• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körning på bergsvägar

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körning på bergsvägar

En liten forskjell på automat av tradisjonell utgave og dagens automatiserte kasser. På de tradisjonelle er det alltid noen instillinger lavere enn Drive, bruk disse. Det å sette en slik kasse i Neutral i en utforbakke kan fort koste en helt ny kasse!

De automatiserte kassene vi har på mange husbiler kjøres manuellt i utforbakker og velg den utveksling som brukes oppover. Noen av disse kassene veksler selv ned når du bremser i utforbakker, standard funksjon i Agile kassene på Iveco.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Är det någon skillnad på bromseffekt mellan en bensin- och en dieselmotor vid motorbromsning?

:confused:

Ja det är en väsentlig skillnad.
I en bensinmotor stängs både bränsle och luft (spjäll) vid motorbromsning,medan en diesel har fri genomströmning av luft och därmed dålig motorbroms.

Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körning på bergsvägar

Hmm, med den høyere kompresjonen i motoren så er det en fordel for bremseeffekten at motoren får så mye luft som mulig. Hva annet bremser i en motor uten drivstoff tilførsel enn kompresjonen? Innsuging av luft med elelr uten sperre gir ikke mye bremse.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

På tomgång förbrukar motorn bränsle, vid motorbroms stängs bränsletillförseln av!

Alltså är det klart bättre att motorbromsa vid måttliga varvtal för att spara både bränsle och bromsar.

Jag tror också det beror på hur brant backe du kör. Är lutningen för liten tappar du fart med motorbroms och får gå på gasen tidigt, utan motorbroms kan du rulla längre utan att tillföra bränsle.
I branta nedförsbackar stämmer ditt påstående, bra för både bränsleförbrukning och bromsar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Hej Wizard!

Hur gör vi på bästa sätt ned för som har automat?
Mvh!
Det beror på om ni har robotlåda eller helautomat.
Automatlådor har en oljepump som smörjer oberoende av växelläge så länge motorn går. Manuella lådor och robotlådor har oftast stänksmörjning.
//W
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Körning på bergsvägar

Til Knut!
Du nevner et interesant tilfelle der drivakselen eller noe som er forbundet med denne røk ved et tilfelle der du kjørte nedover en bakke. Kan du si noe mer nøyaktig om hastighet, hadde du den samme hastighet og gear som du ville valgt om du hadde kjørt opp bakken ? Hvorfor skjedde dette med en tung bil ? Har fabrikanten brukt den samme dimmensjonen til en stor bil som til en lettere bil?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Ja det är en väsentlig skillnad.
I en bensinmotor stängs både bränsle och luft (spjäll) vid motorbromsning,medan en diesel har fri genomströmning av luft och därmed dålig motorbroms.
Då får du berätta mera hur det går till??? :confused:
Vid samma effekt har en dieselmotor oftast större slaglängd och ca. dubbel så stor kompression än ottomotorn. Vridmomentet är därför mycket större än i en bensinmotor. Omvänt är motståndet i en Diesel- större än i en Ottomotor när den motorbromsar. Mig veterligen finns ingen fri luftgenomströmning, så länge ventilerna är stängda i kompressions- och arbetsslaget.
Julian
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.227
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

För egen del menar jag att 4500 rm är åt pipsvängen för mycket eftersom de vanligaste motorerna är byggda för sitt maxuttag redan vid 3600. Maximalt vridmoment uppnås redan vid ca 2000 rm. Själv går jag sällan över 2500 rm.

Vid vilket varvtal motorn ger max effekt/vridmoment är ju inte alls samma sak som hur högt varvtal de tål att (kortvarigt) utsättas för utan skadeverkningar....
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Jo fri genomströmning har en diesel enär den ej har något luftspjäll som stänger.
Mycket riktigt har dieseln hög kompression och borde därmed ha bättre motorbroms,men så är ej fallet ?!
Har försökt få ett utförligare svar av olika verkmästare och även Motormännen,men har ej lyckats. Bosch hade också svårt att förklara och hänvisade till nästa vecka när en viss person återkommer.

Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körning på bergsvägar

Bruddet i yttre høyre knute var på vår 1999 Flair på Fiat Ducato Maxi ALKO Tandem 5 tonn. Uhellet skjedde på 2an i en skarp høyresving og meget lav fart uten bruk av bremser. Stedet var siste sving på nedstigningen til Dalen i Telemark fra Øst, klarte å kjøre bilen ut på parkeringen i bunnen av bakken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Jo fri genomströmning har en diesel enär den ej har något luftspjäll som stänger.
Mycket riktigt har dieseln hög kompression och borde därmed ha bättre motorbroms,men så är ej fallet ?!
Har försökt få ett utförligare svar av olika verkmästare och även Motormännen,men har ej lyckats. Bosch hade också svårt att förklara och hänvisade till nästa vecka när en viss person återkommer.

