• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan ej fylla tanken

F

F.d. 53023

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Är det inte så att du tankar från en pump som är avsedd för lastbilar, dom pumparna har mycket högre flöde, din tank och tankrör klarar inte den hastigheten.. Kerstile
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Stämmer att kort stänger av på vissa Krontal. En del kort ( bank kort). Stänger redan vid 400, en del på 5, 6 800 osv. Detta är ett bank krav och har inget med manipulationsrisk osv... När du tankat på en automat så får du godkännande så kortet inte är spärrat eller övertraserat, vilket belop du tankar för kommer ju först när du tankat färdigt, därav kravet från bankerna. Handlar du däremot i butik så blir ju godkännandet på just det belop du handlar för. Hoppas ni förstår.
Jobbar på ett av nämnda bolag.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Kommer nu från service hos Husvagn-Svenssons, och har sett hur det ser ut där tanken ska avluftas vid tankning.
Vid leveransservice så har de order från Carthago att lyfta upp slangen med avluftningsventilen en bit för att ej strypa urluftning, vilket de visade att de gjort. Carthago måste alltså vara medvetna om problemet, när det går ut en serviceorder.
Nu lyfte teknikern slangen ytterligare så den inte blir klämd, han fick kapa plasthörnet ovan slangen för att kunna göra det. Att ventilen skulle vara felaktig trodde han inte på.
Jag tycker personligen att avluftningshålet som går ut intill fyllröret är alldeles för litet, betänk att det hålet ska släppa in lika mycket luft som motsvarar kanske 60 lit som fylls ganska snabbt.
Det var inte dax för tankning ännu så vi får avvakta på resultatet.
Bengt

Jag väcker upp denna tråd igen, eftersom jag är mycket nyfiken på hur det gick efter er operation hos Husvagn-Svenssons. Blev det bättre? Jag har fortfarande samma problem vid tankning.
Har du någon närmare beskrivning om vad som gjordes? Tror du man kan åtgärda det själv om man vet vad som behöver göras, eller är det ett verkstadsjobb?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag har ett "obegränsat" kort hos Statoil. Sist fyllde jag utan problem mina dieseltankar för strax över 4.000:- vid en vanlig "bilpump". Gången innan dess tankade jag för 3.200:- vid en "lastbilspump".
Tankade vid något tillfälle för ett par år sedan på en OKQ8 och där fick de slå igång pumpen 3 gånger (manuell tankning).
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

"Kan ej fylla tanken" består uppenbarligen av 2 helt väsensskilda problem;

1) Ett fysiskt; Jag har som sagts ovan ett problem att "soppan" inte tas emot enligt de förutsättningar som spärrhantagen (på macken) tidigare medgivit! Dvs med vettig flödesmängd, så att man inte hela tiden manuellt måste passa, "slatta" och finlira med pumphandtaget som hela tiden vill stänga av pumpens/slangens dieselflöde till biltanken.
Jag vill tro att detta problem är miljörelaterat och uppstår pga felaktigt avstämda pumphandtag på mackarna - något har hänt under senaste året/-en!

2) Ett med ekonomisk kreditbegränsning/köp; Andra har tydligen problem med olika "tankkort för betalning". Detta har inte jag med t.ex Volvokort, Preem, Nordea Gold, GE Moneybank, OK/Q8 märkt av - inget av mina kort har på minsta sätt reagerat på någon dieseltankning trots 110 liter (1600:- högsta enskilda summan för mig hittills).

Hur sära på dessa båda helt olika problem i denna länken????????
 
F

F.d. 30199

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag har ett visa kort utfärdat i ett annat eu land ! Jag har alltid problem att tanka fullt . Automaten stänger vid 695 kr . Tror att liknande spärr finns på dom flesta kort ! Kanske bara högre limit .Niclas o Maria
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag väcker upp denna tråd igen, eftersom jag är mycket nyfiken på hur det gick efter er operation hos Husvagn-Svenssons. Blev det bättre? Jag har fortfarande samma problem vid tankning.
Har du någon närmare beskrivning om vad som gjordes? Tror du man kan åtgärda det själv om man vet vad som behöver göras, eller är det ett verkstadsjobb?

Jo då det åtgärdades men det är fortfarande inte bra, men det blev bättre. Nu slår dieselpumpen inte av direkt utan kan fylla ca 80%, innan det är dax att slatta i några liter åt gången.
Jag fick reda på att Carthago hade gått ut med instruktion om åtgärd innan leverans vilket HusvagnSvensson hade gjort. Nu räckte inte detta utan fick göra mer.
Man går in snett bakom förarstol under golvet och lyfter evakueringsslangen så inget hindrar luftutblås. På min bil skar teknikern av plasthörnet för att lyfta slangen ytterligare, vilket gjorde det bättre (men ej bra). Luften går ju ut där pumpröret sticks in och jag tycker personligen det utloppshålet verkar för litet. Fick svar från HS att de varit i kontakt med Carthago och fått till svar att det gällde att hålla påfyllningsröret 90 grader mot väggen så hindras inte evakueringsluften! Jag berättar inte mitt svar.
Bengt
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag brukar dra ut handtaget så långt att jag ser dieselströmmen. Trycker inte heller avtryckaren i botten utan låter den gå på "halvfart". Gäller då tanken börjar bli full. Den tar 150 l.

:cool:
 
Toppen