• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra kylskåp Dometic RMD 8505 på 12V

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Även om jag har Dometics RMD 8555 och Votronics MPP 350 Duo Dig i min Knaus bör det fungera likadant. Jag fick dra en ny kabel mellan regulatorn och S+-plinten på kylskåpet. Det räckte emellertid inte med att koppla ihop regulator och kylskåp utan jag behövde också göra en bygling av två kontakter i elboxen. Det senare kunde varken Dometics representanter på ett par mässor eller min husbilsverkstad tala om för mig (ingen hade hört talas om att man kunde köra detta solcellsförberedda kylskåp på solceller!!!). Via den tekniska specialisten hos Knaus svenska generalagent (Bergholm) fick jag dock tydlig information om var byglingen skulle göras (kontaktparet X15, som är märkt "Compr. Fridge") i Trumas fördelarbox PD14K. Med denna bygling fungerade det. Se dock till att din regulator bryter 12V till kylskåpet när spänningen sjunker - annars dras dina batterier snabbt ur

Det här var nyttig & konstruktiv feedback! Stort tack för detta! :)

Kabel mellan solcellsregulatorn till kylskåpet är redan draget det var därför jag blev så förvånad over att detta inte räcker.

Var är kontaktboxen ""Compr. Fridge" lokaliserad på din bil? Eller är det kontaktblocket bak på kylskåpet? Jag har inte last så noga vad det har för beteckning annat än att söka efter anslutningsplinten S+.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har 380W solceller på taket (2x190W) och 3st 80Ah GEL-batterier dvs. 240 Ah batteribank.
När vi är ute på diverse aktiviteter och inte är inne i bilen, vilket sommartid ofta är mellan 4-10 timmar/dygn ser jag ingen anledning att kylskåpet skall gå på något annat än solenergi. 170w vs. 190w ger inte så stor försämring att det kan bli ett problem så länge kylskåpsdörr och dörren till frysen är stängd.

Funktionen finns där, förutsättningarna lika så, varför inte bruka den?

Att slå över till gasoldrift när vi är tillbaks är gjort på 5 sekunder dvs. det är inte ett stort problem. Och précis som någon också skrev finns en fördröjning inbyggd i solcellsregulatorn som slår ifrån 12V på S+ utgången efter 30min om kapaciteten från solcellerna inte räcker till. Står då kylskåpet på automatic (AES) slås gasen på.

Nu har jag inte fått funktionen på vår bil att fungera då jag inte kände till kravet på byglingen enl. ovan. Men till våren kommer vi börja testa efter jag byglat X15.

// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är naturligtvis o.k. att köra så om man redan har stora solceller och en rejäl batteribank. Men om det blir så att man skall "ta höjd" för detta när man utrustar sin bil med solceller och batterier, tycker jag att det i de flesta fall måste blir en felinvestering, om man jämför med kostnaden för den låga gasförbrukning som ett kylskåp har.
Det blir både dyrt och tillför ganska mycket onödig vikt.
 
Senast ändrad:
Toppen