F
F.d. 14324
Guest
----spänningsfall -----? ------3m (16mm2)-----1,5m (4,5mm2)----sedan--------1,5m (2,5mm2) --------sockerbit ---------------egna lilla stump på 0,5m (1,5mm2)------- hopkok-------
Hmmm, det är inte alls omöjligt att du är något på spåren här, jag tog mig friheten att kondensera bort lite.
Jag skulle börja med att rensa bort och förenkla detta så mycket som möjligt, med målsättningen att få till endast separata kablar till kylen direkt anslutna mellan kyl och bodelsbatteri med så lite krafs som möjligt efter vägen, både för + och - kabel och en bra säkringshållare av god kvalite med ringkabelskor.
Några andra lösa kommentarer och frågeställningar
Sockerbitar borde vara förbjudna, de har bara en fördel i ens bils elsystem och det är att man vet var man ska börja felsöka när det inte fungerar.
Varför 16mm2 i ena ändan och 1,5mm2 i andra med ytterligare två areor däremellan, det är inte logiskt, hur blev det så? (du behöver inte svara)
Anderssonkontakten skulle jag skita i och istället ta till lite extra längd på kablarna så att de räcker till för att få ut kylen.
Kan du ansluta kablarna direkt på kylen om du väljer exempelvis 4,5 eller 6mm2? Ringkabelskor man skruvar fast hade varit toppen men ofta får man ju helt enkelt anpassa sig efter hur det ser ut på apparaturen man vill ansluta.
mvh jocke