• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.

En liten kommentar till förbrukningssiffran, den är nog väldigt optimistisk för ett skåp på 139L.
Det kan nog vara möjligt under idealiska förhållanden typ 20 grader, och inte öppna skåpet, bara lägga in kalla saker, men räkna med en medelförbrukning sommartid på 3-4A..
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Hej, har en kompressorskåp på 90 lit i vår plåtis. Bodelsbatterier 2 x 80 ah, solpanelerna ger 230 v. Har som mest stått 5 dagar utan 220v, blandat väder men mest sol. Laddar mobiler, iPad och ser på tv, 2-3 timmar ibland.
Aldrig problem med med bodelsbatterierna.
 

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
En liten kommentar till förbrukningssiffran, den är nog väldigt optimistisk för ett skåp på 139L.
Det kan nog vara möjligt under idealiska förhållanden typ 20 grader, och inte öppna skåpet, bara lägga in kalla saker, men räkna med en medelförbrukning sommartid på 3-4A..
Tack. Du kanske har rätt, men förbrukningen uppges gälla vid 25 grader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.

Jag skulle säga tveksamt, troligen drar kylen mer, kanske uppåt 40Ah/dygn, för lite solpaneler gör att ni måste köra väldigt långa pass ifall ni vill utgå från 100% laddade batterier varje dag, räkna minst 8h att nå 100%. Era tillgängliga Ah är 50% av totalen, alltså 85Ah.
Jag skulle komplettera med fler solpaneler, sen vid nästa batteribyte gå över till ett Litiumbatteri.
 
Senast ändrad:

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Hej, har en kompressorskåp på 90 lit i vår plåtis. Bodelsbatterier 2 x 80 ah, solpanelerna ger 230 v. Har som mest stått 5 dagar utan 220v, blandat väder men mest sol. Laddar mobiler, iPad och ser på tv, 2-3 timmar ibland.
Aldrig problem med med bodelsbatterierna.
Tack. Då bör det funka även för oss.
 

Peter Tyresö

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
10834
Medlemskap
2023
Jag skulle säga tveksamt, troligen drar kylen mer, kanske uppåt 40Ah/dygn, för lite solpaneler gör att ni måste köra väldigt långa pass ifall ni vill utgå från 100% laddade batterier varje dag, räkna minst 8h att nå 100%. Era tillgängliga Ah är 50% av totalen, alltså 85Ah.
Jag skulle komplettera med solpaneler, sen vid nästa batteribyte gå över till ett Litiumbatteri.
Tack. Om jag förstår dig rätt, menar du att våra solceller om 160W är för lite? De brukar ge 2 - 3A laddning dagtid när vi ligger still.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack. Om jag förstår dig rätt, menar du att våra solceller om 160W är för lite? De brukar ge 2 - 3A laddning dagtid när vi ligger still.
Ja det är ungefär vad kylen kommer att ta, de begränsade timmar som solpaneler ger bra ska ju räcka hela dygnet ifall man står still, sen är det "problemet" med de vanliga blybatterierna att laddningen går extremt sakta från 80% till 100%, oavsett laddare, faktiskt så är ett byte till Litiumbatteri bättre att börja med, då de laddas upp snabbare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag träffade en som hade kompressorkyl i sin plåtis,hade åkt runt i Europa flera veckor, han planerade resan efter elanslutning då han inte klarade sig mer en något dygn utan 230V, trots att han hade solpaneler både fasta och flyttbara.
En stor kompressorkyl dra ström 40AH/ dygn är nog minumum, stiger temperaturen ute drar också elförbrukningen iväg, det gäller att ha en stor batteribank och inte minst bra laddmöjligheter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.
Du säger att ni har problem med ert absorptionsskåp på gasol. Funkar det inte alls, eller kyler det för dåligt?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag skulle säga tveksamt, troligen drar kylen mer, kanske uppåt 40Ah/dygn, för lite solpaneler gör att ni måste köra väldigt långa pass ifall ni vill utgå från 100% laddade batterier varje dag, räkna minst 8h att nå 100%. Era tillgängliga Ah är 50% av totalen, alltså 85Ah.
Jag skulle komplettera med fler solpaneler, sen vid nästa batteribyte gå över till ett Litiumbatteri.
40 Ah/dygn stämmer ganska bra med förbrukningen i vår bil sommartid, och av detta står vår 90 liters kompressorkyl för nästan allt.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag räknar kallt med att bli av med 50amp under ett dygn när det blir runt 35 grader dagtid. Det blir kämpigt för solceller att packa ner detta i ett agm batteripack under en dag om man inte har lithiumbatterier eller väldigt stort batteripack och solcellspaket.
Jag vet jag har provat, inte så kul när man inte kan rosta brödet på morgonen.
Och då menar jag att det skall fungera alltid, inte bara undrar gynnsamma förhållanden.

