Sv: Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB
Jag tror fortfarande att du blandar ihop nätbolag med elbolag som handlar med el.
Om du menar mig Vingen så har du fullständigt fel.
Jag har stenkoll på vilket Nätbolag E-ON som äger det nät som leder strömmen fram till mitt hus.
Jag köper däremot inte en W av detta bolag utan har det kommunala Elbolaget som leverantör.
Frågar dig Knarren igen, kan du ge ett enda exempel på ett elbolag som går med förlust, det må vara Nätbolag eller elleverantör?
Anledningen att jag har det så är just protest mot att Nätbolaget hutlöst utnyttjar sin monopoställning.
Förr var Nätavgiften eller abbonemang som det hette en fast summa/år.
När vi fick den "stora förmånen" att kunna välja annan leverantör än den som ägde nätet, vad gjorde då Nätbolagen för att inte förlora intäkter på elleverans?
Jo de införde en nätavgift per KW.
Så där försvann mycket av det som vi skulle tjäna in på avregleringen av elmarknaden
WillyPe
Riktigt Vattenfall bland annat ägs av staten (oss) och då har de som är satta att förvalta vårt gemensamma ägda bolag att föra en politik som gynnar oss befolkningen i landet.
Inte använda intäkterna som en "smygskatt". Klar är att den politiska viljan att hålla nere kostnaden för oss konsumenter är låg i den sektorn beroende på ovanstående, intäkter till statskassan.
Nu är verkligheten sådan att somligt kan vi inte vara utan, bland annat el.
Det är en nödvändig vara både för Hushåll och Industri.
Höga elpriser påverkar sådeles Hushållen köpkraft vilket gör att arbetstillfällen minskar.
Höga elpriser påverkar vår industris konkurrenskraft och ger då mindre arbettillfällen, helt i motsats till den nu tänka politiken.
Att höga elpriser har påverkat just vår viktiga exportindustri finns fakta på.
En del av dessa "elintensiva" industier har flyttat tillverkning utomlands en del har helt sonika fått lägga ner på grund av detta.
Nej WillyPe det är mig fullständigt främmande att enbart för att berika mig själv köpa aktier i slika bolag, saken är faktiskt allvarligare än så.
Svensk industri och svenska hushåll påverkas allt för mycket av bland annat enegikostnader.
Jag anser det omoraliskt att jag skall behöva betala ett elpris baserat på skitig Brunkolsel producerad i Tyskland när vi i Sverige producerar en helt utsläppsneutral el genom Vattenkraft o Kärnkraft