Sv: Körning på bergsvägar
Jag förstår inte resonemanget om öppet luftspjäll ger dålig broms.
Luftspjället avgör hur mycket luft man blåser in i cylindern innan ventilen stängs men det är inte den som skapar någon kompression
en fyrtaktsmotor som jag skulle påstå sitter i alla dieselmotorer som är aktuella består av fyra takter
1) Insugning/påfyllning(bensin)
vid motorbromsning så öppnas ventilerna som vanligt och luft släpps in medans kolven färdas neråt och expanderar utrymmet i cylindern.
Här skulle i vanliga fall även bränslet pytsats in, men vid bromsning uteblir detta.
2) Komprimering
Ventilen stängs och kolven rör sig uppåt av tröghetsmomentet i motorn samt av övriga kolvars aktiviteter eller bilens rullning.
Detta är en bromsande verkan oavsett om motorn är i drivande eller bromsande fas.
Skickas bränsle in så är det bara så att explosionen senare är så mycke starkare än bromsverkan.
3) Detonation
När kolven nu når toppläget och volymen är som allra minst tillförs diesel på dieselmotorn.
(bensin)tändstiftet tänder motorn om man tillfört bränsle.
(diesel)av trycket självantänder bränslet
Vid bromsning händer inget alls.
Kolven färdas nu till nedre läget med stängra ventiler och motståndet minskar igen.
4) Ventilation
Väl i ändläget är det dags att göra sig av med avgaser och därför öppnas nu avgasventilerna och utströmmar luften/avgaserna medans kolven åker till övre läget igen för att där börja om.
Om man tar en cykelpump och håller för utblåset och sedan pumpar som en tokig så kommer pumpen att bli varm och armen trött och du törstig efter en kall öl. det är denna törst som motsvarar din bromsverkan och beror inte av om bränslet är diesel, LPG, bensin, etanol eller RME.
Tvåtaktsmotorer(bensin) skall ej motorbromsas då de då ej får smörjning. Det är bra att tänka på när man swishar fram på sin 2takts vespa i bergen.