Jag har följande uppsättning.
Ett kompressorkylskåp på 110 l, solcellspanel på 120w, lithiumbatterier på 200ah, omformare på 3500w.
Med denna konstellation så har jag aldrig behövt stå vid 230v stolpe. Då driver det kylskåpet, vattenkokare och brödrost, airfryern samt ac:n när det behövs och värmaren för natten. Dito belysning och övrigt elkrävande.

Vi kan i princip stå på samma ställe så länge vi vill, vi behöver inte köra någonstans bara för vi är i behov av att ladda batterierna. Bara vi får lite sol.

Nyckeln till detta är utan tvekan lithiumbatterierna som har en helt annan potential än "gammelbatterierna".

Nackdelen är att man inte kan ta ut lika mycket ut/toppeffekt som i de traditionella batterierna så man får i många fall ha två för att köra strömslukare. Något att tänka på.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för de som funderar på att uppdatera sig.

Och glöm inte att all data som lämnas på produkter är glädjesiffror under gynnsamma förhållanden. När sanningen kommer fram kallas den erfarenhet.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag räknar kallt med att bli av med 50amp under ett dygn när det blir runt 35 grader dagtid. Det blir kämpigt för solceller att packa ner detta i ett agm batteripack under en dag om man inte har lithiumbatterier eller väldigt stort batteripack och solcellspaket.
Jag vet jag har provat, inte så kul när man inte kan rosta brödet på morgonen.
Och då menar jag att det skall fungera alltid, inte bara undrar gynnsamma förhållanden.

Jag har följande uppsättning.
Ett kompressorkylskåp på 110 l, solcellspanel på 120w, lithiumbatterier på 200ah, omformare på 3500w.
Med denna konstellation så har jag aldrig behövt stå vid 230v stolpe. Då driver det kylskåpet, vattenkokare och brödrost, airfryern samt ac:n när det behövs och värmaren för natten. Dito belysning och övrigt elkrävande.

Vi kan i princip stå på samma ställe så länge vi vill, vi behöver inte köra någonstans bara för vi är i behov av att ladda batterierna. Bara vi får lite sol.

Nyckeln till detta är utan tvekan lithiumbatterierna som har en helt annan potential än "gammelbatterierna".

Nackdelen är att man inte kan ta ut lika mycket toppeffekt som i de traditionella batterierna så man får i många fall ha två för att köra strömslukare. Något att tänka på.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för de som funderar på att uppdatera sig.

