• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunernas dubbelmoral

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Har i ett antal veckor åkt runt längs västkusten och Göta kanal. Ställplatser finns ofta i småbåtshamnar.Längs Göta Kanal färdas ca 15.000 båtar var säsong. Har varit på de flesta ställplatserna längs kanalen. Drivs av kanalbolaget. Fina gästhamnar. 20-30st båtar varje kväll. Lika många husbilar. Möjlighet att fylla vatten finns överallt. Vid frågan var man tömmer gråvatten och toa blir svaret "det får du göra någon annanstans". Men hur gör båtarna? Såg inte en enda gång någon båtägare virra omkring med toatanken.
På kvällarna när det är vindstilla, hör man det lilla plaskade ljudet från båtarnas avlopp. 15.000 båtar, 2-3 personer i varje båt. "Sveriges största avloppskanal".
Att bara ge husbilarna svaret " Det får du göra någon annanstans" innebär att många tvingas tömma på olämpliga ställen. Verkligen kommunernas och Göta kanalbolagets dubbelmoral.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Undrar om andra båtägare också hänger ut de som släpper gråvattnet rakt ut på diverse båtforum....? Här blir det ju ett j-a liv om man erkänner att man släpper gråvattnet i en dränerande sandbrink någonstans i Norrlands inland.......:twitcy:

Och därmed har jag inte sagt att det är rätt att släppa gråvatten rakt ut i vattnet....:yes:

/Ludde

Står just nu på Hypplens fiskehamn och precis jämte oss står en husvagn som släpper allt sitt gråvatten rakt ner i marken bredvid sin uppsamlingstank, men det gör inte så mycket eftersom det mesta hamnar i vattnet direkt ändå.. Just nu har dom ätit sitt huvudmål och genast ställer sig en av personerna och diskar på bryggan med bryggvattenslangen, allt åker ner i havet..
Jag kan svära på att samma personer står hemma och sopsorterar sina sopor och ger sken av att vara miljövänner.. Hyckleri...

Så att tömma gråvattnet i en sandbank/grusväg i Norrland är rena hälsokosten för naturen jämfört med att hälla ner skiten direkt i havet, ofiltrerat..
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Det är väl att stick ut hakan bland alla som är perfekta men jag har inte upplevt stora problem med att tömma toalettanken. Vi har för säkerhets skull en extra tank, om vi misstänker att det kan ta lite tid innan det kommer tömningsmöjligheter skiftar vi tank när första tanken fylld till 3/4 sedan skärper vi uppsikten efter rastplatser med VC, där tömmer jag på en vanlig toalettstol och städar naturligtvis efter mig om det behövs. På sådana rastplatser fyller vi färskvatten också, det är bara i Marocko och Spanien vi inte tar vatten på så sätt. Gråvattnet får gå ut där det passar, det är tvål och lite diskmedel. Ligger sällan på camping eller ställplats, om vi ändå måste in och betala för oss så får de naturligtvis ta emot allt skräp.
I Sverige är det krångligare med avlopp och sopor och då får myndigheterna ta med i beräkningen att det blir lite skit här och där.

Nere i Europa är det mesta i den här vägen mycket mera generöst och det är ju här man vill vara.
Hälsning
Jan Karlsson
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Håller med "lpalmborg" om det mesta...

Vad är problemet? Sköt dig själv och skit i andra! Att tömma sin egen toatank är ju inte så svårt, finns ingen tömnings vask så går ju en toastol lika bra, lite spill är ju bara att torka upp!

Hittar man ingen brunn för gråvatten går ju det lika bra att fylla toatanken med detta vatten och tömma på samma sätt. Vad är problemet???

Nu skall jag erkänna att även jag tömmer gråvatten i naturen om ingen annan möjlighet bjuds, men toatanken(har en extra) töms alltid i toalett eller utslagsvask. Denna säsong har jag inte tömt gråvattnet en enda gång i naturen, detta är mest en nödlösning. En nödlösning som knappast förstör vår natur. Efter fyra dagar och full tank är det 99% vatten, resten är 24 klickar tandkräm, 12 klickar duschtvål och ytterligare kanske 4 klickar tvål sedan tillkommer kanske fyra klickar Yes. Knappast en miljöförstörande blandning men naturligtvis bättre utan.


Mvh Torbjörn
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Jag har hört att det ska bli förbjudet att fritt tömma latrin från båtar med mer än 12 passagerare.

I konsekvensens namn borde det då vara fritt att tömma latrin från fordon med mindre än 12 passagerare.

Personligen tycker jag att länsstyrelserna skall ålägga landets samtliga kommuner att leva upp till tanken bakom Miljöbalken och avsätta minst en brunn i varje kommun där vi som vill kan tömma kassetter, svartvatten och gråvatten.

Är det så att båtfolk aldrig själva badar i sjöar och hav? (har ingen egen båt)

tur.JPG
 
Senast ändrad:
B

Bosse & IngaLill

Guest
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Vi såg på SVT nyheter igår att de flesta båtägarna tömmer både toa och gråvatten rätt ut i havet även om ingen vill erkänna det. Även i Göta kanal!

Så är det med dom flesta båtar, septin är en fast monterad ståltank som töms ute på öppet vatten medans gråvatten går rätt ut för där finns oftast ingen tank för senare tömning. Detta gäller naturligtvis inte alla båtar, men jag vill påstå att så är det i de flesta fall. Detta är inget som det hymlas om utan detta är vedertaget bland båtägare men det är inget dom flesta känner sej bekväma vid.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Jag tror en del här inte förstår problemet. För er med kassett är det inget problem, ni kan tömma på varenda rastplats, varenda offentlig toalett om ni vill.

Det är för oss med fast tank som har svårt att hitta bra ställen. Jag har 120 liters tank som sitter fast under en 8 ton tung husbil. Inte lätt att tömma hemma i toan då. därför efterfrågas en lista med tömningsplatser som funkar för fasta tankar under husbilar.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kommunernas dubbelmoral

Jag har en avfallslunga, som jag kopplar till avloppsröret. Jag får gå några gånger. men är man på semester hinner man med. Toatanken går fint att koppla loss och tömma. Åtminstone på vår bil.
När man läser kraven folk ställer på en ställplats, undrar man, är det en campingplats man vill ha. Då finns det många att välja på.
Hårdgjord yta, nära centrum, toa o gråvattentömning, fylla vatten, ingen störande trafik. rätt avstånd mellan uppställda bilar, ström,avfallshantering, städning av ställplats.
Om jag sammanfattar detta, så är det en campinplats som inte tar betalt, men ska stå för allt detta.
Jag tycker inte kommunens skattepengar ska gå till detta, när det finns campingplatser som har och sköter allt detta. Kommunerna har betydligt viktigare saker att lägga péngar på.
Jag är pensionär och äger ingen campingplats.
Detta är min personliga åsikt.
Uno
 
Toppen