Strategin: Så ska biljätten bli ledande i elbilsracet
Fyra elbilsplattformar, fem egna gigafabriker och batterier med fast elektrolyt. Stellantis kommer de närmsta åren att investera 30 miljarder euro i elektrifiering för att säkra sin framtid.
Fordonsjätten Stellantis har bråda dagar framför sig. Det framgår av de elektrifieringsplaner som koncernen nu presenterat. De stora nycklarna till framgång är dels att man kommer introducera fyra plattformar för elbilar som ska täcka Stellantis 14 olika märken.
Därtill så kommer man redan i höst att introducera vätgas-bränslecellsdrivna kommersiella fordon i år – och 2026 ska batterier med fast elektrolyt vara verklighet.
För att detta ska vara möjligt kommer 30 miljarder euro investeras i fordonsutveckling fram till 2025. Det sade koncernchef Carlos Tavares vid en presentation.
Koncernens fyra kommande elbilsplattformar får namne STLA Small, STLA Medium, STLA Large samt STLA Frame. Namnen är ganska självförklarande där de första tre ska täcka personbilar upp till lätta lastbilar och
den sistnämnda är till för tyngre applikationer såsom husbilar.
Fyra elbilsplattformar, fem egna gigafabriker och batterier med fast elektrolyt. Stellantis kommer de närmsta åren att investera 30 miljarder euro i elektrifiering för att säkra sin framtid.
www.nyteknik.se