Och glöm inte att all data som lämnas på produkter är glädjesiffror under gynnsamma förhållanden. När sanningen kommer fram kallas den erfarenhet.
Dina uppgifter låter väl positiva, inte för att jag dömmer ut dem, men jag vill inte invagga de som vill skaffa en solpanel och sen tro att allt är frid och fröjd.
Man måste först inventera sin dygnsförbrukning av el, och sen ta höjd för mulet väder (jag talar om svensk sommar) man bör ha en batteribank som klarar ett par dagar med sämre väder. Generellt kan man säga att vill man kunna stå typ obegränsat antal dygn på sommaren samt använda all elutrustning så gäller det att fylla taket helt med solpaneler. En normal solpanel brukar vara lagom för underhållsladdning av batteribanken.
Men det viktigaste är att få fram hur mycket el man önskar förbruka varje dygn, och sen utrusta husbilen att klara den försörjningen.
Sen angående litiumbatterier så har de så kallade drop-in batterierna en klar begränsning på strömmen, 150A är ofta max, vilket dock räcker långt normalt, mitt egenbyggda Litiumbatteri på 400Ah av premiumceller kan jag belasta med 1200A kontinuerligt, så det är ingen generell begränsning på just Litiumbatterier, bara att cellerna i drop-in är av lite lägre kvalitet.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag är inte heller nöjd med mitt absorptionskylskåp. Får inte den kyla jag vill ha under färd söderöver och vid stark värme. Jag har ändå kompletterat med dubbla utsugningsfläktar vid övre kylgallret och kopierat massor av lösningar här på HBK. Kylen funkar ändå ganska ok. Går sällan under 10 grader. Men jag har en kompressorkylbox i garaget där vi förvarar känsligt livsmedel. Kött och charkuterier exempelvis. Den kylen håller vi lätt på 3-4 grader. I den stora kylen inne i bilen har vi smör, ost, färsigprocessad mat, öl, mjölk, vatten, grönsaker, vitt vin, öppnade burkar, mm. Sådant som tål lite högre temp. Boxen i garaget drar max 4 A, men snittar 1 A. Då talar vi om en 20 år gammal 10 liters box! Nästa år blir det en ny 30-40 liters box. Drar ungefär samma. Enligt mig är det en betydligt bättre lösning än att kasta ut absorptionskylskåpet och ersätta med en stor kompressorkyl! Jag tycker att vi har det bästa av två världar! Ibland är det guld värt att kunna kyla på gasol, även om inte kylningen är maximal!
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Dina uppgifter låter väl positiva, inte för att jag dömmer ut dem, men jag vill inte invagga de som vill skaffa en solpanel och sen tro att allt är frid och fröjd.
Man måste först inventera sin dygnsförbrukning av el, och sen ta höjd för mulet väder (jag talar om svensk sommar) man bör ha en batteribank som klarar ett par dagar med sämre väder. Generellt kan man säga att vill man kunna stå typ obegränsat antal dygn på sommaren samt använda all elutrustning så gäller det att fylla taket helt med solpaneler. En normal solpanel brukar vara lagom för underhållsladdning av batteribanken.
Men det viktigaste är att få fram hur mycket el man önskar förbruka varje dygn, och sen utrusta husbilen att klara den försörjningen.
Japp, så är det. Och jag har hittat rätt, behöver inte 230V varken här eller vid medelhavet sommartid.
Därmed inte sagt att batterierna är fulla varje kväll men de brukar ta igen sig kommande dagar. Det finns alltid kvar så det klarar sig.
Men det är helt klart att denna konstellation inte passar alla som du skriver. Det gäller att räkna och testa sig fram till det som passar brukaren bäst.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Vi har en Adria Coral med solceller 160W. Bodelsbatterierna har en kapacitet om 2 ggr 85Ah.
Då vi har problem med vårt gasolkylskåp funderar vi på att installera ett kompressorkylskåp 12V, 139 liter med genomsnittsförbrukning om 1,5A.
Vi brukar inte vara ute mer än 8 - 10 dagar och inte ligga mer än 2 nätter på samma ställe, utan 220V och utan förflyttning av bilen.
Kommer vi klara detta på vår egen 12V, utan uppkoppling mot 220V? Är det rätt lösning för oss?
