• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil utan taksäng ?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter. Jag har en Hymer T 674 CL från 2012, 7,43 m lång. Taksängen börjar ca 2 dm bakom dörrarna i förarhytten och slutar i höjd med mitten på bodelsdörren. Jag har inte möjlighet att mäta den nu men jag bedömer från minnet att den ca 1,4 m från framkant till bakkant, bredden är så gott som full bredd mellan väggarna. Bilen har slätt tak och är 3,1 m hög inkl AC och tvantenn. Själv är jag 1.88 lång och går i princip rak under den i uppfällt läge.

Ha en bra helg / Roland
Hej Roland,
Jag misstänkte att det var en taksäng ovanför salongen ni har.
Jag är 99% säker på att trådstartaren menar taksäng i fronten.

Trevlig helg på er//Peter :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Definition:

Tak säng = säng i tak.

Suck!
Nej.... njaa finns rätt tydliga mönster på svenska...

En taksäng eller ett sängtak är olika " saker".
Ett känt exempel är
Halmtak eller takhalm. Det är också olika saker....
När det gäller själva frågan i tråden.... man ska nog i första hand tänka på vad som är praktiskt för en själv.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej.... njaa finns rätt tydliga mönster på svenska...

En taksäng eller ett sängtak är olika " saker".
Ett känt exempel är
Halmtak eller takhalm. Det är också olika saker....
När det gäller själva frågan i tråden.... man ska nog i första hand tänka på vad som är praktiskt för en själv.
Fan Toyota, just nu orkar jag inte med dig! :cool::D
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G

På fråga 1 svarar jag NEJ
Fråga 2 är lite klurigare, en vild gissning är 5-10% av användandet av husbilen
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Toyota är svensklärare och vet var skåpet ska stå om en ostyrig elev inte fattar har han en ängels tålamod att förklara det hela. Somliga är dock inte mottagliga för undervisning om det beror på det som reglementet inte vill att det ska sättas ord på vilket är högst troligt eller andra problem är mycket svårt att utan utredning få fram.:msn_wall:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.606
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Vi hade en Frankia 820 GD med taksäng tidigare. Sängen användes 1 natt på 5 år när sonen och hans flickvän hälsade på.

Nu har vi en Frankia 8400 GD utan taksäng fram. Nu har vi 8 extra skåp och full ståhöjd hela vägen fram. Plus att TV:n sänks ner från mittskåpet vid framrutan.

Ruskigt nöjda med det. Tror inte för ett ögonblick att värdet är sämre för det. Troligen högre då det inte finns så många med denna härliga planlösningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G
Jag skulle inte vilja ha en helintegrerad bil utan taksäng, det ger ju möjlighet att på ett enkelt sätt ha extra gäster med ibland.
De extra skåpen behöver vi inte, vi har inte fullt i de som finns.
 
Toppen