• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

F

F.d. 25045

Guest
Sv: Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

Saxat från villaägarna.
De senaste åren har priserna i elnäten stigit kraftigt. Under 2009 hade sju elnätbolag vinstmarginaler på över 30 procent. 25 hade vinstmarginaler på 25 procent eller högre. Högst vinstmarginal av alla hade Fortum Distribution i Södra Norrland och Dalarna, med nära 35 procent. Det visar en sammanställning från Villaägarnas Riksförbund.

F

F.d. 9344

Guest

Jag tror fortfarande att du blandar ihop nätbolag med elbolag som handlar med el.

Om du menar mig Vingen så har du fullständigt fel.
Jag har stenkoll på vilket Nätbolag E-ON som äger det nät som leder strömmen fram till mitt hus.
Jag köper däremot inte en W av detta bolag utan har det kommunala Elbolaget som leverantör.
Frågar dig Knarren igen, kan du ge ett enda exempel på ett elbolag som går med förlust, det må vara Nätbolag eller elleverantör?

Anledningen att jag har det så är just protest mot att Nätbolaget hutlöst utnyttjar sin monopoställning.

Förr var Nätavgiften eller abbonemang som det hette en fast summa/år.
När vi fick den "stora förmånen" att kunna välja annan leverantör än den som ägde nätet, vad gjorde då Nätbolagen för att inte förlora intäkter på elleverans?
Jo de införde en nätavgift per KW.

Så där försvann mycket av det som vi skulle tjäna in på avregleringen av elmarknaden:mad:

WillyPe
Riktigt Vattenfall bland annat ägs av staten (oss) och då har de som är satta att förvalta vårt gemensamma ägda bolag att föra en politik som gynnar oss befolkningen i landet.
Inte använda intäkterna som en "smygskatt". Klar är att den politiska viljan att hålla nere kostnaden för oss konsumenter är låg i den sektorn beroende på ovanstående, intäkter till statskassan.

Nu är verkligheten sådan att somligt kan vi inte vara utan, bland annat el.
Det är en nödvändig vara både för Hushåll och Industri.
Höga elpriser påverkar sådeles Hushållen köpkraft vilket gör att arbetstillfällen minskar.
Höga elpriser påverkar vår industris konkurrenskraft och ger då mindre arbettillfällen, helt i motsats till den nu tänka politiken.

Att höga elpriser har påverkat just vår viktiga exportindustri finns fakta på.
En del av dessa "elintensiva" industier har flyttat tillverkning utomlands en del har helt sonika fått lägga ner på grund av detta.

Nej WillyPe det är mig fullständigt främmande att enbart för att berika mig själv köpa aktier i slika bolag, saken är faktiskt allvarligare än så.
Svensk industri och svenska hushåll påverkas allt för mycket av bland annat enegikostnader.

Jag anser det omoraliskt att jag skall behöva betala ett elpris baserat på skitig Brunkolsel producerad i Tyskland när vi i Sverige producerar en helt utsläppsneutral el genom Vattenkraft o Kärnkraft

F

F.d. 9344

Guest

Saxat från villaägarna.
De senaste åren har priserna i elnäten stigit kraftigt. Under 2009 hade sju elnätbolag vinstmarginaler på över 30 procent. 25 hade vinstmarginaler på 25 procent eller högre. Högst vinstmarginal av alla hade Fortum Distribution i Södra Norrland och Dalarna, med nära 35 procent. Det visar en sammanställning från Villaägarnas Riksförbund.

Om inget annat så visar väl detta på att något är galet. Nämn någon annan branch där avkastningen eller vinstmarginalerna ligger på den nivån, inget fel i att företag tjänar pengar men detta i en monopolställning och på något som är ett måste att ha för att leva ett värdigt liv .:(
Fortum Södra Norrland och Dalarna:swoon: Där bör väl om någonstans landsbyggsnät vara den största delen och där skinnar detta Fortum dessa konsumenter totalt.

T

Teddi

Guest

Att höga chefer får stora avgångsvederlag är bedrövligt:mad:, men det förekommer i alla branscher.

