• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil utan taksäng ?

Holen

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Ja taksängen fick vi på köpet då vi köpte bilen för övriga planlösningen, men jag tycker inte att den stör så mycket. Men vi har inget behov av den.
Jag skulle kan tänka mig att köpa en ny husbil eller begagnad med taksäng om den har en rundsitt grupp bak. Det skulle vara den perfekta bilen för oss.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.591
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vissa har argument mot taksängen men de flesta har inga argument som stöder sin uppfattning.
Det behövs inga argument, gillar man inte en sak så är det så.

Det verkar som du gillar taksäng, gott så.
Respektera då att andra gör andra prioriteringar.

Vill du ändå har argument mot taksäng se inlägg #2
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Det behövs inga argument, gillar man inte en sak så är det så.

Det verkar som du gillar taksäng, gott så.
Respektera då att andra gör andra prioriteringar.

Vill du ändå har argument mot taksäng se inlägg #2
Jaha. Där kom den första pekpinnen. Ganska bra ändå att vi lyckades hålla konversationen igång i 42 inlägg utan pekpinnar. Tack alla positiva skribenter för det. Inga mera kommentarer från mig i denna tråd.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaaaaaa Michael........
A. gillar man inte en sak så är det så....
B. men sen gör vissa prioriteringar....

Det finns nåt som skaver i min känsla för logik.... jag får känslan att ? ?
Är A och B olika saker? Eller är det kanske ungefär samma sak?

Sonny....nej nej...jag "respekterar" att du gör andra prioriteringar, det är väl inget kul att läsa om alla tycker samma om allting....
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Det behövs inga argument, gillar man inte en sak så är det så.

Det verkar som du gillar taksäng, gott så.
Respektera då att andra gör andra prioriteringar.

Vill du ändå har argument mot taksäng se inlägg #2
Håller med dig fullt ut (Ingen taksäng på våran bil) kommer alldrig att bli om vi byter bil
men visst fär dom behöver ha barnbarnen med sig så passar det bra med en taksäng.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ser många inlägg som säger att de aldrig skulle köpa en bil med taksäng. Vissa har argument mot taksängen men de flesta har inga argument som stöder sin uppfattning. Skulle vara intressant att höra varför man inte vill ha taksäng. Då menar jag taksäng som fälls ner över mat/sitt-grupp ner till komfortabel instegshöjd. Vi är av den uppfattningen att vi absolut vill ha taksäng då den ger så mycket bättre och rymligare planlösning. När vi skulle köpa husbil var vi inne i väldigt många och det stora flertalet hade traditionell lösning med vinklad soffa fram, vinklat kök bakom, "nödlösningar" för dusch och toalett, smala garderober eller under sängarna. Väldigt trångt att passera någon som stod i köket. Detta pga att de fasta sängarna tog upp plats hela dygnet. Med taksäng så har man så mycket bättre plats i allt. Gott om plats att passera varandra vid köket, ordentlig plats vid WC och dusch, stor garderob i normal arbetshöjd mm. Allt detta i en husbil som "bara" är 7 m. Ett argument jag hör ibland mot elektrisk taksäng är att den ofta mankerar vid ner/upp-hissning. Vet att detta var ett problem när de första sängarna i Project 2000 kom ut men jag anser att detta problem nu är löst. Vi har aldrig haft ett problem med sängen. Dessutom kan man enkelt hissa sängen upp och ner manuellt genom att sätta in en vev ( som jag har konverterat till en elektrisk skruvdragare ) vid hissmotorn. Har testat och det fungerar perfekt.
Alltså, vad är era argument emot taksäng över mat/sittgrupp?
Om man funderar på en bil där taksäng är den enda sängen i bilen kan det vara klokt att tänka på hur det blir om någon i besättningen blir sjuk och behöver vara sängliggande någon/några dagar eller längre. Hur funkar bilens planlösning då med sängen nedhissad dygnet runt, en person som är på benen dagtid och en annan sängliggande?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.358
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ser många inlägg som säger att de aldrig skulle köpa en bil med taksäng. Vissa har argument mot taksängen men de flesta har inga argument som stöder sin uppfattning. Skulle vara intressant att höra varför man inte vill ha taksäng. Då menar jag taksäng som fälls ner över mat/sitt-grupp ner till komfortabel instegshöjd. Vi är av den uppfattningen att vi absolut vill ha taksäng då den ger så mycket bättre och rymligare planlösning. När vi skulle köpa husbil var vi inne i väldigt många och det stora flertalet hade traditionell lösning med vinklad soffa fram, vinklat kök bakom, "nödlösningar" för dusch och toalett, smala garderober eller under sängarna. Väldigt trångt att passera någon som stod i köket. Detta pga att de fasta sängarna tog upp plats hela dygnet. Med taksäng så har man så mycket bättre plats i allt. Gott om plats att passera varandra vid köket, ordentlig plats vid WC och dusch, stor garderob i normal arbetshöjd mm. Allt detta i en husbil som "bara" är 7 m. Ett argument jag hör ibland mot elektrisk taksäng är att den ofta mankerar vid ner/upp-hissning. Vet att detta var ett problem när de första sängarna i Project 2000 kom ut men jag anser att detta problem nu är löst. Vi har aldrig haft ett problem med sängen. Dessutom kan man enkelt hissa sängen upp och ner manuellt genom att sätta in en vev ( som jag har konverterat till en elektrisk skruvdragare ) vid hissmotorn. Har testat och det fungerar perfekt.
Alltså, vad är era argument emot taksäng över mat/sittgrupp?
Vi vill ha fasta sängar. Vi har kört i 35 år med de flesta planlösningar, men fastnat för fasta, höga långbäddar bak, ovan ett bra garage, i en 7 metersbil, på ett 3,5 tons chassi. Att ha en 50 kg tung, nedfällbar taksäng över sittgruppen är helt fel för oss. Vi blir av med takhöjd, vi blir av med lastvikt och vi blir av med skåp, för en funktion vi aldrig kommer att använda. Dessutom en nödlösning av bädd som ofta reducerar tillgången till sittgrupp och till dörren! Därför var avsaknad av taksäng tvingande när vi valde vår nuvarande husbil för drygt 2 år sedan. Vill du har fler argument?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi vill ha fasta sängar. Vi har kört i 35 år med de flesta planlösningar, men fastnat för fasta, höga långbäddar bak, ovan ett bra garage, i en 7 metersbil, på ett 3,5 tons chassi. Att ha en 50 kg tung, nedfällbar taksäng över sittgruppen är helt fel för oss. Vi blir av med takhöjd, vi blir av med lastvikt och vi blir av med skåp, för en funktion vi aldrig kommer att använda. Dessutom en nödlösning av bädd som ofta reducerar tillgången till sittgrupp och till dörren! Därför var avsaknad av taksäng tvingande när vi valde vår nuvarande husbil för drygt 2 år sedan. Vill du har fler argument?
Med en helintegrerad bil finns ju inte tillgänglighetsproblemen med taksäng.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja TS har ju tydliggjort att frågan gällde nedfällbar säng över framsätena på en helintegrerad bil. Det är ju på dom det ofta finns två varianter.

