• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

F

F.d. 25045

Guest
Sv: Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

Länge leve avregleringen.
Elbolagens enda uppgift är ju att tjäna så mycket pengar det går till aktieägarna och så länge det inte blir några restriktioner från de styrande så kommer det bara att bli värre o värre.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

När det gäller nätbolagen så kontrollerar Nätmyndigheten om priserna är skäliga. Och när det gäller elbolagen så är det fri marknad, dvs man kan enkelt byta till ett annat elbolag som har ett lägre pris, om man bara vill.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Länge leve avregleringen.
Elbolagens enda uppgift är ju att tjäna så mycket pengar det går till aktieägarna och så länge det inte blir några restriktioner från de styrande så kommer det bara att bli värre o värre.

Nätbolagen är inte avreglerade.

F

F.d. 25045

Guest

Jag har samma nätbolag som elbolag, även om de heter ngt olika.
Då anser alltså Nätmyndigheten att Nätbolagens priserna o avgifterna är skäliga. Här finns väl inga övervinster eller? Men nog råder det väl samma oligopolliknande tillstånd bland Nätbolagen som hos Elbolagen. Eljättarnas (ELBOLAGEN) OLIGIPOL skapar höga priser och det genererar övervinster som vi konsumenter betalar.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Nätbolaget och elbolaget är enligt ellagen två skilda bolag, även om namnen är snarlika.

Nätmyndigheten övervakar kontinuerligt nätbolagens priser. Anser Nätmyndigheten att priserna är oskäliga så kräver Nätmyndigheten att de sänks. Det har faktiskt hänt!

Så vitt jag förstår så finns det inga s.k. övervinster hos nätbolagen. Många av dem investerar ju numera mycket pengar i säkrare elnät.

F

F.d. 9344

Guest

Nätbolaget och elbolaget är enligt ellagen två skilda bolag, även om namnen är snarlika.

Nätmyndigheten övervakar kontinuerligt nätbolagens priser. Anser Nätmyndigheten att priserna är oskäliga så kräver Nätmyndigheten att de sänks. Det har faktiskt hänt!

Så vitt jag förstår så finns det inga s.k. övervinster hos nätbolagen. Många av dem investerar ju numera mycket pengar i säkrare elnät.

Ja vad skall man säga om det? Antingen har WillyPE intressen i något Nätbolag eller så är det naivt:rolleyes:

Nätmyndigheten är nog en av de tandlösaste myndighet som finns i Sverige och det vill inte säga lite.
Gång på gång har de böjt sig för nätbolagens oskäliga priser och påfund för att dra in miljader, och ända hålla med ett undermåligt elnät.
Politiker har "hotat" att reglera men inget tycks bita på dessa monopolbolag.

Nätbolag saknar helt konkurrens.:mad:

F

F.d. 25045

Guest

E.on Elnät är ett dotterbolag till E.on Sverige skulle nog tro att deras magra vinster går till samma ägare.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

I detta fallet så var det ingen mening att köpa diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare med tidsstyrning för att köra på kvällen men iofs kan man sätta så när den ena stannat så kan nästa starta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja vad skall man säga om det? Antingen har WillyPE intressen i något Nätbolag eller så är det naivt:rolleyes:

Han har faktiskt rätt!
Jag vet inget nätbolag som inte investerar i ett säkrare och bättre nät. De många elavbrotten tidigare år har tvingat bolagen att frångå luftledningar vilket kräver stora resurser. Ännu återstår många års arbete för att få ett bättre fungerande elnät i Sverige.

Fortfarande drivs många elnät av kommunala förvaltningar eller bolag.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag ville bara förtydliga hur det är med bolagens uppdelning i nät och el. Om det är samma ägare till de båda så går givetvis vinsterna från båda bolagen till den ägaren. Vart skulle de annars gå?

Angående nätbolagen så har de monopol inom sitt respektive nätområde, helt i enlighet med ellagen (som riksdagen har beslutat). De saknar med andra ord konkurrens. Det är därför vi har Nätmyndigheten för övervakning av deras priser och skötsel av elnäten. Det är därifrån som kravet har kommit om att förbättra driftsäkerheten, för att minska riskerna för elavbrott. Och ja, det har faktiskt gjorts stora investeringar för att ersätta oisolerade luftledningar med nedgräva jordkablar. Det har till och med tagits upp av tevenyheterna. Som Knarrevik skrev så är det ett arbete som är långsiktigt och mycket tidskrävande.

Jag vet inte vilket sorts "hot" om reglering politikerna har framfört. Det står ju riksdagen fritt att stifta nya bestämmelser om de är missnöjda med de nuvarande.

Slutligen vill jag nämna att jag inte har något ekonomiskt intresse i något nätbolag. Om någon är förbannad på sitt nätbolags eventuella övervinster så är det bättre att rikta sitt missnöje till dem eller till politikerna eller till Nätmyndigheten, istället för att försöka förlöjliga mig som kommer med information. Det tycker jag bara är obalanserat.

F

F.d. 9344

Guest

WillyPe
Det är inte min mening att "förlöjliga" dig eller någon. Men för mig arme stackare är det obegripligt att du går i så starkt svaromål för Nätbolagen om du inte har intressen i något av dessa.

Uttalade "hot" från politiker om åtgärder mot de oförskämt stora vinster som Nätbolagen drar in kan väl inte vara obekant för den som följer eller har följt den politiska debatten i detta ämne. Visserligen ett par årsedan men ändå.

