• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldimension

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall montera två 12v 100W solpaneler på taket.
Har en fundering om dimension av kabeln ner till regulatorn (går att använda för 24 V). Den kommer att bli c:a tre meter lång. Som jag tänker att om jag seriekopplar dom till 24 V så kan jag ha en lite klenare kabel än jämfört med parallellkoppling till 12 V eller tänker jag fel ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldimension

W blir det samme, det som endrer seg er A :D denne blir det halve ved 24V sammenlignet med 12V og de samme panelene.

Du skrev tidliger 2 stk 100W / 12V paneler - dette skulle gi 8 A ved seriekobling og 16 A ved parallell (egentlig en maks på litt i overkant, men en normal strøm langt lavere). Jeg ville beregnet kablene ut fra 10A / 24V eller 20A / 12V for å ha ekstra margin.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kabeldimension

Det blir nog lite onödigt överdimensionerat, i verkligheten kommer du knappast att nå panelernas nominella värde om du inte är direkt under ekvatorn? :) F.ö. har seriekoppling nackdelen att om någon del av cellerrna är skuggad får du väldigt dåligt utbyte.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Håller inte med om seriekoppling och dåligt utbyte vid skugga. Visst faller det lite, men det gör det också vid 2st 12v-paneler som är parallellkopplade.

Jag har också haft grova kablar från panel till regulator, men gått ned i area utan att märka effektförlust.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Seriekoppling fungera endast om bilen har 24 Volt.

Det är helt fel!

Jag har seriekopplat mina paneler och får då ca 80V vid bra ljus. Regulatorn (mppt) reglerar sedan detta till korrekt laddspänning och ström för systemet på andra sidan regulatorn automatiskt till systemspänningen, i mitt fall 12v system.

Läs tidigare inlägg i denna tråd eller använd källhänvisningar i ämnet i stället för att förvirra ;)

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Vad ska du med 80 Volt blir bara värme. Det är väl strömmen till batteriet som laddar. Med paralelkoppling borde det bli dubbla strömmen?

Precis det tråden handlar om, Kabeldimension.

Genom att ha högre spänning och lägre ström kan man använda en kabel med mindre kabelarea. Detta underlättar installation samt minskade förluster i kablaget. Precis som vi har det med kraftnäten i Sverige.
"Elnät på flera nivåer:
Stamnätet består idag av 15 000 kilometer högspänningsledningar. Ledningarna närmast de större kraftverken är högspänningsledningar och ingår i stamnätet. Här har elektriciteten en mycket hög spänning, 400 000 volt (400 kV)." Elnätet - Svensk energi

Sedan transformeras spänningen ned för att nå önskad nivå. Genom nyare och smartare system så reglerar de spänningen och optimerar laddningen automatiskt. Precis som en laddare du köper till bilen, matar med 220V i tunna kablar och grövre till batteriet med låg spänning och högre ström.

Ex: vi har 2 paneler på 60W styck och 20V.
Med parallellkoppling = 20v och 6A vilket blir 120W
Med seriekoppling till 40V vilket då blir 3A i kablaget detta blir ju också 120W, men med mindre kabelarea som resultat.

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldimension

Vid seriekoppling ger dom ju 24 volt men hur många W ?
Vid parallellkoppling ger dom ju 12 volt men hur många W ?

De kommerer alltid att ge samma effekt (W).

Det som sker är följande:
vid Parallellkoppling av panelerna du har 2 X 100W = 200W, 20V och 10A
Vid Seriekoppling blir det 40V och 5A (40V X 5A=200W)vilket gör det möjligt att använda tunnare kablar utan större förluster. Högre spänning ger mindre förluster i kablaget.


//Freddy
 
Toppen