• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil utan taksäng ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej Peter. Jag har en Hymer T 674 CL från 2012, 7,43 m lång. Taksängen börjar ca 2 dm bakom dörrarna i förarhytten och slutar i höjd med mitten på bodelsdörren. Jag har inte möjlighet att mäta den nu men jag bedömer från minnet att den ca 1,4 m från framkant till bakkant, bredden är så gott som full bredd mellan väggarna. Bilen har slätt tak och är 3,1 m hög inkl AC och tvantenn. Själv är jag 1.88 lång och går i princip rak under den i uppfällt läge.

Ha en bra helg / Roland
Hej Roland,
Jag misstänkte att det var en taksäng ovanför salongen ni har.
Jag är 99% säker på att trådstartaren menar taksäng i fronten.

Trevlig helg på er//Peter :)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Definition:

Tak säng = säng i tak.

Suck!
Nej.... njaa finns rätt tydliga mönster på svenska...

En taksäng eller ett sängtak är olika " saker".
Ett känt exempel är
Halmtak eller takhalm. Det är också olika saker....
När det gäller själva frågan i tråden.... man ska nog i första hand tänka på vad som är praktiskt för en själv.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej.... njaa finns rätt tydliga mönster på svenska...

En taksäng eller ett sängtak är olika " saker".
Ett känt exempel är
Halmtak eller takhalm. Det är också olika saker....
När det gäller själva frågan i tråden.... man ska nog i första hand tänka på vad som är praktiskt för en själv.
Fan Toyota, just nu orkar jag inte med dig! :cool::D

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G

På fråga 1 svarar jag NEJ
Fråga 2 är lite klurigare, en vild gissning är 5-10% av användandet av husbilen

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Toyota är svensklärare och vet var skåpet ska stå om en ostyrig elev inte fattar har han en ängels tålamod att förklara det hela. Somliga är dock inte mottagliga för undervisning om det beror på det som reglementet inte vill att det ska sättas ord på vilket är högst troligt eller andra problem är mycket svårt att utan utredning få fram.:msn_wall:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej
Vi hade en Frankia 820 GD med taksäng tidigare. Sängen användes 1 natt på 5 år när sonen och hans flickvän hälsade på.

Nu har vi en Frankia 8400 GD utan taksäng fram. Nu har vi 8 extra skåp och full ståhöjd hela vägen fram. Plus att TV:n sänks ner från mittskåpet vid framrutan.

Ruskigt nöjda med det. Tror inte för ett ögonblick att värdet är sämre för det. Troligen högre då det inte finns så många med denna härliga planlösningen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.Skulle ni köpa en husbil utan taksäng fram om det erbjöds.Säljarna på husbilsfirmor säger att de inte kan ta hem utan taksäng som lagerbilar eller byta in utan taksäng ,går ej att sälja.vad har ni för åsikt utan taksängen får man en väldigt rymlig bil med 6 extra skåp och taklucka fram. Hur ofta använder ni taksängen ? / L-G
Jag skulle inte vilja ha en helintegrerad bil utan taksäng, det ger ju möjlighet att på ett enkelt sätt ha extra gäster med ibland.
De extra skåpen behöver vi inte, vi har inte fullt i de som finns.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Når vi kører rundt i Europa, så ser vi sjældent husbiler med mere end 2 personer ombord.

Det betyder for mig at markedet for husbiler med kun 2 sovepladser er vældig stort ( måske med en opredningsmulighed i siddegruppen) Gensalgsmuligheden bør derfor være vældig god.

Vor husbil er netop sådan indtettet.

Jeg skulle aldrig købe en husbil med sænkeseng, det være sig ned over sæderne i front eller over siddegruppen i midten

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025
Ser många inlägg som säger att de aldrig skulle köpa en bil med taksäng. Vissa har argument mot taksängen men de flesta har inga argument som stöder sin uppfattning. Skulle vara intressant att höra varför man inte vill ha taksäng. Då menar jag taksäng som fälls ner över mat/sitt-grupp ner till komfortabel instegshöjd. Vi är av den uppfattningen att vi absolut vill ha taksäng då den ger så mycket bättre och rymligare planlösning. När vi skulle köpa husbil var vi inne i väldigt många och det stora flertalet hade traditionell lösning med vinklad soffa fram, vinklat kök bakom, "nödlösningar" för dusch och toalett, smala garderober eller under sängarna. Väldigt trångt att passera någon som stod i köket. Detta pga att de fasta sängarna tog upp plats hela dygnet. Med taksäng så har man så mycket bättre plats i allt. Gott om plats att passera varandra vid köket, ordentlig plats vid WC och dusch, stor garderob i normal arbetshöjd mm. Allt detta i en husbil som "bara" är 7 m. Ett argument jag hör ibland mot elektrisk taksäng är att den ofta mankerar vid ner/upp-hissning. Vet att detta var ett problem när de första sängarna i Project 2000 kom ut men jag anser att detta problem nu är löst. Vi har aldrig haft ett problem med sängen. Dessutom kan man enkelt hissa sängen upp och ner manuellt genom att sätta in en vev ( som jag har konverterat till en elektrisk skruvdragare ) vid hissmotorn. Har testat och det fungerar perfekt.
Alltså, vad är era argument emot taksäng över mat/sittgrupp?

