Kommer den första riktiga eldrivna husbilen från STELLANTIS?

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.398
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
2F75A543-64F8-4A53-B189-EDF61D54484A.jpeg
Första kvartalet 2021 beräknas sammanslagningen utav FIAT Chrysler Automobiles FCA och Franska Peugeot Citroën-gruppen PSA vara en verklighet, under namnet STELLANTIS, vars logotype just presenterats.

Det nya bolaget som inkluderar Fiat det marknadsledande basfordonet för husbilar, men även Peugeot Boxer och Citroën Jumper från PSA som alla tillverkas i Sevel-fabriken i Italien.

Bör betyda ökade samlade resurser, som kommer att behövas nu när fordonsbranschens står inför ett stort teknikskifte. Troligen finns redan den nya eldrivna husbilen på ritbordet.

Tommy
 

Bilagor

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.594
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Det samarbetet har väl funnits i många år min bil är ju fiat med en motor från citroen och en husbilsdel från tyskland såld i sverige. så nog är det samarbete utan att eu lade sig i och skulle ta skattepenngar. Varför ska vi göda ett antal politiker som vi knappt känner namnen på som har oändligt högre lön en normallsvensk.-
Ett elbilstöd är ytterligare pengar som skattebetalare ska pungslås på utan att få någonting tillbaka.
Låt marknadskrafterna styra utan konstlade stöd så ser vi vad som är praktiskt gångbart utan att politiker som åker taxi har synpunkter.
Min åsikt är att det är för tidigt med elbilar vi måste ha bättre batterier och en infrastruktur som inte bara låter de rika i storstäderna dra nytta av elbilar. Och låt den verkliga kostnaden komma till de som kör elbil direkt. Det är lögn och bondfångeri att låta sveriges skattebetalare att lura in ett antal människor att köpa på sej en teknik som inte finns än.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja FCA har hengt etter når det gjelder elbil mens PSA allerede har en rad personbiler på markedet. FCA har for å klare snittkravene kjøpt salgsvolum fra Tesla. Men for å få til en brukbar husbil vil de trenge å finne en løsning med batteri som en del av bærende struktur, her er det i dag 2 løsningsforslag: Chalmers struktur batterier og Tesla med skissert batterigolv. Begge løsninger gir moderat vektøking i forhold til bærekonstruksjonen i klassiske rammebygde biler.

Leste her om dagen en kommentar rundt forslaget til Euro-7 krav at det ikke vil være mulig å gjennomføre uten en meget høy grad av eldrift. Men Frost and Sullivan sin rapport mener at det kun er de 3 store tyske produsentene som ikke klarer kravene i tide og må betale store bøter. European Emission Regulations – Will Stringent Emission Regulations Choke Automotive Industry Or Will OEMs Find Their Way Out?. Det er tydelig at EU har byttet ut gulroten med pisk - eller sagt mer tydelig byttet ut tilskudd med bøter for de som ikke klarer å omstille seg raskt nok.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.252
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2020
Är det ingen som tänker på elförsörjningen? Här i södra delen av landet är det redan kapacitetsbrist och här är företag som planerar en utlandsflytt p.g.a svajiga elleveranser. Det har också medfört att södra Sverige har ett elpris som är mer än 1200 % högre än i den norra delen av landet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2021
Är det ingen som tänker på elförsörjningen? Här i södra delen av landet är det redan kapacitetsbrist och här är företag som planerar en utlandsflytt p.g.a svajiga elleveranser. Det har också medfört att södra Sverige har ett elpris som är mer än 1200 % högre än i den norra delen av landet.
Är ganska säker på att utbyggnaden av nya elkraftanläggningar och elnät kommer att ske allteftersom behovet ökar. Ökningen av elbilar, utbyggnad ev elnät och elladdstolpar går hand i hand. Jag tecknade nyss ett tvåårigt elavtal till 20 öre pr kwh här nere i södra Östergötland så kan man få det för under 2 öre i Norrland så är det bara att gratulera dem.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.252
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2020
Är ganska säker på att utbyggnaden av nya elkraftanläggningar och elnät kommer att ske allteftersom behovet ökar. Ökningen av elbilar, utbyggnad ev elnät och elladdstolpar går hand i hand. Jag tecknade nyss ett tvåårigt elavtal till 20 öre pr kwh här nere i södra Östergötland så kan man få det för under 2 öre i Norrland så är det bara att gratulera dem.
Det stora problemet är att stora delar av elproduktionen i södra Sverige är avvecklad och nu ser vi resultatet av detta.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med utbygging av overføringsnett er motstanden mot de store kraaftgatene som skal til for HVAC overføring med stor kapasitet. Et alternativ som er prøvd noen steder er å benytte HVDC overføring. Kablingen kan da legges i bakken,, på elvebotn eller i havet slik som overføringen mellom Norge og Tyskland. Setter en også store buffer batterier i begge ender av linjen kan overføringen ligge på maks hele tiden og uttaket kan være mye større enn linjekpasitet. De steder de har regnet på en slikmløsning kan totalkpasiteten over døgnet mer en dobble i forhold til linjen uten batterier. At batteriene og åpner for bedre utnyttelse av kraften fra variable kilder.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2020
Så länge vi inte har fusionskraftverk med billig EL så tror jag vi är helt blåsta med den här EL fordons propagandan som pågår.
Alla som tillhör första generationens EL bilister sitter och gottar sig eftersom dom slipper fordonsskatt i alla fall näst intill försumbar jämfört med oss övrig. Laddar hemma och har laddat gratis på andra ställen etc, gratis är alltid gott. Men nu håller ju alla gratisladdningar på att försvinna, vilket det gäller arbetsplatsen eller någon näringsidkare som försökte locka kunder. Vänta bara och se när staten skall ha in sin pengar & det finns för få fosilbilsägare att plåga!
Att skaffa en riktig laddstation hemma som klarar en ren EL bil med vettig räckvidd så den blir fulladdad på rimlig tid kostar ju en 20tkr. Stoppa i en 230 sladd kan man göra om det är en laddhybrid med pyttebatteri och det är ju mestadels detta som folk tänker på, osv.
Livslängd på batterier är väl fortfarande rätt oklart. Där handlar det ju dessutom inte bara om körsträcka utan den är en mycket mer komplex fråga. Går ju knappt att få tag i nytt batteri till en 5 år gammal borrmaskin och oftast känns det otroligt dyrt jämfört med att köpa en ny. Hur blir det med den biten? Är ju rätt miljövänligt att köpa en begagnad fosilbil med några år på nacken och 15.000 mil på mätaren i stället för utsläppen från att tillverka en ny, den har mycket kvar att ge och kan i många fall klara ytterligare 20.000 mil. Men om batteriet på motsvarande EL bil är färdigt att byta efter 15000 mil så lär det kosta mer än vad man idag betalar för en sån begagnad bil.
För den som kör väldigt mycket spelar kanske inget av detta någon roll, då är det en rent ekonomiskt kalkyl vad det kostar per mil, förutsatt att man kör nytt och byter ofta. Men vi övriga?
Klart att tillverkarna är med på tåget och presenterar sin framsteg, det är deras levebröd, men själv väljer jag nog att avvakta ett tag till.
 
Toppen