• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens under mattan?

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med linoleumgolv där förra ägaren lagt in liggunderlag under en heltäckningsmatta för att skapa ett extra lager isolering mot kylan. För en vecka sedan vaknade jag och såg att vatten hade krupit mellan liggunderlaget och linoleumgolvet, och dessvärre lite överallt. Detta har inte hänt sedan jag köpte husbilen för ett halvår sedan. Så jag misstänkte att jag hade fyllt vattentanken för högt och att det hade läckt ut när jag körde i en brant backe kvällen innan.
Nu ikväll är samma fukt tillbaka mellan liggunderlag och golvet, dock inte över lika stor yta. Tanken är inte fylld till bredden och jag ser ingen fukt runt själva vattentanken, endast i mitten av gången av husbilen. Jag vet dock att kapillärverkan kan få vattnet att sprida sig långt, så nu försöker jag ta reda på om det är kondens eller en liten läcka någonstans.

Är det rimligt att tro att det kan vara kondens? Borde det inte isf vara över hela golvet så som det var första gången jag upptäckte det. Finns det några knep för att undvika kondens på det här sättet? Bättre sätt att isolera innergolvet på?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har totalt 760 Ah AGM batterier och 660 W på taket. Om golvvärmen drar omkring 100-150 W borde jag kunna använda den om kvällen åtminstone? Efter en månad i Spanien har jag kunnat få 1,4 kWh på en dag vilket känns rätt schysst.

En liten reflexion utanför trådens ämne, du har batterier och solceller som förmodligen väger 250-300Kg, hur går det ihop med bilens lastvikt?
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Varför kör du inte pannan istället för en separat gasolvärmare, en sådan tar ju förbränningsluften inifrån bilen och avger avgaserna inomhus också?
Värmesystemet var från -89 och jag fick det inte att fungera, plus att det vägde mycket. Gasolvärmaren är inte ultimat, men ekonomin kräver prioriteringar. Det får blir ett riktigt värmesystem i framtiden. Avgaserna har inte märkts av ännu, det beror väl på hur mycket man använder det.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Min husbil är normalstor (drygt 7m) och golvvärmen har en effekt på 350W.
Kruxet är att den inte går på 12V och egentligen inte på 230V heller, den går på 48V via trafo (vilket de flesta gör).
Det innebär att om du ska köra det på 12V måste du först köra invertern till 230V och sedan en transformator till 48V.
Detta ger en del förluster vilket gör att oberoende om golvet är på 200 eller 400W så drar det mer än vad effekten på golvet anger.

Gissningsvis ligger nog mitt golv runt 500W med förluster.
Så ditt batteri med samma förutsättningar skulle räcka till ca 9h drift (utan andra förbrukare).
Så några timmar på kvällen skulle funka. Men om man lägger in att du får 1,4kWh från solen så kan du använda golvet ca 2h.
Du har helt rätt! Men enligt Ebeco drar deras matta (48V) 80W per kvm. Om du använder 500W måste du ha mycket golvyta i din bil? Jag skulle nog inte använda så mycket. Sedan är ju frågan om det skulle värma tillräckligt i min husbil, det vet jag ju inte..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Värmesystemet var från -89 och jag fick det inte att fungera, plus att det vägde mycket. Gasolvärmaren är inte ultimat, men ekonomin kräver prioriteringar. Det får blir ett riktigt värmesystem i framtiden. Avgaserna har inte märkts av ännu, det beror väl på hur mycket man använder det.

Jag gissar att du har/hade en Truma gaspanna S3002 eller S5002, de är lätta att renovera. Inte är de så tunga heller. Gasolvärmaren du använder
är ju inte lämplig i slutna utrymmen, dels förbrukar den syret i bilen, dels avger den avgaser som inte är hälsosamma, och vatten som du ju har märkt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du har helt rätt! Men enligt Ebeco drar deras matta (48V) 80W per kvm. Om du använder 500W måste du ha mycket golvyta i din bil? Jag skulle nog inte använda så mycket. Sedan är ju frågan om det skulle värma tillräckligt i min husbil, det vet jag ju inte..
I husbilen har jag en fabriksmonterad golvvärme, inte Ebeco (som jag däremot har i mitt ena badrum).

Ebecos värmematta är på 80W/m2 sedan tillkommer effekt (förlust) i trafo och i din inverter.
Om du får in 3m2 så får du 240W på mattan och ca 100W på trafo och inverter.

Du kommer förmodligen kunna känna att golvet är lite varmare än vad det skulle vara utan men det blir så otroligt låg effekt att du knappt märker det.
Som eventuellt tillskott till värmen är bara att glömma.
100-150W/m2 rekommenderas i normalt isolerade bostäder för uppvärmning, en husbil är väldigt dåligt isolerad i förhållande.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Jag kan som lägst köra in 500W till min vattenburna golvvärme i min gamla Hymer, och som mest 2000W på el, gasol ger mera.
Men på bara 500W el tar det flera timmar innan jag känner värmen i fötterna.
Kör jag in 2000W el, eller kör den pannan på gasol så är golven riktigt varma på mindre än en timme.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tack Bäckis och Peter för er input, den är värdefull! Det låter mycket rimligt att 500W skulle räcka i en isolerad miljö, men att det i en husbil krävs mycket mer. Min Kon-Tiki är definitivt inte så isolerad som jag kanske hade önskat, men hellre det än fler fuktskador..
 
Toppen