I min lilla värld fungerar det så att vi betalar en avgift till ett Nätbolag för de omkostnader som underhåll och utbyggnad som bolaget har. Då förväntar jag mig att detta bolag avsätter en del av dessa pengar för framtida inversteringar, inte enbart drivs av vinstintresse och utdelningar på aktier.

Men det sorgliga i kråksången är att när nu Nätbolagen blivit ålagda att göra dessa nödvändiga inversteringar då höjer de avgiften men argumentet att vi måste inverstera X antal miljoner i detta.

Ja visst, men det har vi ju betalt för under alla de år då de försummat underhållet av sina nät.
Vad tog de pengarna vägen som skulle ha använt till detta?
När stormarna Gudrun och Pär hade dragit fram här i Småland värvades bland annat många norska elmontörer och de var väldigt överraskade av hur primitivt och dåligt vår svenska elnät såg ut.

Eldistrubition är en viktig/livsviktig infrastruktur för samhället och vi som enskilda personer kan inte välja vilket Nätbolag vi vill använda och då skall detta i första hand inte drivas av profit, tycker jag.
Nätmyndigheten är tandlös och köper Nätbolagens argument för överpriser om inte så vore fallet skulle vi inte ha denna debatt.

Men OK de som köper detta med höga nätavgifter och tycker att det är OK, betala och se glad ut:D

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25045

Guest

Jag anser att det är djupt omoraliskt att elbolagen/nätbolagen tillåts att ta ut sådana övervinster på något som vi i princip måste använda oss av.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi får nog skilja på nätbolag och elbolag.
Vilka nätbolag är det som tar ut övervinster?

F

F.d. 9344

Guest

Vi får nog skilja på nätbolag och elbolag.
Vilka nätbolag är det som tar ut övervinster?

Ja du Knarrevik det är väl bara att läsa om de stora vinster som framföralllt Elbolagen gör.

Men du kanske kan ge ett exempel på ett El/Nätbolag som går med förlust:rolleyes:

Ja Vattenfall gick ju på pumpen tack vare otroligt dåliga köp, påhejade av vår förra Industriminister, men lugn i Ladugården det får vi nog betala antingen på skattsedeln eller genom, ja just det Höjda nätavgifter.

Ansvarbefriade VD,ar och tillika politiker är orsaken till detta.
Stor omorganisation i Vattenfalls topp och som grädde på moset får den som visat dåligt omdöme ett generöst avgångsvederlag, de du Knarren, missköt ditt jobb och du får några miljoner för att sluta:mad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att vissa nätbolag tar ut högre avgifter än andra beror främst på att de verkar på landsbygden där investeringar och underhåll kostar betydligt mer.

Stor omorganisation i Vattenfalls topp och som grädde på moset får den som visat dåligt omdöme ett generöst avgångsvederlag, de du Knarren, missköt ditt jobb och du får några miljoner för att sluta:mad:

Jag har visserligen jobbat på ett nätbolag men tror inte att jag misskött mitt jobb och har absolut inte erbjudits några miljoner för att sluta.

F

F.d. 9344

Guest

Att kostnaden för ett nät på landsbyggden är högre att underhålla är riktigt Knarrevik, det behöver man inte vara rakteforskare för att räkna ut.

MEN jag vill påstå att de Nätbolag som har just elnät på landsbyggden och i vissa fall har de även nät i tätort har på det grövsta stuntat i att underhålla dessa men ändå "rakat in" milijader kronor i nätavgifter. Det finns exempel på landsbyggsnät som inte har fått sina kresotinprengnerade stolpar utbytta sedan de sattes upp "1880 kallt":mad:

Men nätavgiften den har de inte sänkt tvärt om.
Ja nu börjar Nätbolagen att rätta till en del av eländet men det är under galgen för det har de inte på något sätt börjat med på eget inisiativ utan därför att ett politiskt beslut sa att de är återbelalingskyldiga om strömmen är borta x antal timmar.

Knarren har jobbat på nätbolag, ok. När jag nämde ett par milijoner ibland 10 tals i sk. Avgångsvederlag så var det de som sitter i Toppen VD och styrelseledamöter som erhåller sådant även om de visat sig vara helt odugliga för sin uppgift.
Tillhörde du dessa Knarrevik?

"Vanligt folk" som jag får om vi får sparken anmäla oss på AF, Och med ett CV där det står avskedad på grund av inkompetens lär inte leda till annat än det som nu kallas Fas3 för att sedan utmynna i Försörjningstöd av Soc.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror fortfarande att du blandar ihop nätbolag med elbolag som handlar med el.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Att höga chefer får stora avgångsvederlag är bedrövligt:mad:, men det förekommer i alla branscher.

De flesta nätbolag ägs av kommunerna eller staten. Då går vinsterna till kommun- eller statskassan, och kommer på så vis medborgarna till gagn. I de fallen bryr jag mig inte om hur höga vinsterna är. Möjligen blir det en orättvis kostnadsfördelning mellan kollektiven. Men vinsterna i privatägda nätbolag går tyvärr vår näsa förbi, såvida vi inte äger aktier i bolagen. Det kanske vore ett förslag till dig Vingen3.:wink:

Jag läste nyss de insända kommentarerna på Elupproret. Bedrövlig läsning! Ungefär samma ton som på fulsidan. Tyvärr vittnar det om en stor brist på kunskap och ett stort överskott på adrenalin.

Senast ändrad:
Toppen