Jag tror det är väldigt få som stenhårt väljer bort att köpa en begagnad bil enbart för att den har en taksäng om den i övrigt är precis den bil av det märke och modell man vill ha. Hade man kunnat välja kanske man valt bort sängen men nu står den ju där i hallen och är i övrigt precis det man vill ha...
För någon som måste ha eller vill ha möjligheten till en extrabädd blir en bil utan säng istället helt död och totalt ointressant.

Givetvis vet handlarna om att målgruppen blir mindre utan säng vilket rimligen påverkar hur lättsåld den är och då även priset. Både prislappen där i rutan men också inbytesvärdet senare.
Som jag nämnde har jag sett många bilar på Mobile.de som jag först tyckt var riktiga fynd med bra pris bara för att sen se att dom saknar sängen fram. Då har jag haft löpande koll på specifika märken och modeller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkte bara visa skillnaden mellan en bil med taksäng och en utan med ett exempel.

Bägge bilarna är en Carthago E51.

Visa bilaga 236062

Visa bilaga 236063

Om man inte behöver de extra sängplatserna så får man ju mycket mera rymd i bilen samtidigt som man sparar in en del vikt.
Jag för min del tycker nog att bilen med taksäng ser trivsammare ut än den utan. Den utan ger mej lite känsla av kontor eller sal.
Inte riktigt vad vi trivs med, vi vill hellre ha lite "båtkänsla"!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tror det är väldigt få som stenhårt väljer bort att köpa en begagnad bil enbart för att den har en taksäng om den i övrigt är precis den bil av det märke och modell man vill ha. Hade man kunnat välja kanske man valt bort sängen men nu står den ju där i hallen och är i övrigt precis det man vill ha...
Om man beaktar din spaning att bilarna utan taksäng kostar mindre kanske det är fler än väldigt få som väljer bort bilen med taksäng. Varför betala mer för att få något man inte vill ha "på köpet", även om priset vid senare avyttring skulle vara högre än alternativet utan säng?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.358
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Med en helintegrerad bil finns ju inte tillgänglighetsproblemen med taksäng.
En helt annan fråga och en helt annan lösning, för oss. Men jag är bara intresserad av delintegrerad och där tycker jag bara att taksäng är i vägen, själ utrymme och lastvikt för oss. Hade vi valt helintegrerad husbil hade den definitivt varit tung. Då hade vare sig utrymme eller vikt spelat någon större roll. Men vi gillar att köra light och sedan hade jag som sagt en befintlig carport som jag ville få in bilen i. Nu fick jag ändå lyfta taket en decimeter!
 