De flesta nätbolag ägs av kommunerna eller staten. Då går vinsterna till kommun- eller statskassan, och kommer på så vis medborgarna till gagn. I de fallen bryr jag mig inte om hur höga vinsterna är. Möjligen blir det en orättvis kostnadsfördelning mellan kollektiven. Men vinsterna i privatägda nätbolag går tyvärr vår näsa förbi, såvida vi inte äger aktier i bolagen. Det kanske vore ett förslag till dig Vingen3.:wink:

Jag läste nyss de insända kommentarerna på Elupproret. Bedrövlig läsning! Ungefär samma ton som på fulsidan. Tyvärr vittnar det om en stor brist på kunskap och ett stort överskott på adrenalin.

jag har de sista inlägget,,men visst är det bra att aktivera sej,,de räcker ju inte med detta forum,,
men en bra början kanske,,
men adrenalin,,vet inte,,är de bättre med mjölksyra??:D:D

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Lätt att dra alla med avgångsvederlag över en kam, men vet ni varför dom får det. Det kallas Arbetsrätt, läs § 1 i LAS, dom har inget anställningsskyd alls, dom har kommit överens om nåt annat...

Jag försöker inte alls försvara vissa skyhöga avgångsvederlag men man bör veta lite vad man pratar om. Jag har varit med och skrivit några Vd-avtal och liknande så...

Nu hamnade jag utanför elbolagen men...

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Min uppfattning är att elpriserna hade varit lägre om vi sluppit avregleringen. Den som politikerna trodde skulle ge lägre priser genom konkurrens. Det visar tyvärr att politikerna inte alltid har klart för sig vad de beslutar om.

De forna elverken drevs av människor som kände ett samhällsansvar istället för företagets ekonomi. Jag vet, eftersom jag har arbetat inom branschen.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Teddi.
Jag läste inte så långt som till ditt inlägg, sorry. Visst ska man aktivera sig! Utan påverkan så stannar samhällsutvecklingen upp. Men mjölksyra - jag föredrar hellre husbilssoffan.:)

Lundsholm.
OK, vanliga anställda har ett anställningsskydd, och om de ändå får sparken får de gå till arbetsförmedlingen. Det kan ju de högavlönade också göra. Men på den nivån så handlar det mycket om kompisanda och ömsesidigt ryggkliande. Men visst, jag vet också att det generaliseras lite för lätt.

F

F.d. 9344

Guest

Lätt att dra alla med avgångsvederlag över en kam, men vet ni varför dom får det. Det kallas Arbetsrätt, läs § 1 i LAS, dom har inget anställningsskyd alls, dom har kommit överens om nåt annat...

Jag försöker inte alls försvara vissa skyhöga avgångsvederlag men man bör veta lite vad man pratar om. Jag har varit med och skrivit några Vd-avtal och liknande så...

Nu hamnade jag utanför elbolagen men...

Ja det gjorde du kanske men inte ändå för det finns ett samband mellan dessa saker. Höga löner och utdelningar plus otroliga avgångsvederlag, förmånliga opptioner på aktier i bolaget, bonusar och f-n och hans moster.
Naturligtvis påverkar det slutpriset på en produkt.

Att sedan en VD kan få gå på störten är faktiskt ett väldigt dåligt försvar varför dessa skall ha bonus och högt avgångsvederlag.
De har väl knappast dålig lön när de sitter där, det borde väl ändå räcka till att fixa tillvaron.

Tycker att WillyPe satt pekfingret på eländet med denna kompiskorruption som det faktiskt är.

Kanske vi inte kommer längre i detta ämne men intressant att få ventilera lite så utanför HB svären:)

Ju dyrare elräkning ju mindre över för HB livet:(

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Här kan vi se monopolets baksida. Jag ser i Tabellen för Småland att E-ON har exatk samma årsavgift i alla kommuner 7016 kr/år.
Om nu nätavgiften baseras på hur strukturen ser ut mycket landsbyggdsnät bland annat förefaller det ytters märkligt att det inte skiljer en krona på i vilken kommun E-ON har monopol.

Nässjö Affärsverk Elnät
4780 kr/år
Jag bor i Nässjö kommun i "tätort" med ca 2000 invånare men här håller E.ON nätet och jag får då betala 7016 kr/år för samma tjänst :mad:

Det påstås ju att det blir billigare/effektivare men privata företag som driver något än ett kommunalt/staligt? Då borde troligen faktueringen vara lägre från det privata:confused:

Infrastruktur skall inte berika privata företag ekonomiskt, Infrastuktur är allt för viktigt för ett samhälles funktion.

Det är väl en jädrans tur att inte vårt vägnät säljs ut till olika Aktiebolag, ännu är väl bäst att tillägga:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det påstås ju att det blir billigare/effektivare men privata företag som driver något än ett kommunalt/staligt? Då borde troligen faktueringen vara lägre från det privata

Det enklaste är att titta på bokslutet som är offentlig handling. Där kan man få fram exakt hur pengarna använts.

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

"Det enklaste är att titta på bokslutet som är offentlig handling. Där kan man få fram exakt hur pengarna använts."

Ja visst, men frågan är Knarrevik om jag blir gladare för de där 2236 kr (2012) som jag betalat mer än de Kommuninvånare som bor där Kommunens affärsbolag håller med nätet bara för att kanske E-ON håller sig med en "topp VD" och massor av "toppchefer" för det måste det ju vara sett till ekonomiska favörer för dessa.

Men konstigt nog har inte Kommunens Affärsbolag sådana men likt förbaskat levererar deras nät stöm precis som E-ON,s gör.

Dessutom Knarrevik så stuntar troligen det privata monopolföretagets ledning i om jag sparkar mig trött och klagar på dessa.

Men det "offentliga" drivs i grunden av politker och då har man ju åtminstående en chans var fjärde år att visa sitt missnöje.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Att kostnaden skull bli lägre bara för att kommunen sköter det tror jag inte mycket på, möjligen halkar vissa kostnader över på andra konton eller liknande. Som ett litet exempel: I vår kommun kastade man ut den privata entreprenören för sophämtning för några år sedan, under förevändningen att kommunen kunde sköta det mycket billigare.
I verkligheten har vi sedan övertagandet sett en ständigt ökad kostnad för sophämtningen, med ökningar varje år. Sedan är ju elnät mycket svårare att bedöma eftersom investeringarna är mycket långsiktiga, så att det nätbolag som idag är billigast p.g.a. att man inte investerar i nätet, kan längre fram bli dyrast, då stora investeringar måste göras för att "komma ikapp"

F

F.d. 9344

Guest

Det finns egentligen inget som motsäger det du skriver Montreal.
Men om vi ser till hur ofta det har varit och är stömavbrott i vart fall på landsbygden så ifrågasätter jag ex. E-On,s höga nätavgifter och att de skulle vara grundade på just underhåll, inverstringar.

Som jag tidigare skrivit är vårt elnät på många håll i dåligt skick, nu görs förbättringar, men då vill Närbolagen höja nätavgiften med argumentet att de måste inverstera stora summor.
Andra seriösa företag avsätter del av vinst för framtida inversteringar, det är inte bara att höja priset för att en ny maskin skall köpas in kan jag tänka mig.

Jag har inte lösningen men hävdar med en dåres envishet att det som alla i ett samhälle är beroende av som Infrastuktur så bör nyttan/funktionen går före profit.

Sedan vet vi ju inte om det är kommunaliseringen av er kommuns sopphantering beror just på att den kommunaliserades!

Hur hade prisbilden sett ut om det privata företaget fått fortsätta?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Här kan vi se monopolets baksida. Jag ser i Tabellen för Småland att E-ON har exatk samma årsavgift i alla kommuner 7016 kr/år.
Om nu nätavgiften baseras på hur strukturen ser ut mycket landsbyggdsnät bland annat förefaller det ytters märkligt att det inte skiljer en krona på i vilken kommun E-ON har monopol.:

Ett nätbolag måste ha samma avgifter till respektive kundkategori inom sitt nätområde enligt ellagen. Kommungränserna har inget med detta göra!

F

F.d. 9344

Guest

Oj då då förstår jag sambandet bättre.:oops:

Ja det är synd att vi inte även kan välja Nätbolag, precis som Telebolag vilket naturligtvis är ogörligt.

I

Ice-Man

Guest

Oj då då förstår jag sambandet bättre.:oops:

Ja det är synd att vi inte även kan välja Nätbolag, precis som Telebolag vilket naturligtvis är ogörligt.

När det gäller fast teleaccess (via kopparnätet): I abonnemangsavgiften du betalar till din valfria operatör ingår avgift för själva nätaccessen. Skanova som är ett helägt dotterbolag till Telia Sonera tar sin del av kakan. Skanova har runt 20% vinstmarginal vilket kanske kan jämföras med t.ex. Vattenfall eldistr eller Eon nät som ligger på runt 30%.

Dock är det så att på vissa ställen gräver andra operatörer ner fiber och erbjuder access i dessa nät. Då är man fri från Telia och dess dotterbolag.
Såvitt jag vet så byggs det dock inte några parallella elnät som ger en den valmöjligheten...

Toppen