Sv: körkortsbehörigheter
För mig känns det nästan klart att B-körkort före 1996-07-01 berättigar till framförande av personbil klass II oavsett vikt - även i andra EU-länder.
Mitt problem gällde återkallat körkort (2 mån utan ny uppkörning). Ifall Anders W nu är så vänlig att han också forskar i frågan, har jag en idé om resonemang.
Propositionen (enligt bilden i inlägg #28) är ca 14 år gammal. Den kan inte förutse några ”beaktansvärda skäl” för att den ursprungliga kompetensdagen skall gälla. Vi skulle väl kunna hävda minst fyra saker som gör saken beaktansvärd.
1) För de som drabbas blir det ganska stora konsekvenser. Ett C-körkort kostar 20-25 tusen att ta, vilket är ett mycket stort belopp för en privat husbilsägare.
2) En sämre rustad förare i familjen tvingas att alltid köra husbilen, vilket kan medföra minskad säkerhet och ökad olycksrisk.
3) Husbilarna idag är oändligt mycket säkrare idag än för 15 år sedan. Vidare är en husbil där man inte behövs snåla på vikten stabilare och säkrare än en som ligger precis på gränsen.
4) Det handlar lite om övergångsbestämmer också. Det skall ju införas en körkortsklass C1, som ger rätt att köra fordon upp till 7,5 ton. Detta körkort är troligen tänkt att omfatta de tyngre husbilarna. Vi får väl förutsätta att sådant körkort kommer att bli smidigare att ta än det kompletta C-kortet, vilket måste tas med lastbil som kan klara 16 ton. Hursomhelst så föreligger den möjligheten inte ännu. Det är därför orimligt och därmed ytterligare ett beaktansvärt skäl, att hindra goda B-korts innehavare att utöva sin och familjen fritidsverksamhet på ett säkert sätt.
Det kanske finns ännu fler beaktansvärda skäl, som Anders och KuMaNi kan komma på och framföra.
Hoppas
PeterA