Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud
Här är länkar till artiklar i BLT (2013-08-02):
?Karlskrona tvingar bort turister i husbil?
Och:
Husbilsturisterna riskerar böter i natt
Hela tiden kommer det upp att "husbilarna ska betala för sig." Lite som campingägaren är inne på "varför ska de stå gratis, när jag har tomma platser här?". Det verkar som att man inte kan förstå att det är två olika saker som söks. Dels de som vill stå på en camping och ha fullservice och dels de som bara vill parkera.
En liknelse kan vara att man inför parkeringsförbud på gatan och tvingar in alla bilar i parkeringshus. Istället för att det kostar 20 kr att stå i 4 timmar, så tar man 150 kr för att stå i 4 timmar, men då ingår även fönsterputs utvändigt, som du inte kan säga nej till...
I artikeln nämns att en husbilsägare tömt sin toa i havet. Det är inte bra, men för att komma åt det kan man sätta upp en skylt där man hänvisar till t.ex. reningsverket (som inte ligger långt där ifrån) och gör i ordning en plats för tömning och fyllning av vatten. Det kan kosta 50 kr att använda den. Då har man löst tömningsproblemet för husbilarna i Karlskrona. Vi har hjul på bilarna och kan då åka och tömma.
Det stod även att vissa hade fällt ut markiser, tagit ut bord och stolar och grillat på en parkering. Detta beror nog på att folk bedömer situationer olika. Vissa hade aldrig dragit ut sin markis på en sådan plats, medan vissa är mer av uppfattningen "här står jag och jag gör vad jag vill, så länge som det inte uttryckligen står att det är förbjudet". Detta går enkelt att lösa med en liten skylt att man inte får ta fram bord, stolar, markis eller grilla på platsen.
Jag tror att mycket bara handlar om sunt förnuft och information. Dra upp vilka riktlinjer som gäller på de olika platserna, så blir det mindre konflikter.
Som redan nämnts så har Karlskrona länge satsat på båtturisterna och det finns många gästplatser i hamnen. Nu kanske kommunen får tänka om när många säljer sina båtar och köper husbil istället.
Men man kan inte vara allt för hård mot kommunerna som inte har hängt med i svängarna. Jag köpte husbild för ca 2,5 år sedan och innan dess visste jag knappt att det fanns husbilar, men på senare år känns det som att det har skett en explosion av husbilar över allt. Det man får hoppas på är att kommunerna tar fram en plan/policy för hur de vill behandla husbilar i framtiden, där det framgår t.ex. hur många husbilar de "vill ha" till kommunen, var dessa ska få vara och hur man sköter tömning/fyllning.
Om varje kommun hade en sådan plan/policy hade det underlättat för de som har husbil. Då är det enkelt att se var de vill att man parkerar och lätt att hitta möjligheter till tömning/fyllning. Samt en indikation på om man är välkommen över huvud taget...
Mvh
/Jörgen