Sv: Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB
WillyPe
Det är inte min mening att "förlöjliga" dig eller någon. Men för mig arme stackare är det obegripligt att du går i så starkt svaromål för Nätbolagen om du inte har intressen i något av dessa.
Uttalade "hot" från politiker om åtgärder mot de oförskämt stora vinster som Nätbolagen drar in kan väl inte vara obekant för den som följer eller har följt den politiska debatten i detta ämne. Visserligen ett par årsedan men ändå.
I min lilla värld fungerar det så att vi betalar en avgift till ett Nätbolag för de omkostnader som underhåll och utbyggnad som bolaget har. Då förväntar jag mig att detta bolag avsätter en del av dessa pengar för framtida inversteringar, inte enbart drivs av vinstintresse och utdelningar på aktier.
Men det sorgliga i kråksången är att när nu Nätbolagen blivit ålagda att göra dessa nödvändiga inversteringar då höjer de avgiften men argumentet att vi måste inverstera X antal miljoner i detta.
Ja visst, men det har vi ju betalt för under alla de år då de försummat underhållet av sina nät.
Vad tog de pengarna vägen som skulle ha använt till detta?
När stormarna Gudrun och Pär hade dragit fram här i Småland värvades bland annat många norska elmontörer och de var väldigt överraskade av hur primitivt och dåligt vår svenska elnät såg ut.
Eldistrubition är en viktig/livsviktig infrastruktur för samhället och vi som enskilda personer kan inte välja vilket Nätbolag vi vill använda och då skall detta i första hand inte drivas av profit, tycker jag.
Nätmyndigheten är tandlös och köper Nätbolagens argument för överpriser om inte så vore fallet skulle vi inte ha denna debatt.
Men OK de som köper detta med höga nätavgifter och tycker att det är OK, betala och se glad ut