Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej!Går det växla när motorn är avstängd?
Om det går är det förmodligen kopplingen som tagit fast vid längre stillestånd.
Kör motorn ordentligt varm, stäng av lägg i ettans växel och försök starta med kopplingen nedtryckt och handbromsen åtdragen, oftast smäller det till när kopplingen släpper.
Ja den är hydraulisk. Har hittat ett litet lock där det förmodligen ska in olja, precis som du skriver. Har beställt en slavcylinder av autodoc....Kan vara en slavcylinder till kopplingen om den är hydraulisk och det kan ev. också fattas olja precis som i bromsoljan ska finnas en liten kopp med lock där du kan fylla på. Blir det för lite kommer det luft i systemet och du måste pumpa en del med kopplingspedalen.
Knappast växellådan utan ett kopplingsproblem. Ja man kan ju köra hjälpligt startar med 1 i och sen kan man putta i växlarna försiktigt men inte att rekomendera särskilt inte på en husbil.
Hej, låter som lamellen i kopplingen har fastnat på svänghjulet. Råkade själv ut för detta när jag skulle backa ut bilen ur vinterförrådet. Prova att pumpa upp och ner med kopplingspedalen snabbt och många gånger utan att försöka lägga i växeln! Detta hjälpte för mig.Hej!
Ja det går växla när motorn är av stängd. När den är igång. Går det inte få igång någon växel utan att det låter förfärligt. Fick det när jag var på väg från Danmark, hade bara stannat för att tanka. Efter att jag stått stilla en stund funkade det igen. Lyckades köra 7 mil hem. Dagen efter var problemet där igen. Nu har den stått still i 8 månader. Någon säger det är en slavcylinder som måste bytas. Någon säger det saknas olja. Eller växellåda som pajat av mina vänner.....
Har bytt till en ny slav cylinder. Men kopplings pedalen går i botten utan motstånd. Hur löser jag det? Har fyllt på olja. Kan det har kommit in luft i systemet. Hjälper det att pumpa med kopplingspedalen.... ConnyHej. Om slavcylinder eller huvudcylinder är trasig går kopplingspedale i botten utan motstånd. Går det normaltungt att trampa ner kopplingpedalen är det inget fel på hydraliken.
Jägarn
Är nog en väldigt undermålig kvalite på Fiat`s koppling, läser här på forumet att många "lågmilare" åker på kopplingsbyte likaså även jag har beställt nya delar, det verkar som att fjädrarna i tryckplattan brister misstänker att det är dubbelmassesvänghjulet som är boven så är det ett sådant på din motor så byt det också med byte av bultar på densamma även pilotlagret. Det är stor skam att behöva byta koppling på bilar som inte gått längre, egentligen så skulle Fiat få betala hela kalaset som går på ca 20 tusen om man lämnar in på verkstad.Hej igen gott folk!
Har nu fått besked att tryckplatta och lameller måste bytas. Alltså ingen slavcylinder, som jag hade envisats med.
Nu undrar jag är det normalt att behöva byta det efter 8000 mil.
Eller är det min körning som påverkat det. Vad sliter mest på lameller? Tryckplatta har jag inte hört talas om innan.... Conny