• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kan inte växla - Fiat Ducato 2005

F

F.d. 22252

Guest
Går det växla när motorn är avstängd?
Om det går är det förmodligen kopplingen som tagit fast vid längre stillestånd.
Kör motorn ordentligt varm, stäng av lägg i ettans växel och försök starta med kopplingen nedtryckt och handbromsen åtdragen, oftast smäller det till när kopplingen släpper.
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag har en Ducato av liknande årgång.
Uppe på växellådan sitter en ledpunkt som kärvar ihop för mig ibland.
Det gör att växelspaken blir extremt trög att manövrera och som värst så har den varit i princip stum.
Jag har inte gått till botten med det utan bara blåst på lite rostolja i generell riktning mot ledpunkten på bäxellådan och "juckat" igång spaken tills den är går att manövrera igen, och prioriterat ner det tills en annan gång.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju vara ide att se över var vattnet från luftintaget till värmen tar vägen, vad jag hört är det vanligt att man får ner det på känsliga delar i motorummet. Finns ju speciellt fett som sätter sig fast på lederna och som innehåller molybdendisulfid.
Sprayolja håller inte i längden men oftast är det svårt att komma åt med något annat.
 

aunok

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sala
HBK-Nr
16667
Medlemskap
2024
Samma hände mej nu i år när jag backade ut husbilen Fiat Ducato från vinterförvaringen. Backen fastnade i och gick ej att lägga ur. Fick lägga mig under bilen och hjälpa till med en skruvmejsel att lyfta leden uppe på vxl-lådan. Passade på att smörja upp leden och efter lite gymnastik med växelspaken så släppte det och nu går det bra att växla alt. lägga i backen. Vanligt att leden kärvar efter vinterförvaring utan ryck i spaken.
 

Pontiac

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nybro
HBK-Nr
27155
Medlemskap
2026
Går det växla när motorn är avstängd?
Om det går är det förmodligen kopplingen som tagit fast vid längre stillestånd.
Kör motorn ordentligt varm, stäng av lägg i ettans växel och försök starta med kopplingen nedtryckt och handbromsen åtdragen, oftast smäller det till när kopplingen släpper.
Hej!
Ja det går växla när motorn är av stängd. När den är igång. Går det inte få igång någon växel utan att det låter förfärligt. Fick det när jag var på väg från Danmark, hade bara stannat för att tanka. Efter att jag stått stilla en stund funkade det igen. Lyckades köra 7 mil hem. Dagen efter var problemet där igen. Nu har den stått still i 8 månader. Någon säger det är en slavcylinder som måste bytas. Någon säger det saknas olja. Eller växellåda som pajat av mina vänner.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan vara en slavcylinder till kopplingen om den är hydraulisk och det kan ev. också fattas olja precis som i bromsoljan ska finnas en liten kopp med lock där du kan fylla på. Blir det för lite kommer det luft i systemet och du måste pumpa en del med kopplingspedalen.
Knappast växellådan utan ett kopplingsproblem. Ja man kan ju köra hjälpligt startar med 1 i och sen kan man putta i växlarna försiktigt men inte att rekomendera särskilt inte på en husbil.
 

Pontiac

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nybro
HBK-Nr
27155
Medlemskap
2026
Kan vara en slavcylinder till kopplingen om den är hydraulisk och det kan ev. också fattas olja precis som i bromsoljan ska finnas en liten kopp med lock där du kan fylla på. Blir det för lite kommer det luft i systemet och du måste pumpa en del med kopplingspedalen.
Knappast växellådan utan ett kopplingsproblem. Ja man kan ju köra hjälpligt startar med 1 i och sen kan man putta i växlarna försiktigt men inte att rekomendera särskilt inte på en husbil.
Ja den är hydraulisk. Har hittat ett litet lock där det förmodligen ska in olja, precis som du skriver. Har beställt en slavcylinder av autodoc....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej!
Ja det går växla när motorn är av stängd. När den är igång. Går det inte få igång någon växel utan att det låter förfärligt. Fick det när jag var på väg från Danmark, hade bara stannat för att tanka. Efter att jag stått stilla en stund funkade det igen. Lyckades köra 7 mil hem. Dagen efter var problemet där igen. Nu har den stått still i 8 månader. Någon säger det är en slavcylinder som måste bytas. Någon säger det saknas olja. Eller växellåda som pajat av mina vänner.....
Hej, låter som lamellen i kopplingen har fastnat på svänghjulet. Råkade själv ut för detta när jag skulle backa ut bilen ur vinterförrådet. Prova att pumpa upp och ner med kopplingspedalen snabbt och många gånger utan att försöka lägga i växeln! Detta hjälpte för mig.
Om det ändå inte vill släppa, efter detta?
Beroende på hur bilen står och hur mycket plats det finns? Du skulle kunna prova att starta bilen med växel i och koppling nedtryckt. Men om det inte släpper då och bilen går igång behövs såklart utrymme att stanna på.
Om inget av detta hjälper så är det nog bärgare till verkstad som gäller. (Vet i och för sig att det finns dom som borrat ett litet hål i sprängkåpan för att kunna få in en skruvmejsel och pilla loss lamellen från svänghjulet i kanten medan någon tryckt ner kopplingen, men det är ju en rätt svår övning, om man inte är väldigt säker på vad man håller på med.)
OBS att det jag beskriver gäller om problem kommit efter längre stillestånd. Annars är läckage eller någon av hydraulcylindrarna mer trolig orsak. OBS om en cylinder är dålig & det finns gott om hydraulolja i behållaren så kan det funka att pumpa snabbt några gånger för att få växeln. Har själv kört fler dagar en gång på det sättet & fyllt på hydraulvätska flera gånger under resan hem. Väl hemma byte av slavcylinder som hade läckage.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej. Om slavcylinder eller huvudcylinder är trasig går kopplingspedale i botten utan motstånd. Går det normaltungt att trampa ner kopplingpedalen är det inget fel på hydraliken.
Jägarn
 