Roadrunner71

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gävle
HBK-Nr
40501
Medlemskap
2024
Hej, vi har weinsberg meteor 2007mod med "taksäng" ovanför förarplats. Vi ser inte den som ett problem,men har tänkt ta bort den ena delen som lyfts upp. Det är ju bara katterna som använder den. Och vikten är inga problem. Har grubblat på vikten våran bil får ju lasta 1300 kg som det är nu. Med en totalvikt på 5000 kg. Va in vägde den med nästan allt i, kom upp i 4300 kg.
Men just för att få mer öppen yta, skall vi prova iaf. Går ju klättra upp om det behövs. Men som många skriver, nästa bil blir nog en bil utan säng. Eller en som är höj och sänkbar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En helt annan fråga och en helt annan lösning, för oss. Men jag är bara intresserad av delintegrerad och där tycker jag bara att taksäng är i vägen, själ utrymme och lastvikt för oss. Hade vi valt helintegrerad husbil hade den definitivt varit tung. Då hade vare sig utrymme eller vikt spelat någon större roll. Men vi gillar att köra light och sedan hade jag som sagt en befintlig carport som jag ville få in bilen i. Nu fick jag ändå lyfta taket en decimeter!
Kan så vara, men jag uppfattade att TS frågade om taksäng fram, vilket ju bör betyda att det handlar om en helintegrerad bil.
Övriga svar om diverse andra lösningar i andra biltyper blir ju då inte särskilt intressanta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man beaktar din spaning att bilarna utan taksäng kostar mindre kanske det är fler än väldigt få som väljer bort bilen med taksäng. Varför betala mer för att få något man inte vill ha "på köpet", även om priset vid senare avyttring skulle vara högre än alternativet utan säng?
Vid nyköp brukar helintegrerade bilar utan taksäng fram kosta mera än de med. Om de utan sedan är billigare som begagnade bör det väl betyda att de inte är särskilt populära som begagnade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.358
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan så vara, men jag uppfattade att TS frågade om taksäng fram, vilket ju bör betyda att det handlar om en helintegrerad bil.
Övriga svar om diverse andra lösningar i andra biltyper blir ju då inte särskilt intressanta.
Herregud Montreal, skulle jag ha uppfattat fel? Hur tänkte du nu? :cool::D

Skämt åsido. Så här skrev TS:

"Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G"

Jag köper att det mycket väl kan vara en helintegrerad, men så tolkade inte jag det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Herregud Montreal, skulle jag ha uppfattat fel? Hur tänkte du nu? :cool::D

Skämt åsido. Så här skrev TS:

"Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G"

Jag köper att det mycket väl kan vara en helintegrerad, men så tolkade inte jag det.
Det är ju just det där lilla ordet fram som är betydelsefullt, hur många halvintegrerade har en fungerande taksäng fram?;):)
Citat från TS: "hej glömde skriva att det gäller helintegrerad bil med 2 bäddplatser bak. Ursäkta felet"
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, vi har weinsberg meteor 2007mod med "taksäng" ovanför förarplats. Vi ser inte den som ett problem,men har tänkt ta bort den ena delen som lyfts upp. Det är ju bara katterna som använder den. Och vikten är inga problem. Har grubblat på vikten våran bil får ju lasta 1300 kg som det är nu. Med en totalvikt på 5000 kg. Va in vägde den med nästan allt i, kom upp i 4300 kg.
Men just för att få mer öppen yta, skall vi prova iaf. Går ju klättra upp om det behövs. Men som många skriver, nästa bil blir nog en bil utan säng. Eller en som är höj och sänkbar.
Det där är ju en alkovbil, det kan knappast vara det TS menade, där går ju inte att välja bort taksängen, i alkoven.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.868
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I inlägg 35 förtydligade trådskaparen frågeställningen så här:

hej glömde skriva att det gäller helintegrerad bil med 2 bäddplatser bak. Ursäkta felet

Kan vi inte låta diskussionen handla om just detta?

Det är ju också endast i den biltypen som kan välja mellan med eller utan nedsänkbar säng i fronten.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen