• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa GPS

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa GPS

Hej Per och Werner.

Jag läste det finstilta och där står det att MapSource inte ingår i alla gps:er.
Själv använder jag City Navigator NT kartan.
Ring och prata med Garmin om möjligheterna om Ni inte fått någon cd-skiva med till Er gps.

Jag är ganska övertygade att Ni kan få in POI i navigatorn och för att se dessa Poi kan man också använda Goggle Earth. Det är olika filformat och utvecklar detta gärna i en ny tråd om ni vill det.
Vi ska inte fördärva denna tråd med Garmin-POI... Vill Ni så starta en tråd med ex.vis "POI till Garmin". Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Det finns en fördel under en resa att kunna ha en karta utan att behöva koppla upp sig mot Internet.

Hälsningar
Knausen
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej Knausen,
jag tycker ditt tidigare förslag på en egen plats (forum) för medlemmarnas POI är en jättebra ide.
Fast det behöver inte vara uppdelat på fabrikat, mellan vissa fabrikat är det enkelt att konvertera och till de flesta finns det säkert någon som kan hjälpa till med den kunskap som finns här i klubben.
Jag tror det är en hel del redan som har något att delge i sina GPS:er och fler blir det allt eftersom intresset ökar för detta fantastiska användningsområde av GPS.
Så jag stödjer din ide och hoppas att det blir av!
Håkan
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Kanon!
Jag hittade det till slut under husbilsplatser. Men POI kan ju vara så mycket mer, t.ex. sevärdheter av olika slag, billig gasol o diesel, golfbanor, museer mm. mm. så kanske det borde placeras på ett mera neutralt ställe?
En tanke bara, men hursomhelst ett stort tack!!!
Håkan
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Knausen,

Att skapa en POI punkt är en sak att ladda in samtliga när man startar GPS är en annan. Glöm inte bort att alla POI som är aktiverade ska sättas på kartan med en icoon, det säger sig själv ju mer iconer det ska placeras på kartan ju längre tid det tag att starta up.

Här ett exempel : du har ett hundratal POI med icoon av en camping i Spanien, 100 i Tyskland och ytterligare 100 i Holland. Du befinner dig i Sverige och använder en Svensk kartan men när du startar up din GPS laddas samtliga iconer i minnet så när du kommer till Spanien så finns dom redan i minnet. Denna regel gäller endast om man använder sig utav kartor som överlappar varandra så kallade "no bouderies" eller "Major European roads". Det är alltså kartor där man kan navigera från Nordkap till Syd Spanien utan att behöva byta kort. Vissa märke ha dom korterna andra inte :holly-1-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Jag har haft 3 olika GPS och den första var en begagnad Garmin 3600 och den hade jag i 3 veckor för det kartprogrammet hade inte ens några campingplatser i POI .
Nu har jag en PDA Mio A-201 och den fungerar bra men då jag är rätt snabb i fingrarna så märker jag att processorn är lite seg .

Denna jämfört med tidigare fungera bra med den interna antennen när vi har den i husbilen som har alkov , dom tidiagre hade sämre intern antenn så jag var tvungen att ha en extern antenn för att alkoven skymde sateliterna .
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Bengt-Åke Linder,

Den bästa investeringen jag någonsin har gjort vad det gäller GPS tillbehör
Re-Radiating Antenna Review (GPS-RRAD-45)

Antennen fungerar mycket bra har haft min i 5 år och klarar ca 5 meters avstånd från mottagaren om det är ett alkov eller inte spelar ingen roll, jämnt fullt utslag på samtliga sats synbar på din position.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa GPS

Hej Belgien.

Det Du beskriver har jag inte upplevt, men kan säkert stämma och med tanke på vad Du skriver så slår det mig att det är viktigt att nämna att man inte gör för långa rutter. Då blir GPS:en seg när den ska räkna om en rutt när du ex.vis kör fel eller tappar mottagningen. Dela gärna upp en lång rutt i flera delar.

Vid jämförelse mellan olika gps:er bör man nog försöka kolla hur snabbt navigatorn uppdaterar kartbilden. Jag har en känsla att Garmin inte har varit de snabbaste. Bara en känsla men väl värt att beakta vid köp av ny navigator.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Knausen,

Refresh rate som det heter på Engelska kan man (beroende på mjukvaran) i många GPS ställa in min är inställd på 1 sec. Vad som också är väldigt viktigt är den så kallade TTFF (Time to First Fix) vissa GPS behöver mycket tid på sig speciellt om man har flyttad på sig sen den senaste positionen. Det bäste är att vänta tills man har fått en position. :holly-1-icon:.

Det är en stor skillnad mellan GPS i prestanda, pris, möjligheterna att lägga saker och ting osv. Ska man bara ha en position så räcker det gott och väl med en billigare men vill man ha mera finesser mera möjligheter så blir det att hosta upp lite mera stålar. Jag som GPS freak vill ha allt jag kan få vad det gäller information från satelliterna därför köper jag Trimble GPS mottagare.

Det är en självklarhet att det måste finnas en skillnad mellan en GPS som kostar SEK 1500 och en som kostar SEK 80000 (nej det är rätt det är åttio tusen) :spinny:
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Köpa GPS

Hej på er .

Nu närmar vi oss köp av en GPS , en " Tom Tom one XL Europe " men jag har letat efter
om det går att slå in GPS nummret på denna modell , men hittar inget svar på frågan.

Det kanske har något namn som jag inte förstår , när jag läser på deras hemsida .

Tacksam för lite information om denna modell .

:yes: :wub:
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej hanssiv.
Om det är kordinater du menar så går det att lägga in.
Det finns även en nyare programvara att ladda ner om den inte
ligger med den ger dig även möjlighet att se vilka kordinator som är
på just den platsen du står på om du spara ex.vis en bra upphittat plats.
Hoppas jag svarade på det du frågade om.
Mvh Per
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Köpa GPS

Du kan välja på att navigera till:
Hem, favorit, adress, tidigare destination, intressepunkt, position på kartan och latitud/longitud. Det sista är väl det du undrar över.
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Varför inte gå ett steg längre och skaffa en handdator med inbyggt GPS.Själv har jag en HP travelcompanion med inbyggt tomtom europe.Till priset ca 3500 får man officepaketet mediaplayer ,internet explorer.wlan och mycket annat.den måste dock kompletteras med 2gb sd-kort som extra minnesutrymme om man lagrar bilder och musik i den också.(ca150-200kr)Alla kablar och vinrutesugkoppsfäste ingår i paketet.Storleken är detsamma som i vanlig tomtom navigator men användningsområdet är så mycket större.Merkostnad ca 1000 kr.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Köpa GPS

Det finns både för och nackdelar med en handdator.
En stor fördel med en handdator är flexibiliteten.
Man är inte lika låst av placeringen av gps'en eftersom man inte behöver placera den på samma ställe som man har displayen. Räckvidden är ca 10m. Tex i en alkovbil är det fördelaktigare att ha gps'en så långt fram som möjligt vid rutan medan man samtidigt kan ha displayen på bekvämt avstånd.
Jag använder en Dell Axim X30 med 624MHz processor och en blåtands-gps vilket gör att jag kan placera gps'en på mottagningsmässigt bästa platsen.
I den kör jag Tomtom men med en handdator kan man välja på flera alternativ.
När jag är ute och går i skogen räcker det att stoppa gps'en i fickan och ha handdatorn i handen och det hela fungerar som en bärbar navigator.

Har man en vindruta som inte släpper igenom gps-signaler måste man ha yttre antenn till en navigator men med en handdator och blåtands-gps kan man faktiskt placera gps'en i en taklucka. Dom har uppladdningsbart batteri som räcker ca 10 timmar så det behövs inga sladdar till den annat än vid laddningen.

Med en handdator och en mobiltelefon eller trådlöst nätverk kan man också läsa sin e-post, surfa och göra allt annat som man kan göra med en dator.

