• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens under mattan?

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har en husbil med linoleumgolv där förra ägaren lagt in liggunderlag under en heltäckningsmatta för att skapa ett extra lager isolering mot kylan. För en vecka sedan vaknade jag och såg att vatten hade krupit mellan liggunderlaget och linoleumgolvet, och dessvärre lite överallt. Detta har inte hänt sedan jag köpte husbilen för ett halvår sedan. Så jag misstänkte att jag hade fyllt vattentanken för högt och att det hade läckt ut när jag körde i en brant backe kvällen innan.
Nu ikväll är samma fukt tillbaka mellan liggunderlag och golvet, dock inte över lika stor yta. Tanken är inte fylld till bredden och jag ser ingen fukt runt själva vattentanken, endast i mitten av gången av husbilen. Jag vet dock att kapillärverkan kan få vattnet att sprida sig långt, så nu försöker jag ta reda på om det är kondens eller en liten läcka någonstans.

Är det rimligt att tro att det kan vara kondens? Borde det inte isf vara över hela golvet så som det var första gången jag upptäckte det. Finns det några knep för att undvika kondens på det här sättet? Bättre sätt att isolera innergolvet på?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det som händer när du isolerar är att alla ytor bakom isoleringen blir kallare. Luften som innehåller fukt kan trots isolering passera. Då finns risk att fukten i luften kondenserar på den kalla ytan. Beroende på temperatur och fuktinnehåll sker kondensation på större eller mindre yta och med större eller mindre mängd. Är det mycket kondensation blir det ju dessutom fritt vatten som kan rinna och täcka större yta.

Eftersom isolering gör ytan bakom kall går det alltså inte att isolera bättre eftersom den måste göras helt tät. Och det är inte praktiskt möjligt.

Lösningarna jag ser är att antingen ta bort isoleringen och leva med kalla golv och hög energiförbrukning eller att ofta lyfta på matta och isolering och låta golvet torka. Passa på ofta, dvs även när du under dagen kör. Håll noga koll.

Att det sker först nu beror på att det är kallt ute och ytorna blir kalla.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag hade samma effekt på en gammal bil med enkelgolv, om jag lämnade ett par byxor på golvet över natten så blev det en fuktig punkt där eller under hundbädden blev det riktigt blött. Liknande på överskåp som inte är ventilerande, tryckte jag in en tröja i skåpet så blev det en blöt yta mot ytterväggen!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en husbil med linoleumgolv där förra ägaren lagt in liggunderlag under en heltäckningsmatta för att skapa ett extra lager isolering mot kylan. För en vecka sedan vaknade jag och såg att vatten hade krupit mellan liggunderlaget och linoleumgolvet, och dessvärre lite överallt. Detta har inte hänt sedan jag köpte husbilen för ett halvår sedan. Så jag misstänkte att jag hade fyllt vattentanken för högt och att det hade läckt ut när jag körde i en brant backe kvällen innan.
Nu ikväll är samma fukt tillbaka mellan liggunderlag och golvet, dock inte över lika stor yta. Tanken är inte fylld till bredden och jag ser ingen fukt runt själva vattentanken, endast i mitten av gången av husbilen. Jag vet dock att kapillärverkan kan få vattnet att sprida sig långt, så nu försöker jag ta reda på om det är kondens eller en liten läcka någonstans.

Är det rimligt att tro att det kan vara kondens? Borde det inte isf vara över hela golvet så som det var första gången jag upptäckte det. Finns det några knep för att undvika kondens på det här sättet? Bättre sätt att isolera innergolvet på?
Jag skulle i första hand söka efter en läcka, ta bort mattor och liggunderlag, torka upp bilen ordentligt, och kolla noggrant nästa gång du är ute
om det kommer vatten någonstans. Du tömmer väl tank och ledningar vintertid när du inte kör bilen? Annars riskerar du att anslutningar kan frysa sönder eller tryckas isär, och det kan bli mycket små sprickor där det sipprar ut små mängder vatten som är svåra att upptäcka.
 
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Wow, många bra erfarenheter, tankar och svar. Jag uppskattar det! Kondens låter rimligt, trist att det är så svårt att komma ifrån bara.

Det ska nämnas att jag lämnade in bilen på verkstad i höstas och bad dom tömma den på vatten när det drog ut på tiden och frosten kom. Självklart gjorde de inte det, så jag är också rädd att det uppstått någon spricka någonstans. Nu befinner jag mig i Spanien, så ingen risk att det fryser igen, men jag ska nog hålla ett öga på ledningarna ändå. Kanske prova vattnet flöda så mycket som möjligt medan jag studerar ledningar och kopplingar? Vilken del av vattensystemet brukar vara mest känslig för att det fryser?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Wow, många bra erfarenheter, tankar och svar. Jag uppskattar det! Kondens låter rimligt, trist att det är så svårt att komma ifrån bara.

Det ska nämnas att jag lämnade in bilen på verkstad i höstas och bad dom tömma den på vatten när det drog ut på tiden och frosten kom. Självklart gjorde de inte det, så jag är också rädd att det uppstått någon spricka någonstans. Nu befinner jag mig i Spanien, så ingen risk att det fryser igen, men jag ska nog hålla ett öga på ledningarna ändå. Kanske prova vattnet flöda så mycket som möjligt medan jag studerar ledningar och kopplingar? Vilken del av vattensystemet brukar vara mest känslig för att det fryser?

Kondens om du är i Spanien låter ganska otroligt, det blir inte tillräckligt stora temperaturskillnader.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kan då kondens uppstå under en limmad golvvärmefolie täckt med heltäckningsmatta ?
Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta men resonerar så här:
Ju mer man isolerar ju kallare blir ytorna bakom. I ditt fall har du inte så mycket isolering. Använder du golvvärmen så värmer du ju dessutom ytan och då bör det inte finnas problem med kondens. I vilket fall som helst är det lämpligt att då och då titta bakom/under diverse mattor, skåp etc så att man har koll på situationen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Testa att köra utan alla mattor ett tag, kompettera med tofflor under tiden, kvarstår vattnet är det troligen en läcka, försvinner problemet så var det troligen kondensering.
Att isolera invändigt är ingen bra lösning.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tack! Jag började leta efter läckor och när jag rotade bland slangarna märkte jag att det droppade från varmvattentanken. Så jag monterade bort den och tänkte just göra mig av med den när jag tror jag förstod var läckan kom ifrån. Det verkar vara extra mycket rost runt en punkt mellan locket och kärlet, så nu funderar jag på om jag skulle kunna täta själva behållaren på något sätt, eftersom allt annat fungerar som det ska. Jag ska fota och lägga upp en bild så kanske det är lättare att se vad som hänt.

Jag hoppas detta varit orsaken till vattnet i husbilen, men jag fortsätter hålla ett öga.

Golvvärmefolie med heltäckningsmatta låter intressant! Någon som provat detta? Och vilken produkt isf?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vår första husbil, en Byrstner 1997, så fick vi vatten på golvet. Jag letade mycket innan jag fann felet, som var konstruktivt. Färskvattentanken var försedd med en backventil på ovansidan som innehöll en kula som skulle stoppa när tanken var full. Den fungerade inte, utan när tanken var nästan full och vi körde med bilen så hängde inte backventilen med, utan det kom lite vatten den vägen. Jag tror jag drog en fortsättning från ventilen med slang ner genom golvet. Minns inte exakt, men problemet försvann. Hoppas ni lyckas, med vad sen felet beror på!
Bengt
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
nu har det hänt igen, och den här gången förstår jag hur. Jag har använt en liten gasolvärmare om kvällarna, för att få upp värmen lite innan läggdags. Det är den billiga sorten och en vän påminde mig om hur fuktigt det blir när sådana används på grund av att den skapar vatten vid förbränningen. Senaste dagarna har det blivit omkring 5 grader på natten, så visst blir det kondens under liggunderlagen, ganska så mycket också. Puh, nu är liggunderlagen(som vid det här laget luktar rätt skumt) borta och endast heltäckningsmattan kvar, jag gissar att den andas bättre.

Jag uppskattar alla andra tips dock eftersom husbilen är gammal och jag misstänker att det finns flera punkter som kan läcka vatten i framtiden. Tex ny backventil kunde kanske vara en billig försäkring.. och golvvärmefolien lät mycket intressant, isf kanske jag kan köra värme på solpaneler vilket vore underbart för min del.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
nu har det hänt igen, och den här gången förstår jag hur. Jag har använt en liten gasolvärmare om kvällarna, för att få upp värmen lite innan läggdags. Det är den billiga sorten och en vän påminde mig om hur fuktigt det blir när sådana används på grund av att den skapar vatten vid förbränningen. Senaste dagarna har det blivit omkring 5 grader på natten, så visst blir det kondens under liggunderlagen, ganska så mycket också. Puh, nu är liggunderlagen(som vid det här laget luktar rätt skumt) borta och endast heltäckningsmattan kvar, jag gissar att den andas bättre.

Jag uppskattar alla andra tips dock eftersom husbilen är gammal och jag misstänker att det finns flera punkter som kan läcka vatten i framtiden. Tex ny backventil kunde kanske vara en billig försäkring.. och golvvärmefolien lät mycket intressant, isf kanske jag kan köra värme på solpaneler vilket vore underbart för min del.
Att försöka köra golvvärme på batteri är ingen vits. Det åtgår enormt stor batteribank.
Ska du ha det som huvudsaklig uppvärmning behöver du minst 2 000W i golvet och det har du inte golvyta att få ut.
Golvvärmen ska ses som komforthöjare för att slippa kalla golv.

Har du mycket golv kanske du kan få in 500W vilket drar över 40A i timmen, vilket är ungefär vad du kan få ur ett 90A batteri utan att döda batteriet....
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Att försöka köra golvvärme på batteri är ingen vits. Det åtgår enormt stor batteribank.
Jag har totalt 760 Ah AGM batterier och 660 W på taket. Om golvvärmen drar omkring 100-150 W borde jag kunna använda den om kvällen åtminstone? Efter en månad i Spanien har jag kunnat få 1,4 kWh på en dag vilket känns rätt schysst.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har totalt 760 Ah AGM batterier och 660 W på taket. Om golvvärmen drar omkring 100-150 W borde jag kunna använda den om kvällen åtminstone? Efter en månad i Spanien har jag kunnat få 1,4 kWh på en dag vilket känns rätt schysst.
Då hade det väl varit bättre men mjukis tofflor med inbyggda värmeslingor, då är det varmt var ells du går. :rolleyes:
..... bara sladden är lång nog :twitcy: :bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har totalt 760 Ah AGM batterier och 660 W på taket. Om golvvärmen drar omkring 100-150 W borde jag kunna använda den om kvällen åtminstone? Efter en månad i Spanien har jag kunnat få 1,4 kWh på en dag vilket känns rätt schysst.
Min husbil är normalstor (drygt 7m) och golvvärmen har en effekt på 350W.
Kruxet är att den inte går på 12V och egentligen inte på 230V heller, den går på 48V via trafo (vilket de flesta gör).
Det innebär att om du ska köra det på 12V måste du först köra invertern till 230V och sedan en transformator till 48V.
Detta ger en del förluster vilket gör att oberoende om golvet är på 200 eller 400W så drar det mer än vad effekten på golvet anger.

Gissningsvis ligger nog mitt golv runt 500W med förluster.
Så ditt batteri med samma förutsättningar skulle räcka till ca 9h drift (utan andra förbrukare).
Så några timmar på kvällen skulle funka. Men om man lägger in att du får 1,4kWh från solen så kan du använda golvet ca 2h.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
nu har det hänt igen, och den här gången förstår jag hur. Jag har använt en liten gasolvärmare om kvällarna, för att få upp värmen lite innan läggdags. Det är den billiga sorten och en vän påminde mig om hur fuktigt det blir när sådana används på grund av att den skapar vatten vid förbränningen. Senaste dagarna har det blivit omkring 5 grader på natten, så visst blir det kondens under liggunderlagen, ganska så mycket också. Puh, nu är liggunderlagen(som vid det här laget luktar rätt skumt) borta och endast heltäckningsmattan kvar, jag gissar att den andas bättre.

Jag uppskattar alla andra tips dock eftersom husbilen är gammal och jag misstänker att det finns flera punkter som kan läcka vatten i framtiden. Tex ny backventil kunde kanske vara en billig försäkring.. och golvvärmefolien lät mycket intressant, isf kanske jag kan köra värme på solpaneler vilket vore underbart för min del.

Varför kör du inte pannan istället för en separat gasolvärmare, en sådan tar ju förbränningsluften inifrån bilen och avger avgaserna inomhus också?
 
Toppen