• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Har testat.

Aldrig hittat ngn Skype wifi.

Aldrig haft nytta av ngn wifi-app. Det bästa är ju att sätta på wifi i datorn med ordentlig wifi-mottagare och kolla om det finns fria i närheten. Även denna Samsung Note telefonens antenn räcker många gånger bättre än iPhones eller iPads, vilka vi har med oss. Deras inbyggda antenner måste vara alldeles för svaga, inte att säga obefintliga. Kan tyvärr inte rekommendera Apples iPad eller iPhone för Europaresenären som vill använda WiFi....

Här jag sitter just nu med min Samsung och surfar, anita iPhone har inte ens ngn signal...

Hälsn:)
Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan iPhone och mina Androider, varken på WiFi eller 3G.

Vitsen med Skype WiFi är att näten inte behöver vara fria eller gratis, Skype kopplar upp sig ändå. Detta gäller naturligtvis de allmänna näten. Jag hittade hotspots nästan varje dag på min Bayernresa men inte alla var anslutna till Skype.
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

När vi var i Tyskland så fann jag några Free Fon vid wifi-sökningarna. Men inte var de fria inte! Det krävdes inloggning. Vet någon vad det är och hur man kan använda dom?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Här är de providers som är anslutna till Skype WiFi i Tyskland.
Man behöver alltså enbart logga in på Skype för att kunna koppla upp sig.
Det kostar från 5 cent per minut för dem som inte redan är gratis.

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Efter ett himla tjatande (chattande) med en knodd på Vodafone i Tyskland så fick jag ett svar! En vecka för 12,95€ eller en månad för 39,95€. Websessions kallar dom det. En halvtimme höll han på och försökte dupera mig med en mängd egendomliga och svåröverskådliga tariffer men till slut så tröttnade han och presterade ett vettigt svar.

Vi får se hur det går när jag kliver in i Vodafonebutiken nästa gång jag är i Tyskland. Förra gången jag försökte skaffa ett vettigt kontantkort i Tyskland så var de slut i affären och i nästa affär likadant!

Giv mig styrka!

Jappe

PS. Knarrevik! Var hittar man de spottarna du skrev om?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

PS. Knarrevik! Var hittar man de spottarna du skrev om?

Lite svårt att minnas alla men den första och sista låg i Burg som kostade en slant. Längst söderut var på cykelsvstånd till Füssen och en som ingick i priset låg utanför Rothenburg (Tauberromantik?). Dessa var då inte anslutna till Skype men eftersom allt fler "providers" har kommit till sä kanske de finns med på senaste listan.

Det är värt ett försök, jag tror att man bjuds på en startavgift för stt kunna testa.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

FON är ett försök att få (oftast privatpersoner) att dela med sej av sin bandbredd hemma, som inte utnyttjas fullt hela tiden. Man köper en FONrouter (eller får den gratis) och man ska koppla in den i sitt eget bredband hemma. Med det kontot man reggar sej kan man logga in hos andra FONers, och använda nätet gratis.
Man kan även använda det mot betalning, men det har jag aldrig testat.

Fon - A world of free WiFi

Wippies är en annan liknande leverantör, jag tror dock att FON är större i Europa.

Wippies | Join the Wireless Hippies!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

FON var ju omtalat för några år sedan men har mer eller mindre försvunnit på senare tid. Anledningen är väl att få är beredda att öppna sina nätverk för utomstående. Andelen slutna nätverk växer hela tiden. Öppna nätverk blir svårare och svårare att hitta.

Jag föreställer mig att det finns risker med öppna nätverk! Någon som kan detta bättre än jag?

Jappe
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Visst gör det det. Men FON och andra liknande tjänster öppnar inte ditt nätverk, ger bara en gäst-anslutning ut mot Internet. Så de kommer inte åt dina grejor.
Länge sedan jag hade min FON igång, letade reda på den i garaget igår kväll, men jag har glömt mina inställningar. Så nu hitttas den inte av FON-servern :)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej
Jag ska åka på semester till Sverige i sommar, vilka möjligheter finns det för ett 1-månadsabonemang ?
Mvh. Klas
 
Toppen