Jojje

Får motorn inte in luft som fyller cylindern när gasspjället är stängt så finns det heller ingen luft att komprimera.
Du kan ju försöka att veva igång en bensinare och en lika stor diesel så får du se vilket som ger mest motstånd.
:)
//W
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Med motorbromsning menas att man bromsar genom att utnyttja det motstånd som uppstår i motorn i kompressionen och insugsröret. En dieselmotor har obetydlig motorbroms utan tillsatsutrustning. (Wikipedia)

Egentligen kan man säga att en bensinmotor med stängt spjäll fungerar mer som en vaccumpump (när kolven är på väg ner) och därmed en bra motorbromsning.
En diesel har inget luftspjäll som stänger.
Man kan se det så här att bil med avgasbroms stänger avgaserna med ett spjäll och då får man en effektiv motorbroms, alltså man hindrar luften att rusa genom motorn.
(full genomströmning)

Jojje
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Mig veterligen har Fiat dieslar ingen avgasbromsspjäll, ej heller min VW diesel.
Jag begriper att varvtalet är avgörande för bromseffekten och att man inte gärna varvar en diesel över ca. 3000 varv vid motorbroms emedan man kan rusa en bensinare lite till vilket ger ökat motstånd och bromseffekt. Men jag undrar om dieseln stryper bränsleinsprutningen helt eller om den ligger på tomgångsinsprutning, vilket faktiskt skulle ge motorn en liten men ändock drivkraft, vid motorbroms? Så min fråga till Wizard eller någon annan som kan detta: stryps insprutningen helt även på en diesel, såsom sker på en bensinare, eller sprutar den in tomgångsdiesel???
Julian :confused:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Ville bara klargöra att vid fullgenomströmning har motorn därför dålig motorbroms.
Insprutningen stryps till tomgångsinsprutning.

Jojje
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Körning på bergsvägar

Ville bara klargöra att vid fullgenomströmning har motorn därför dålig motorbroms.
Insprutningen stryps till tomgångsinsprutning.

Jojje
Fiat 3,l,Multi Jet har ju tomgångsinsprutning vid ev, motorbroms vid nedväxling.
Det var ju det som var så stora problem med vår bil när den var ny.
Den gick bare på 2-3 cylindrar och stannade,(fel i motordata som sa att glödstiftskontakerna mankerade) detta fenomen kom och gick,blev till slut åtgärdat med ett nytt program.
På tal om spjäll,på tyngre dieslar med avgasbroms så sitter den efter grenröret och stänger till så ingen avgas kommer ut,då stänger naturligtvis insprutningen helt,en något så när motorbroms.
På en större husbil med bakaxeldrift går ju att montera en ex, Telma magnetbroms på kardanaxeln,men den är väldigt tung.
Mvh Bernt
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.227
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Med motorbromsning menas att man bromsar genom att utnyttja det motstånd som uppstår i motorn i kompressionen och insugsröret. En dieselmotor har obetydlig motorbroms utan tillsatsutrustning. (Wikipedia)

Jojje

Det wikipedia-påståendet tycker jag ser ut som ett sådant man ifrågastätta. Det står att högre varvtal ger högre tryck i cylindrarna också....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Egentligen kan man säga att en bensinmotor med stängt spjäll fungerar mer som en vaccumpump (när kolven är på väg ner) och därmed en bra motorbromsning.
En diesel har inget luftspjäll som stänger.
Man kan se det så här att bil med avgasbroms stänger avgaserna med ett spjäll och då får man en effektiv motorbroms, alltså man hindrar luften att rusa genom motorn.
(full genomströmning)

Jojje

Sk vacuum (absolut undertryck) kan aldrig bli större än omgivande lufttryck,
d v s ca 1 Bar. Kompressionstrycket i en diesel är det 20-dubbla.
Jag vet inte hur gammal artikeln i Wikipedia är, men den verkar ha kommit till innan Common rail dieslarna utvecklats.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körning på bergsvägar

Fant en forklaring på hvorfor Iveco 176 hk motor fungerer som bremse i engelsk wikipedia ( Engine braking - Wikipedia, the free encyclopedia ) :
A mechanism related to the exhaust brake is back-pressure from a turbocharger. In turbodiesels with variable-vane turbos, the vanes will close when the accelerator is released, which creates a back-pressure braking effect similar to an exhaust brake. Even fixed turbos, especially larger ones, will cause some back-pressure when they are below the turbo threshold (albeit not the the same extent as a variable turbo) and contribute to the braking effect.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.449
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Jojje m.fl! Jag förstår men ändå inte!
Varför jag ifrågasätter påståendet att bensinmotorn motorbromsar effektivare än dieselmotorn, beror på att jag upplever det tvärtom på vår 1,9 l. sugdiesel (VW), jämfört med motsvarande bensinare. Helt riktigt tycker jag dock att Fiats 130 Multijet inte motorbromsar tillfredställande, utan att varvtalet blir pinsamt högt.
Jag vet hur mycket mer kraft som behövs för att starta en diesel då borde rimligtvis den höga kompressionen också bidra till att dieseln motorbromsar effektivare än bensinaren. Så tycks det inte vara? Eller?
Wikipedias förklaring ger jag inte mycket för, den är opedagogisk, ofullständig och delvis felaktig. Någon som kan förklara det bättre?:confused:
Julian
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Körning på bergsvägar

Man måste ju också ta hänsyn till vilken massa som skall bromsas ned.
Om man exempelvis sitter i sin Volvo 750 med 2,3 litersmotor och som väger 1,3 ton och släpper gasen så kan man uppleva bra motorbroms.
I en HB med lika stor motor skall motorn bromsa ner 3,5 ton.
Subjektivt upplevs det förstås att Volvon verkar ha bättre motorbroms.
//W
 
Toppen