• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kondensvatten från kompressorkylskåp

KABEOla

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2025
Adria 640 SGX 2024
Får vatten på golvet i bagaget alldeles bakom kylskåpet
Har varit väldigt varmt nu så kylskåpet har fått jobba hårt för att hålla kylan
Vart kan man ev tömma kondensvatten?
Vvh
Ola

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Ta bort det nedre gallret sitter tv om bodelsdörren .Om det är bilen på bilden. innanför finns en plastbunke som kondensvattnet samlas. finns ju på kompessorskåp hemma.kolla inne i skåpet finne nog en ränna som vattnet samlas och rinner ner i kärlet.

Senast ändrad:

KABEOla

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2025
hej
Ta bort det nedre gallret sitter tv om bodelsdörren .Om det är bilen på bilden. innanför finns en plastbunke som kondensvattnet samlas. finns ju på kompessorskåp hemma.kolla inne i skåpet finne nog en ränna som vattnet samlas och rinner ner i kärlet.
Nej det är en plåtas Adria 640 SGX
Så då stämmer det inte tyvärr

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
En del kompressorskåp har inte kondensutlopp via slang. På vårt skåp samlas vattnet i en fördjupning undertill i själva skåpet. Man får torka upp det med en trasa innan det blir så mycket att det rinner över :(

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag tror att de flesta kompressor kylar har en slang som mynnar över kompressorn även om man inte ser den, så leta under kylen så hittar ni den säkert...
Någon kan ju hälla vatten i hållet inne i kylen medan kompisen ligger under och tittar var vattnet rinner ut... :eek:
Hoppas sen du springer fortare än kompisen.. :twitcy:;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag tror att de flesta kompressor kylar har en slang som mynnar över kompressorn även om man inte ser den, så leta under kylen så hittar ni den säkert...
Om kompressorn sitter nedtill ja, som på vanliga hemma-kylskåp. Då dunstar vattnet bort av värmen från kompressorn. Somliga ”campingkylar” har dock kompressorn upptill. Men en slang kan förstås finnas ändå, och då måste den ledas ut.

F1C73536-B67D-4A1E-A6A5-263C216468D0.jpeg

KABEOla

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2025
Om kompressorn sitter nedtill ja, som på vanliga hemma-kylskåp. Då dunstar vattnet bort av värmen från kompressorn. Somliga ”campingkylar” har dock kompressorn upptill. Men en slang kan förstås finnas ändå, och då måste den ledas ut.

Visa bilaga 234128
Jag ser en slang innanför gallret.
Om kraftig kondens vid mycket varmt väder kan det bli blött om det inte leds ut!?

Toppen