• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan ej fylla tanken

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Jag har varit ute för vid många bensinstationer så lägger pumpen av efter ca: 60 liter, så man får tanka 2 gånger för att fylla. Kan någon förklara varför man inte kan fylla obegränsat med diesel. Har någon mer varit ute för samma fenomen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag måste alltid hålla munstycket i handen eftersom dieseln skummar och står i och stänger av pumpen för tidigt. Är det inte det du råkar ut för?

Måste alltså dra ut munstycket en bit.

:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Hej.
Jodå jag var ute för det för ett par år sedan. Då var det att bränlepriserna stigit så att jag gick igenom taket som var satt på det betalkortet. Vill minnas att det var Preem-kortet som det hände med. Men det var bara att kontakta bensinbolaget och få taket höjt eller borttaget!
// Göte J
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag måste alltid hålla munstycket i handen eftersom dieseln skummar och står i och stänger av pumpen för tidigt. Är det inte det du råkar ut för?

Måste alltså dra ut munstycket en bit.

:)

Nej det har inte med handtaget att göra. Jag har för mig att gränsen är strax under 60 liter sedan varvar pumpen på macken ner och stängs. Sedan får jag stoppa i kortet på nytt och tanka vidare tills tanken är fylld. Har även hänt i Norge.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Hej. Tankkortet är spärrat så att du inte kan tanka för mer än en viss summa.

MVH Stig
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Nej det har inte med handtaget att göra. Jag har för mig att gränsen är strax under 60 liter sedan varvar pumpen på macken ner och stängs. Sedan får jag stoppa i kortet på nytt och tanka vidare tills tanken är fylld. Har även hänt i Norge.

Jag har varit med om det med ST1 kort ..ringde till dom och svaret var att antalet kronor var 700 kr eller 750kr ( mins inte ) som Max summa som man kan tanka...Prim har det också...
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Kan ej fylla tanken

Flera mackar jag tankat på med vanliga kreditkortet, har haft begränsningen 1.000:-. Så då blir det till att stoppa i kortet i automaten en gång till för att tanka fullt. Har valt 120-lit tank just för att slippa tanka så ofta.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kan ej fylla tanken

Nyss hemkommen (denna vecka) från Europa genom Sverige till Umeå, samtliga gånger som jag tanka så fick jag bara för 400 eller 490 kr samma sak på olika stationer. Ute i Europa Tyskland, Frankrike, Holland, fick jag full tank varje gång.

Väldig konstigt frågade på en mack men de kunde inte förklara.

/Leif
 

Jarmo å Åsa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Håbo
HBK-Nr
7588
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Tankar alltid med VISA kort på automatstationer. Slår oftast av vid 1200:-,vissa på 1000:-. Dom har spärrat automaterna mot "tjuvar o banditer".

Trevlig sommar alla HBK:are.....

Jarmo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan ej fylla tanken

Det er tydelige kronegrenser på de fleste macker i Sverige for enkelte kredittkort.
Tidligere hadde jeg et norsk kort som ga meg 4% rabatt uansett pumpepris :D
Avviklet dette kprtet når de fjernet denne gavmilde rabatten, men alle andre stder enn i Sverige kunne jeg fylle hvor mye jeg trengte - i Sverige varierte det mellom 400 og opp til 600 kr. 10 kr før grensen gikk pumpen over i slowmotion så en kunne se ørene trille på telleverket. Det var ikke uvanlig at jeg måtte dele opp tankingen i 3 transaksjoner.

Bruker i dag Nordea Visa Debitkort i Sverige og har ikke grense - utenfor Sverige benytter jeg et norsk MasterCard for tanking, også uten grense.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Kan visserligen fylla dieseltanken full men det blir (bara i Sverige), tids- och tålamodsprövande.

Mitt problem yttrar sig så att pumparna på 3 av olika 4 mackar (anv oftast St1, Preem och OK/Q8) slår ifrån när man ökar på pumpens dieselflöde. Det innebär att oavsett hur man sätter in munstycket i bilen så måste man manuellt "finlira" in soppan i biltanken. Problemet finns med under hela tankningen från tom till full tank 90 lit (kan ta upp till 10 min).

Har en Hobby 2012 men problemet gäller lika mycket på min Volvo S40 D3-2006 diesel! Tror att problemet hänger ihop med "nya/uppdaterade" pumpar på mackarna, mer "miljövänliga(??) problemen började så smått för ett par år sedan!

Det innebär att jag måste hålla i pumphandtaget under hela tankningsprocessen, handtagsspärren även ställd på lägsta flöde leder bara till att pumpen slår ifrån direkt - kanske fler av er andra som känner igen sig?
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Då vet jag att fler har problem och att det tydligen spärras vid visst literantal. Tack alla som har svarat.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Hej
Det är inte spärrat vid ett vist literantal utan vid ett visst Krontal.
Icakortets spärr är 800:-.vid en mack.
/Vidhem
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Fenomenet är väldigt irriterande. Man ska tanka fullt och så stänger den av sig i förtid. Man startar en ny tankning och får i 3 liter :mad:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Kan ej fylla tanken

Fenomenet är väldigt irriterande. Man ska tanka fullt och så stänger den av sig i förtid. Man startar en ny tankning och får i 3 liter :mad:

Ja... håller med, särskilt om man har ambitionen att verkligen fylla tanken inför ett längre stillastående med husbilen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kan ej fylla tanken

Kan visserligen fylla dieseltanken full men det blir (bara i Sverige), tids- och tålamodsprövande.

Mitt problem yttrar sig så att pumparna på 3 av olika 4 mackar (anv oftast St1, Preem och OK/Q8) slår ifrån när man ökar på pumpens dieselflöde. Det innebär att oavsett hur man sätter in munstycket i bilen så måste man manuellt "finlira" in soppan i biltanken. Problemet finns med under hela tankningen från tom till full tank 90 lit (kan ta upp till 10 min).

Har en Hobby 2012 men problemet gäller lika mycket på min Volvo S40 D3-2006 diesel! Tror att problemet hänger ihop med "nya/uppdaterade" pumpar på mackarna, mer "miljövänliga(??) problemen började så smått för ett par år sedan!

Det innebär att jag måste hålla i pumphandtaget under hela tankningsprocessen, handtagsspärren även ställd på lägsta flöde leder bara till att pumpen slår ifrån direkt - kanske fler av er andra som känner igen sig?

Har samma problem med att pumpen slår ifrån på vår nya Carthago. I bland stoppar den vid 20 l och i bland vid ca 40 l, sedan får man hålla på att slatta ca 2-3 lit per gång upp till full tank. Ska till service i morgon för bl.a. detta. Missade tyvärr Bosse bildoktorn förra programmet, där han tydligen diskuterat detta. Det skulle finnas någon avluftningsventil som inte fungerade, efter vad jag har hört från någon som hörde programmet!? Min serviceman visste vad det berodde på, så i morgon är det upp till bevis.
Bengt
Bengt
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Mycket intressant Bengt. Samma problem här med Carthago. Problemet med att stå och "slatta" är att man inte vet när det är fullt innan det är för sent.
Jag hoppas du delger oss resultatet efter ditt servicebesök.
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Sv: Kan ej fylla tanken

Jag har kollat min Carthago men det var inget fel i tanken. Däremot fungerar tankningen mycket bättre nu här nere i Tyskland - Italien än i Sverige. Kan det vara så att munstycken i Sverige är känsligare ställda?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kan ej fylla tanken

Mycket intressant Bengt. Samma problem här med Carthago. Problemet med att stå och "slatta" är att man inte vet när det är fullt innan det är för sent.
Jag hoppas du delger oss resultatet efter ditt servicebesök.

Kommer nu från service hos Husvagn-Svenssons, och har sett hur det ser ut där tanken ska avluftas vid tankning.
Vid leveransservice så har de order från Carthago att lyfta upp slangen med avluftningsventilen en bit för att ej strypa urluftning, vilket de visade att de gjort. Carthago måste alltså vara medvetna om problemet, när det går ut en serviceorder.
Nu lyfte teknikern slangen ytterligare så den inte blir klämd, han fick kapa plasthörnet ovan slangen för att kunna göra det. Att ventilen skulle vara felaktig trodde han inte på.
Jag tycker personligen att avluftningshålet som går ut intill fyllröret är alldeles för litet, betänk att det hålet ska släppa in lika mycket luft som motsvarar kanske 60 lit som fylls ganska snabbt.
Det var inte dax för tankning ännu så vi får avvakta på resultatet.
Bengt
 
Toppen