• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldimension

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall montera två 12v 100W solpaneler på taket.
Har en fundering om dimension av kabeln ner till regulatorn (går att använda för 24 V). Den kommer att bli c:a tre meter lång. Som jag tänker att om jag seriekopplar dom till 24 V så kan jag ha en lite klenare kabel än jämfört med parallellkoppling till 12 V eller tänker jag fel ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kabeldimension

En enkel lösning, lägg 2x4 mm2 så kan du ändra som du vill, om du kommer på andra tankar. Det skadar inte! Nackdelen med seriekoppling är att om du skuggar en panel drar det ned effekten på hela anläggningen, om du skuggar en paralellkopplad så ger fortfarande den andra full effekt. :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Mina paneler är ju på 12v var och en ? Det här med skuggning då?

Panelerna säljs som 12V, men när du mäter obelastat kan spänningen sticka ganska bra. Jag fick 28V i mina när de var lösa och bortkopplade, men så snart de belastades blev det ca 16-18V. Skiljer tydligen på olika fabrikat, men inget att hetsa upp sig över.

Det här med serie och parallellkoppling är lurigare att förklara, det finns matematiskaformler för det. Men de brukar bara förvirra mer ;)
Jag skickar med ett par länkar som förklarar den del.
Parallellkoppling - Wikipedia Seriekoppling - Wikipedia

När det gäller skuggning så sjunker systemspänningen helt naturligt, men det gör den oberoende av serie- eller parallellkoppling. Det sker i båda fallen.
Jag ser på mina paneler att ibland är spänningen 50V men då laddar det så gott det går med den spänningen. Det är först om du får ett avbrott i slingan som det blir problem, då det slutar att ladda helt. Det gör det inte med parallellkoppling, men här ser du heller inte om en panel faller ur lika snabbt eftersom du har en viss laddning från den panel som fungerar.


//Freddy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Montreal o DJ: Om en panel skuggas, så försvinner inte hela produktionen, i så fall är panelen av mycket dåligt fabrikat. Kolla gärna andra trådar i ämnet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

En enkel lösning, lägg 2x4 mm2 så kan du ändra som du vill, om du kommer på andra tankar. Det skadar inte! Nackdelen med seriekoppling är att om du skuggar en panel drar det ned effekten på hela anläggningen, om du skuggar en paralellkopplad så ger fortfarande den andra full effekt. :)
Tack
Man drar väl alltid två kablar ner så det är väl i så fall att koppla om under hur man vill under en panel. Har vattentäta snabb kopplingar under dom.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Alternativ energi - Blad till vindkraftverk


http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E09-58 Installation och bruksanvisning.pdf

Urklipp Kama
. Placera byglingen i regulatorns ovankant för avsett batteri.
2. Anslut först regulatorn till bodelsbatteriet, anslut en säkringshållare vid batteriets plus pol+.
Förväxla inte +plus och – minus. Se till att batteriets –minus pol är jordad i chassit.
3. Täck solpanelen så att den inte ger någon laddström under installationen.
4. Om två batterier av samma typ och med samma kapacitet används skall de parallellkopplas.
5. Anslut solpanelen till regulatorn, förväxla inte +plus och – minus. Använd 4 mm2
kablar. Om
flera solpaneler skall sammankopplas skall de parallellkopplas.

6. Anslut startbatteriets + pluspol (om så önskas) med 1,5-2,5 mm2
kabel från utgången märkt
START. Koppla batteriets – minus pol till jord i chassit. Startbatteriet laddas med en lägre
spänning då regulatorn prioriterar bodelsbatterierna
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Alternativ energi - Blad till vindkraftverk


http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E09-58 Installation och bruksanvisning.pdf

Urklipp Kama
. Placera byglingen i regulatorns ovankant för avsett batteri.
2. Anslut först regulatorn till bodelsbatteriet, anslut en säkringshållare vid batteriets plus pol+.
Förväxla inte +plus och – minus. Se till att batteriets –minus pol är jordad i chassit.
3. Täck solpanelen så att den inte ger någon laddström under installationen.
4. Om två batterier av samma typ och med samma kapacitet används skall de parallellkopplas.
5. Anslut solpanelen till regulatorn, förväxla inte +plus och – minus. Använd 4 mm2
kablar. Om
flera solpaneler skall sammankopplas skall de parallellkopplas.

6. Anslut startbatteriets + pluspol (om så önskas) med 1,5-2,5 mm2
kabel från utgången märkt
START. Koppla batteriets – minus pol till jord i chassit. Startbatteriet laddas med en lägre
spänning då regulatorn prioriterar bodelsbatterierna


Som sagts tidigare, troligen specifikt för deras system, då det verkar som att de använder en äldre modell av regulator.
Här kan du se hur en MPPT regulator löser det hela Regulator 12/24V MPPT 20A upp till 100V in - Regulatorer - Solpaneler 12V


//Freddy

Ps.
Jag skrev ej heller något om att man förlorar laddningen vid skuggning, endast att spänningen faller i systemet. ;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Jag kör 2X90W parallellkopplat (12V) med 6mm² till CTEK D250S Dual MPPT, nu fixar den inte högre spänning än 22V (= 1 panel), kanske hade jag tjänat lite med att köra 24V ? Vi står ofta under halvskugga men har alltid mer ström än vi gör av med.
Kanske att man behöver mer om man använder en massa strömkrävande prylar (kaffekokare :confused: vattenkokare :confused: etc), med normal förbrukning tror jag att det inte spelar någon roll hur man kopplar bara man har en MPPT regulator och en tillräckligt stor batteribank.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Teknik för alla väder Tips & Inspiration för solpanel

Vanlig regulator samma ström som solpanelen ger går till batteriet.
Om seriekoppling av solpaneler blir inte strömmen högre.

Jag antar att mppt regulator hackar sönder likspänningen och transformerar ner till lagom spänning för att ta tilvara den effekt som solpanelen skapar. dvs solpanelens spänning ggr strömmmen(Detta är vad jag tror utan fakta bakom mig)

Exempel mppt regulator
2 solpaneler 18 +18 Volt
Ström 5 Ampere
Detta ger 36x5=180 Watt

med vanlig regulator blir
spänningen 18+18 V ger 12 V till batteri
(Nu tror jag inte dette fungerar i praktiken. Har ingen erfarenhet på detta)
Ström 5 Amperre
Detta ger 12x5=60 Watt

Är det någon som kan förklara detta på ett enklare och bättre sätt vore jag tacksam
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Kabeldimension

Teknik för alla väder Tips & Inspiration för solpanel

Vanlig regulator samma ström som solpanelen ger går till batteriet.
Om seriekoppling av solpaneler blir inte strömmen högre.

Jag antar att mppt regulator hackar sönder likspänningen och transformerar ner till lagom spänning för att ta tilvara den effekt som solpanelen skapar. dvs solpanelens spänning ggr strömmmen(Detta är vad jag tror utan fakta bakom mig)

Exempel mppt regulator
2 solpaneler 18 +18 Volt
Ström 5 Ampere
Detta ger 36x5=180 Watt

med vanlig regulator blir
spänningen 18+18 V ger 12 V till batteri
(Nu tror jag inte dette fungerar i praktiken. Har ingen erfarenhet på detta)
Ström 5 Amperre
Detta ger 12x5=60 Watt

Är det någon som kan förklara detta på ett enklare och bättre sätt vore jag tacksam


Hej,

Det är nästan rätt!

I verkligheten ökar strömmen med ca 1 A när en solcell lastas ner så hårt, alltså 72W. (Med ström-spänningskurvan för solcellen¨kan man få exakta värdet).

Mvh Bengt

PS.
En kommentar till diskussionen om ledningstjocklek: Skillnaden i kopparledningens diameter mellan 2.5 och 4 kvadrad är 0.5 mm! Varför snika?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen