat villkoren för mobilt "prepaid Internet" och deras prislista är kolossalt komplicerad. Det verkar nästan som om de inte vill dela med sig av sitt nät till turister! Förmodligen går jag bet på Telekom så då får jag väl försöka med Lidl's kontantkort (O2) och se om det är lättare att aktivera än Aldis motsvarighet!

Finns det någon här som nyligen har lyckats med bedriften att få till en vettig Internetuppkoppling i Tyskland?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Nej! O2 sade till oss att de inte säljer kontant-sim något mer, lönar sig inte!

McDonalds var bra däremot


Jyrki
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har ett Aldi kontantkort som gick ut för två månader sedan.
Trots detta gick det bra förra veckan att köpa koden för att ladda på det igen och då funkade det utan problem.
Körde bara en snabbtest och det funkade bra.
Nu var det ju mitt inne i Hamburg, där funkar väl det mesta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jo, jag har också hört detta. Det är bara det att Tchibos affärer inte är så lätta att hitta. Jag hittade en sådan affär en gång faktiskt men där hade de inga kontantkort för nätet!

Jappe
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Använder Vodafone websessions sedan ett par år funkar sådär, ok i stora städer sämre på landsbygd.

49 cent för en kvart 3,95 E för ett dygn 12,95E en vecka max 1GB.

Kanske det blir samma utveckling på dataroaming som telefoni.

Nu kostar det ju "bara " 3 kr i minuten att ringa inom EU och 0,80kr att ta emot samtal.

Tidigare när det kostade 10-15 kr i minuten att ringa så kanske vi ringde för 15 kr på 2 veckor, resten över skype, nu när det är billigare så blir det samtal för några hundralappar på samma tid och mindre med skype som ju kräver datauppkoppling av hyfsad kvalite

Data kostar ju 7 kr mb inom EU och det blir ju väldigt snabbt dyrt. Jag tycker det går 2-3 mb bara jag startar mobildata i telefonen med DI som startsida.

I Polen kan man köpa kontantkort 25zt(ca 52sek) för 1GB inom 1 månad, hoppas vi går mot den utvecklingen i hela Europa


Det kan ju också ha med kapaciteten i näten att göra, men troligen inte då det finns lokala kort med vettiga priser medan roaming är dyrt.

Vi får hoppas på EU med nya takpriser, förra året var det 25 kr mb, nu 7 så det går åt rätt håll
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Ett alternativ till lokala kontantkort kan vara Skype WiFi.
Åtminstone värt att prova. Sedan Microsoft tog över finns det resurser.

image.jpg
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

I Tyskland har Telekom det bästa nätet följt av Vodafone, O2 och e-plus (skitdåligt).

Under min senaste resa hade jag ett dyrt kontantkort från Vodafone som fungerade någorlunda men var värdelöst i den "svåra" Moseldalen. Aldis kort som kör e+plus var dåligt överallt och dog plötsligt, möjligen på grund av fel vid aktiveringen trots att jag fick hjälp av en tysk "expert" att aktivera det. Kolossalt knöligt! Jag har haft att göra med O2 tidigare och där har det varit mycket krångel. Jag tycker faktiskt att deras sätt att hantera sina kontantkunder är på gränsen till bedrägligt!

Nästa gång ska jag försöka få tag på ett kontantkort från Telekom men de tycks ha ändrat villkoren för mobilt "prepaid Internet" och deras prislista är kolossalt komplicerad. Det verkar nästan som om de inte vill dela med sig av sitt nät till turister! Förmodligen går jag bet på Telekom så då får jag väl försöka med Lidl's kontantkort (O2) och se om det är lättare att aktivera än Aldis motsvarighet!

Finns det någon här som nyligen har lyckats med bedriften att få till en vettig Internetuppkoppling i Tyskland?

Jappe

Vi var nere under vecka 41 bl.a. i Mosel o runt i Pfalz och vi koppla upp oss ett antal ggr med vår Telia dongel & "Mobilt Bredband Liten" abonnemang via Telekom utan problem.
Fick visserligen inte upp 4G-koppling på ngn plats men 3G fungerade riktigt bra!
Lite dyrare än kontantkort är de men å andra sidan pumpar man 50MB för max. 99,- SEK per dygn med till synes god täckning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Här är en app till Android som med över 11 miljoner hotspots världen över kan vara ett alternativ till utländska kontantkort.

Appen heter DataSaver och finns att hämta i Google Play.

Aix8imZXlZ5qlBL_9-LAuzo_6kPTW-AS-FNgyMlTHoH0dbGqyAaBpoedkp-t0DuPqFs
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Det är väl kul med alla appar men när du kommer ner till verkligheten i Europa så finner du att för att komma ut på nätet så måste du leta länge efter nätverk och om du skulle råka träffa på något sådant så är det i allmänhet skyddat! Jag har några liknande appar och de är ju bra för att mäta signalen på WiFi-nätverk på campingar och vissa ställplatser.

Jag vill inte åka till McDonalds och liknande inrättningar för att komma ut på nätet. Jag vill komma ut på nätet där jag är och inte där McDonalds är!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har nyligen installerat appen och har inte använt den i skarpt läge.

Jag vet att Microsoft anstränger sig med sin Skype WiFi med allt fler hotspots, inte bara på flygplatser. Den kopplar upp sig även mot betal-hotspots som kostar från 5 cent per minut oberoende av volym.

Microsoft köpte Skype för 8,5 miljarder dollar och har stora planer även för Skype WiFi.

PS! Skype WiFi kopplar alltså upp sig även mot skyddade kommersiella hotspots där beloppet dras från Skypekontot. Hur det förhåller sig med DataSaver vet jag inte ännu.
 
Senast ändrad:
Toppen