Nytt kylskåp är på plats och drar el enligt specifikationen. Den gamla som tog ca 0,5A mer i snitt fick jag behålla och ska göra i ordning för antingen försäljning (är du intresserad?), eller framtida "backup"...
Det är fortfarande så att jag har kraftigt spänningsfall i kablarna som går från batterier till kylskåpet (14,53V sjunker till 12,07V, ett spänningsfall på
-1,46V) och vad beror detta på? Matning med twin-kablar sker från
3m (
16mm2) till
1,5m (
4,5mm2) och sedan till en böjlig gummikabel
1,5m (
2,5mm2) som i sin tur är ansluten via en sockerbit till kylskåpets egna lilla stump på
0,5m (
1,5mm2). Totalt handlar det alltså om ca 14 m kabel (t.o.r.), en hopkok olika dimensioner och hör och häpna, upp till 5 olika skarvar. Kanske inte så konstigt med ett spänningsfall på oacceptabla
10%.
Så här kan jag inte ha det, allt under 4,5 mm2 skall bort. Gummikabel på 1,5 m används bara för att kylskåpet ska kunna dras in/ut för att ställas på en avlastningsyta. Här ska jag sätta en Andersson handske som snabbkoppling när/om kylen behöver ut. Och varför ska kylen behöva dras ut över huvud taget? Jodå, bakom kylen går SOG-ens ventilation upp genom taket, kylskåpets solcellsdrivna takfläkt, TV-antenn's och TV'ns 12V-kabel, 230V-uttag, ytterligare en 12V cigg-uttag + 4st. USB-laddarnas kablar. Rätt mycket som kan krångla i mitt liv framöver, haha...
Nu kommer frågan: hur vet jag att min
minuskabel (som jag tror är 16mm2) har bra
chassi-kontakt? Hur kollar man detta?
Dometic menar på att dom installerar
2mm2 per meter kabel (twin?). Om jag räknar att min t.o.r. längd är totalt 14 meter till min 45W förbrukare, då kommer
4mm2 att räcka fint. När jag mätte ström med finkänslig Amperemeter, då visade A-meter att kylskåpet faktiskt drog 3,6Ah...