Pontiac

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nybro
HBK-Nr
27155
Medlemskap
2026
Hej. Om slavcylinder eller huvudcylinder är trasig går kopplingspedale i botten utan motstånd. Går det normaltungt att trampa ner kopplingpedalen är det inget fel på hydraliken.
Jägarn
Har bytt till en ny slav cylinder. Men kopplings pedalen går i botten utan motstånd. Hur löser jag det? Har fyllt på olja. Kan det har kommit in luft i systemet. Hjälper det att pumpa med kopplingspedalen.... Conny
 

Pontiac

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nybro
HBK-Nr
27155
Medlemskap
2026
Hej gott folk!
Har gett upp, är ingen skruvare. Trots alla glada tillrop.
Tog bärgning till verkstaden. Glömde bort att jag hade den avställd.
Då blev självrisken en annan, än 1500.
Så nu gäller det att heja på verkstaden.
Tack för alla svar och engagemang!
Ha de gott Conny
 

Pontiac

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nybro
HBK-Nr
27155
Medlemskap
2026
Hej igen gott folk!
Har nu fått besked att tryckplatta och lameller måste bytas. Alltså ingen slavcylinder, som jag hade envisats med.
Nu undrar jag är det normalt att behöva byta det efter 8000 mil.
Eller är det min körning som påverkat det. Vad sliter mest på lameller? Tryckplatta har jag inte hört talas om innan.... Conny
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej igen gott folk!
Har nu fått besked att tryckplatta och lameller måste bytas. Alltså ingen slavcylinder, som jag hade envisats med.
Nu undrar jag är det normalt att behöva byta det efter 8000 mil.
Eller är det min körning som påverkat det. Vad sliter mest på lameller? Tryckplatta har jag inte hört talas om innan.... Conny
Är nog en väldigt undermålig kvalite på Fiat`s koppling, läser här på forumet att många "lågmilare" åker på kopplingsbyte likaså även jag har beställt nya delar, det verkar som att fjädrarna i tryckplattan brister misstänker att det är dubbelmassesvänghjulet som är boven så är det ett sådant på din motor så byt det också med byte av bultar på densamma även pilotlagret. Det är stor skam att behöva byta koppling på bilar som inte gått längre, egentligen så skulle Fiat få betala hela kalaset som går på ca 20 tusen om man lämnar in på verkstad.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Visst påverkas kopplingen av hur man kör. Nu vill jag inte insinuera att någon i klubben kör dåligt. Men det är ändå ett svar på frågan, om det påverkas av hur man kör.

3 kopplingsproblem kopplade till hur man kör:
1) bränd koppling, kanske inte jättevanligt, men att starta i näst intill omöjliga motlut kan resultera i detta & det kan räcka med en enda gång, sen är kopplingen körd. Alltså inte relaterad till körsträcka. Brukar vara uppenbart då det luktar pyton & brukar ryka från bilen.
2) ständigt långt slirande på kopplingen vid lågfartsmanöverering, gärna med halvhögt varvtal, ger en klar begränsning av kopplingen livslängd.
3) tvåmassesvänghjul är lite knepigare, men det kan finnas en kombination av varvtal & belastning där detta får mycket stryk av motorns olikformighet. Var denna ligger på en Ducato kan jag inte uttala mig om. Men generellt skulle jag tro att plåga bilen hårt i uppförsbackarna & inte växla ner kan vara något som straffar sig, speciellt om man chipstrimmat bilen så den ger högre moment än drivlinan är dimensionerad för. En annan sak som kan vara känsligt är tvära kopplingssläpp eller om man missar att synka koppling & gas så det blir kraftigt ryck vid växling. Visst borde bilen klara någon enstaka sådan incident, men det är klart att händer det många gånger över tid så går ju utmattning av materialet i fjäderpaketet fortare.

Sen skulle ofördelaktig vinterförvaring som ger upphov till rostangrepp på kopplingskomponenoter kunna göra att dessa håller sämre än på motsvarande transportbil i relation till körsträcka. Om något brister/går av så kan det vara initierat av rostangrepp, speciellt på härdade metalldelar, så som fjädrar (TMS) & tryckplatta som också innehåller en typ av fjädrar.
 
Toppen