Tradera.com - En lyckad auktion har två vinnare finns nästan alltid ett antal handdatorer att välja på till ett mycket bra pris.
Sålde en komplett Dell Axim X5 med kabelsnluten gps och senaste Tomtom på Tradera i veckan och fick 1725:- för den. Har sett billigare.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Köpa GPS

Inlägget från Ingela och Kent är ju mycket intressant och berör mina egna funderingar inför köp av rätt gps-utrustning.
Mycket intressant att läsa om alternativet med handdator "på bekvämt avstånd" och gps-enheten i någon taklucka för optimal mottagning. Vi har ju en alkovbil och jag har just funderat över hur mottagningen är för en gps monterad innanför vindrutan och under det stora överhänget av karossen. Har man aktuella satelliter så att säga framför sig är det väl en sak, men om man har dem bakom sig så kanske risk för alltför dålig mottagningen och felkörningar finns?
På vår båt betonades vikten av att ha en separat antenn för Garmin-gps-en, vilket inte var erforderligt på öppna båtar med "fri sikt" för gps-en. Det borde väl även gälla för husbilar, som oftast (!!) har tak.

Detta med "en vindruta som inte släpper igenom gps-signaler" var ju också en intressant aspekt. Finns det ytterligare tekniska belägg om detta, tro?
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Vi har en Garmin Nüvi 660 som vi nu har testat under ett år. Vi har en alkovbil och sätter alltid GPS:n i framrutan.
Vi har ingen extern antenn och behöver ingen heller... enda gången som vi tappade mottagningen var inne i en lång tunnel. Normalt sett så ser man inte i tunnlar att mottagningen är borta eftersom den simulerar körning men denna gången hamnade vi i en kö och kom inte ut på andra sidan under den tid som GPS:n hade räknat ut.

//Kicki
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Köpa GPS

Jag har en Mio 269+ som jag använder i min alkovbil och har aldrig haft något problem med mottagningen. Vissa bilar har värmetrådar i framrutan och då kan det vara problem med mottagningen av GPS signalen.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Köpa GPS

Jag vet att det funkar med en gps på instrumentbrädan i en alkovbil men ju längre in bilen den kommer desto färre satelliter får den kontakt med.
Det är många faktorer som spelar in här.
Har man en stor välvd och sluttande framruta blir öppningen mot himlen större men den delen som täcks av alkoven försvinner så klart.
Har man en gps med sirf3-chip så är det inte riktigt lika kritiskt.
Kör man på en smal väg med hög skog på bägge sidor och bara har mottagning framåt så blir inte mottagningen optimal även om den kan vara acceptabel.
För att få optimal mottagning i 3D på en gps behövs minst 3 satelliter och dom kan då inte ligga för nära varandra. Det är rätt kul att veta att man har en precision på ca 3m och det kan man uppnå i södra Sverige med waas/egnos aktiverat och fri sikt söderut.
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Köpa GPS

Vi har en Navigon som vi köpte till semestern förra året. Fungerar utmärkt i vår alkovbil, har aldrig haft några problem med att inte få satelitkontakt. Vi var tre familjer som åkte tillsammans under några veckor i europa och vi hade tre olika märken på våra GPS:er. Vi fick nästan aldrig samma vägbeskrivning trotts att vi hade samma inställningar gjorda och bästa väg o.s.v. Vi fick guida en dag var.
Sedan är det ju lite spännade med förinlagda POI:s. I Mio:s navigator som en av familjerna hade så fanns det förinlagda PIO med bl.a campingplatser som vi använde ganska många gånger. Man fick se mycket av Hollands och Belgiens landsbygd kan jag lova:):). Den guidade oss till den ena mindre campingen efter den andra. Flera ställen som igentligen bara var en bondgård med en liten gräsplätt där man kunde sova över och flera små capingar för enbart villavagnar långt ute på landsbygden med grisar o getter som gick omkring. Man kan undra var dom får sitt POI data ifrån, men vi fick se mycket och det var rätt kul:):)

/Anders
 
Toppen