• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe X740/X780

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vad är det som får dig att tro det är mindre fell på concorde alt morelo ? för att de är sk premiumbilar ? sitter samma komponenter i de bilarna ! du blir bara argare för du har spenderat mer pengar !
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varje komponent är ett snäpp bättre bara lite rejälare byggt helt enkelt.

Så du menar att Dometic gör två versioner av sina kylskåp och fönster, en för premiumbilar och en för "vanliga" bilar? Kanske de även har en tredje version för"instegsmodeller"?

Och menar du att Alde gör likaledes med sina värmepannor, eller Thetford med sina toaletter?

Personligen tror jag att väldigt många komponenter är identiska i alla husbilar.

Pålle
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Jag skulle inte här det har jag fått många besked om, men jag försöker i gen, tar risken att bli utslängd igen,
jag har läst mycket om fel även på tyska bilar, har kommenterat det och blivit åthutat för det. jag äger en kabe
som verkar vara en farsot .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vissa "byggare" kan t.o.m få en fin värmepanna att explodera
p.g.a ett gäng idioter släpps lösa och bygger s.k "husbilar".

Kvalitetskontroll är väl a.o, sett bedrövliga fel i wannabe märken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur ofta är det Kyl, frys, Pannan, spisen som måste byggas färdigt efter leverans.
(hur dessa är INSTALLERADE är en annan sak)
Jag har en känsla av att det är annat än dessa massproducerade komponenterna som krånglar i dessa fall.

Det har rapporterats om möbler som disintegrerar , elsystem som inte fungerar korrekt, sängar som knakar och skramlar, värmesystem som inte håller måttet, dålig isolering mm.
Ovanstående har inget med "alla husbilar använder samma kyl" att göra, tvärt om, helt märkesberoende.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lämnade in vår HB för byte av vattnet i värmesystemet hos en verkstad som håller på med alla förekommande husbilar oavsett vad det står på emblemet och har erfarenhet av både det ena och det andra. Hans kommentar när jag hämtade bilen tycker jag säger en del:

"Det är roligt att jobba med bilar där det märks att någon har tänkt."
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varje komponent är ett snäpp bättre bara lite rejälare byggt helt enkelt.

Diskussionen gällde ju ursprungligen huruvida det är någon skillnad på komponenterna som används, och med komponenter menar i varje fall jag kyl, värme, toalett, takluckor, EBL etc..

Då blir svaret, enligt mitt förmenande, NEJ.

Att det sedan skiljer medan materialval, konstruktion och detaljlösningar när det gäller själva påbyggnationen är en helt annan sak!

pållr
 
Senast ändrad:

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Tråden startet med Kabe X740/ X78!!!!

Til orientering, når enkelte skal fremheve såkalte premium merker:

En stor husbilforsäljare, avsluttet forsäljingen av Carthago, da det var så djävelsk mye fel på disse!

Say no more....., forresten

Gleden av å leve Husbil livet, det er premium, uansett merke/ typ HB!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
når enkelte skal fremheve såkalte premium merker:
Så får man räkna med mothugg om man vill sänka premiummärken.

Om jag ställer min 12 år gamla bil bredvid en ny Kabe, kan vi gå mellan bilarna och på punkt efter punkt jämföra och se den bristande kvaliten i en Kabe. = fakta, ingen åsikt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tråden startet med Kabe X740/ X78!!!!

Til orientering, når enkelte skal fremheve såkalte premium merker:

En stor husbilforsäljare, avsluttet forsäljingen av Carthago, da det var så djävelsk mye fel på disse!

Say no more....., forresten

Gleden av å leve Husbil livet, det er premium, uansett merke/ typ HB!

Carthago är ett "wanna be" märke.
mycket slarv och dålig kvalitetskontroll, ungefär som Kabe.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilka märken är det då som håller ihop i längden, som har bra installationer genomgående, om jag skulle lägga 2miljoner på en ny bil eller begagnad?
Förslag!
Nu blir det en trådkapning igen.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Man kan undres på om "Wanna be"-entusiasten( i en gammel Hymer) ikke snakker mot bettre vitende, :mad:Kabe er jo alltid steget foran, jeg gjentar ALLTID! Forståss:D
 
Toppen