• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hmm, vårt gasolkylskåp har snarare problem med att det blir för kallt... Vi kanske har haft tur med rätt modell mm?
Eller så är det för att det är rätt litet (plåtis...) :)
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Det verkar vara i linje med min erfarenhet.
Har ni kunnat undvara 230 stolpar?
Kunnat och kunnat?!?!? Ibland har vi valt att fricampa, ibland ställplats med eller utan ström och ibland camping. Vi har snarare valt resmål och så har "campinglösningen" presenterat sig. Men det är ack så skönt att veta att maten och drickan är kall och att man inte tvingas stå vid stolpe alltid. Vid Medelhavet väljer vi dock oftast att stå vid stolpe så vi kan använda vår aircondition. Senaste inköpet har varit en extra toalettkassett. Så räcker strömmen bara kan vi stå ytterligare någon dag till.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Kunnat och kunnat?!?!? Ibland har vi valt att fricampa, ibland ställplats med eller utan ström och ibland camping. Vi har snarare valt resmål och så har "campinglösningen" presenterat sig. Men det är ack så skönt att veta att maten och drickan är kall och att man inte tvingas stå vid stolpe alltid. Vid Medelhavet väljer vi dock oftast att stå vid stolpe så vi kan använda vår aircondition. Senaste inköpet har varit en extra toalettkassett. Så räcker strömmen bara kan vi stå ytterligare någon dag till.
Det låter sunt. Den största strömslukaren vi har är ju när vi kör ner temperaturen i bilen inför natten. Men det går ju rätt snabbt och batterierna repar sig dagen efter.
Bara jag får mitt rostade till morgonkaffet så är dagen räddad.
 
F

F.d. 64253

Guest
Hmm, vårt gasolkylskåp har snarare problem med att det blir för kallt... Vi kanske har haft tur med rätt modell mm?
Eller så är det för att det är rätt litet (plåtis...) :)
I våran Husvagn fungerar Gasol kylskåpet sjukt bra, håller med, nästan för kallt.
Men samtidigt är det betydligt mindre än i Husbilen. Stor skillnad på verkningsgrad när det blir betydligt större
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag räknar kallt med att bli av med 50amp under ett dygn när det blir runt 35 grader dagtid. Det blir kämpigt för solceller att packa ner detta i ett agm batteripack under en dag om man inte har lithiumbatterier eller väldigt stort batteripack och solcellspaket.
Jag vet jag har provat, inte så kul när man inte kan rosta brödet på morgonen.
Och då menar jag att det skall fungera alltid, inte bara undrar gynnsamma förhållanden.

Jag har följande uppsättning.
Ett kompressorkylskåp på 110 l, solcellspanel på 120w, lithiumbatterier på 200ah, omformare på 3500w.
Med denna konstellation så har jag aldrig behövt stå vid 230v stolpe. Då driver det kylskåpet, vattenkokare och brödrost, airfryern samt ac:n när det behövs och värmaren för natten. Dito belysning och övrigt elkrävande.

Vi kan i princip stå på samma ställe så länge vi vill, vi behöver inte köra någonstans bara för vi är i behov av att ladda batterierna. Bara vi får lite sol.

Nyckeln till detta är utan tvekan lithiumbatterierna som har en helt annan potential än "gammelbatterierna".

Nackdelen är att man inte kan ta ut lika mycket ut/toppeffekt som i de traditionella batterierna så man får i många fall ha två för att köra strömslukare. Något att tänka på.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för de som funderar på att uppdatera sig.

Och glöm inte att all data som lämnas på produkter är glädjesiffror under gynnsamma förhållanden. När sanningen kommer fram kallas den erfarenhet.
Hej har du två lithium på 100 ah eller har du 2 st på 200 ah, du skriver att tänka på, varför jag undrar är att vi har precis bytt husbil till en något mindre och den har kompressor kyl, bilen utrustad med 2 st agm 85 ah, kommer nog att i framtiden byta till lithium.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej har du två lithium på 100 ah eller har du 2 st på 200 ah, du skriver att tänka på, varför jag undrar är att vi har precis bytt husbil till en något mindre och den har kompressor kyl, bilen utrustad med 2 st agm 85 ah, kommer nog att i framtiden byta till lithium.
Egentligen är de väl på 94Ah om jag inte har fel för mig. De passar i alla fall precis under passagerarstolen på en Fiat Ducato. Så det fick bli dom.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.
Jag antar det är 2st blybatterier (AGM e.d.) du har. Det är nog tveksamt att det fungerar med dessa. Du får ut max 50% av de 170Ah du har. Skaffa ett LiFePo-batteri om 100Ah och en DC-DC modul (t.ex. 30A) så torde ni klara er. Räkna med att kylskåpet drar åtminstone 4A när den är igång. I vår f.d. båt hade vi ett Dometic 45L kompressorskåp och den drog dagtid 2-3A när den var igång.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Egentligen är de väl på 94Ah om jag inte har fel för mig. De passar i alla fall precis under passagerarstolen på en Fiat Ducato. Så det fick bli dom.
Lite nyfiken på vilken typ av batterier det handlar om? Inom överskådlig framtid ska vi byta vårt bodels-bly och då är förstås byte till lithium högaktuellt.
Men vi har en plåtis så bobatteriet måste rymmas under passagerarstolen. 2x94 skulle inte sitta helt fel!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Lite nyfiken på vilken typ av batterier det handlar om? Inom överskådlig framtid ska vi byta vårt bodels-bly och då är förstås byte till lithium högaktuellt.
Men vi har en plåtis så bobatteriet måste rymmas under passagerarstolen. 2x94 skulle inte sitta helt fel!
Hejsan,
för två år sedan så satte jag in 2 *100 ah lithium från Sunlux under passagerarstolen på vår Pössl plåtis(Citroen chassi) samt kompl. med DC-DC sittande på EBL:en under förarstolen. Passade perfekt. Fast nästan lite "overkill", har inte haft i sladden sedan dess. (förutom på vintern, men då kopplar jag bort laddningen och EBL så att ström går till underhållsladdning på bilbatteriet).
Har dock gas-kylskåp men kompleterar med kompressorkylbox i garaget på längre resor. Tex till Spanien nu i våras. Har ännu aldrig sett att batterierna gått under 50% sedan installation, så det hade nog räckt med ett batteri... Är ju inte ens kul att kolla på appen längre :)

200 watt solpanel på taket också förstås...
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Lite nyfiken på vilken typ av batterier det handlar om? Inom överskådlig framtid ska vi byta vårt bodels-bly och då är förstås byte till lithium högaktuellt.
Men vi har en plåtis så bobatteriet måste rymmas under passagerarstolen. 2x94 skulle inte sitta helt fel!
Mitt val föll på Endurance med inbyggd värme och blåtand. Inte de billigaste och inte heller de med bästa prestanda.
Men jag hade en bra referens.
Annars finns det en uppsjö att välja av på marknaden.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Lite nyfiken på vilken typ av batterier det handlar om? Inom överskådlig framtid ska vi byta vårt bodels-bly och då är förstås byte till lithium högaktuellt.
Men vi har en plåtis så bobatteriet måste rymmas under passagerarstolen. 2x94 skulle inte sitta helt fel!
2x94Ah blybatteri motsvarar 100Ah LiFePo batteri. Det torde du lätt få under passagerarstolen.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lite nyfiken på vilken typ av batterier det handlar om? Inom överskådlig framtid ska vi byta vårt bodels-bly och då är förstås byte till lithium högaktuellt.
Men vi har en plåtis så bobatteriet måste rymmas under passagerarstolen. 2x94 skulle inte sitta helt fel!
En hb kompis köpte precis ett 180A litium batteri som passar under Fiat stolen.... Utvecklingen går framåt :spinny:
 
Senast ändrad:

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Tack för alla svar och många intressanta synpunkter.
Vi landar nog i att laga vårt Kyl/frysskåp. Frysen funkar på både El och gasol, medan kylen inte ger någon kyla alls på vare sig El eller gasol.
Verkar vara kylskåpsdörren som inte håller tätt så vi skall byta ut låset.
Vi kommer nog att köpa ett mindre kompressorkylskåp och ställa i garaget som backup.
Vi kommer däremot inte att byta till Lithiumbatterier i nuläget.
Känns som en lämplig lösning baserat på tidigare inlägg eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla svar och många intressanta synpunkter.
Vi landar nog i att laga vårt Kyl/frysskåp. Frysen funkar på både El och gasol, medan kylen inte ger någon kyla alls på vare sig El eller gasol.
Verkar vara kylskåpsdörren som inte håller tätt så vi skall byta ut låset.
Vi kommer nog att köpa ett mindre kompressorkylskåp och ställa i garaget som backup.
Vi kommer däremot inte att byta till Lithiumbatterier i nuläget.
Känns som en lämplig lösning baserat på tidigare inlägg eller?

Om du har problem med att dörren inte är tät, kolla tätningslisten. Det gör du enklast med en remsa papper, kläm den bakom listen på olika ställen runt dörren och kolla så att den fastnar överallt.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Der findes LiFePo4 som passer perfekt under passagerstolen. Se eventuelt her:

Har köpt 2 Black Steel och dom passar perfekt under passagerarstolen monterade och klart . Mycket nöjd och prisvärt

Stellplatz
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Det låter sunt. Den största strömslukaren vi har är ju när vi kör ner temperaturen i bilen inför natten. Men det går ju rätt snabbt och batterierna repar sig dagen efter.
Bara jag får mitt rostade till morgonkaffet så är dagen räddad.
Hej igen.
En liten uppdatering gällande förbrukning av batteri.
Vi har nu haft kylskåpet igång sedan slutet på april och senaste gången bilen stod på stolpe var i första halvan av juni. Med 160W solceller har batterierna inte varit lägre än ca 83% vid de tillfällen jag kontrollerat.
Våra batterier är från Sunlux om jag inte skrivit det tidigare.
 
Toppen