Tacksam för kommentarer och råd från Er som har erfarenhet av kompressorkylskåp.
Vi har en kompressorkyl sedan hösten 21. Den står till 2,13A/h vid 5 i kylen och 25 utanför. Vi har 2 lithiumbatteri på 95Ah styck. Med en liten beräkning så har vi 190 Ah. Låt oss säga att vi drar bort 20-25 % till annat förbruk, så bör kylen klara sig 2-3 dygn utan någon som helst energitillförsel rent optimalt. Med en kompressorbox som frys i garaget har vi dragit ner det till ca 2 dygn. Men om man kör eller solen står på under dagen laddas batterierna igen (solceller på taket). Så titta på vad för energiåtgång som anges, höfta en beräkning som den jag gjort så får du ett hyggligt riktmärke. Plus att du kan lita på att kylen håller det vi kallar kylskåpstemp. Ett absorptionsskåp skall enligt Dometic klara upp till 20 grader under utetemp. Men om du då är i t.ex. Kroatien och det är 40 om dagen kan det bli ett problem. I vårt mätte vi det till 19 grader. Därför köpte vi ett kompressorskåp.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag är inte heller nöjd med mitt absorptionskylskåp. Får inte den kyla jag vill ha under färd söderöver och vid stark värme. Jag har ändå kompletterat med dubbla utsugningsfläktar vid övre kylgallret och kopierat massor av lösningar här på HBK. Kylen funkar ändå ganska ok. Går sällan under 10 grader. Men jag har en kompressorkylbox i garaget där vi förvarar känsligt livsmedel. Kött och charkuterier exempelvis. Den kylen håller vi lätt på 3-4 grader. I den stora kylen inne i bilen har vi smör, ost, färsigprocessad mat, öl, mjölk, vatten, grönsaker, vitt vin, öppnade burkar, mm. Sådant som tål lite högre temp. Boxen i garaget drar max 4 A, men snittar 1 A. Då talar vi om en 20 år gammal 10 liters box! Nästa år blir det en ny 30-40 liters box. Drar ungefär samma. Enligt mig är det en betydligt bättre lösning än att kasta ut absorptionskylskåpet och ersätta med en stor kompressorkyl! Jag tycker att vi har det bästa av två världar! Ibland är det guld värt att kunna kyla på gasol, även om inte kylningen är maximal!
Jag håller med dig, boxar är egentligen det bästa valet. Särskilt nu med de nya extremt effektiva och har man småfolk som springer där i tid och otid är de att föredra.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Vi har en kompressorkyl sedan hösten 21. Den står till 2,13A/h vid 5 i kylen och 25 utanför. Vi har 2 lithiumbatteri på 95Ah styck. Med en liten beräkning så har vi 190 Ah. Låt oss säga att vi drar bort 20-25 % till annat förbruk, så bör kylen klara sig 2-3 dygn utan någon som helst energitillförsel rent optimalt. Med en kompressorbox som frys i garaget har vi dragit ner det till ca 2 dygn. Men om man kör eller solen står på under dagen laddas batterierna igen (solceller på taket). Så titta på vad för energiåtgång som anges, höfta en beräkning som den jag gjort så får du ett hyggligt riktmärke. Plus att du kan lita på att kylen håller det vi kallar kylskåpstemp. Ett absorptionsskåp skall enligt Dometic klara upp till 20 grader under utetemp. Men om du då är i t.ex. Kroatien och det är 40 om dagen kan det bli ett problem. I vårt mätte vi det till 19 grader. Därför köpte vi ett kompressorskåp.
Det verkar vara i linje med min erfarenhet.
Har ni kunnat undvara 230 stolpar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ingen 230V laddning sedan jag byggde mitt Litiumbatteri, och fricampar oftast.
Mitt "all time high" är 12 dygn i svensk sommar med bara laddning från mina 3x120W solpaneler, då var jag nere på 20% i batteriet.
Min dygnsförbrukning snittar på 1,5kWh/dygn, mitt batteri fulladdat innehåller 5kWh. Men jag kommer att montera en solpanel till I vinter för att kunna fricampa längre även på hösten i Sverige. Jag räknar med att jag skulle kunna klara mej någorlunda med 500W solpaneler. Men man kan inte få för mycket sol-el, så finns behov, plats, viktitrymme och pengar så fyll taken med solpaneler ;)
 
Toppen