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Argumenter mod takseng:
  • I Danmark har vi ingen "Farfarsregel" så jeg kører 3.500kg. En takseng vejer aldeles for meget.
  • Jeg ønsker fuld ståhøjde
  • Jeg vil have muligheden for at jeg kan sove mens hustruen læser siddegruppen (eller omvendt)
  • Jeg mener ikke at jeg kan nå at rede den inderste seng ved en takseng, derfor har jeg valgt langsgående enkeltsenge, som iøvrigt er ovenpå den store garage jeg finder nødvendig for at medbringe cykler, som jeg ikke vil have hængende bag på husbilen.
  • Min hustru og jeg bliver ikke yngre, og dermed bliver vi mindre akrobatiske, så en seng med nem ind og udgang uden at kravle over hverandre er et must.
Det var lige umiddelbart, men jeg kunne sikkert finde flere.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Bilen min har fransk sengeløsning og mulighet til å re opp sengeplass til 1 (2 hvis de er veldig gode venner) i salongen med face-to-face-løsning, men ingen senkeseng i front eller over salongen. Bilen er registrert for kun 2 personer, så det er heller ikke behov for ekstra sengeplass, men jeg liker at det er såpass åpent og luftig oppunder taket, med både overskap og hyller samt flere takluker og mulighet for masse lys inn. Jeg er for øvrig 52 år gammel, singel og kjører alene, så jeg kan strekke meg ut diagonalt i den relativt korte senga og har ikke behov for noen flere sengeplasser.

Jeg ser absolutt nytteverdien med senkeseng i en kompakt bobil (min er helintegrert og kun 630 lang), og har vurdert det når jeg har kikket på nye biler på messer, men jeg liker å ha en fast seng som jeg kan slenge meg nedpå samtidig som salongen også er tilgjengelig. For øvrig har jeg fått tilbakemelding om at den er uønsket som innbyttebil, nettopp fordi den er registrert for kun 2 personer, ikke på grunn av manglende senkeseng.

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025
Argumenter mod takseng:
  • I Danmark har vi ingen "Farfarsregel" så jeg kører 3.500kg. En takseng vejer aldeles for meget.
  • Jeg ønsker fuld ståhøjde
  • Jeg vil have muligheden for at jeg kan sove mens hustruen læser siddegruppen (eller omvendt)
  • Jeg mener ikke at jeg kan nå at rede den inderste seng ved en takseng, derfor har jeg valgt langsgående enkeltsenge, som iøvrigt er ovenpå den store garage jeg finder nødvendig for at medbringe cykler, som jeg ikke vil have hængende bag på husbilen.
  • Min hustru og jeg bliver ikke yngre, og dermed bliver vi mindre akrobatiske, så en seng med nem ind og udgang uden at kravle over hverandre er et must.
Det var lige umiddelbart, men jeg kunne sikkert finde flere.
Tack för ett väldigt konkret svar med bra argument.
1. Vi klarar 3500 kg med full utrustning, vatten, diesel, cyklar mm.
2. Jag är 192 cm och går rak under sängen.
3. Som tur är har hustrun och jag samma sovrutiner.
4. Se 3.
5. Vi blir också äldre med tilltagande stelhet men då sängen nedhissad är i soffhöjd krävs det ingen akrobatik för att komma i eller ur.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag har under ganska många år haft ganska bra koll på helintegrerade bilar som säljs i Tyskland. Något jag reflekterat över är att bilar utan taksäng ofta ligger ute längre på annons och ofta har ett lägre pris. Det är flera gånger som jag reagerat på ett riktigt bra pris på en bil bara för att sen upptäcka att "jaha, ingen taksäng". Visserligen Tyskland och inte Sverige men jag tror absolut på säljarna som säger att taksängslösa helintegrerade är svårare att sälja. Målgruppen blir naturligtvis mindre.
Vill minnas att jag sett i nyprislista att det kostar extra att välja bort den.
Om ekonomin är ointressant köper man givetvis det man vill ha och struntar i andrahandsvärdet.

Själv vill jag inte ha utan säng. Kan vara bra att ha samtidigt som det är en suverän garderob att lägga upp kläder i.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen