• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa GPS

gert b

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1294
Medlemskap
2023
Hejsan!

Jag har funderingar på att köpa en GPS till min husbil och har varit och tittat på tre olika märken, en Tom tom go 720T en Garmin 760 och Navigon 710. Är det någon som har någon uppfattning av vilken som är mest prisvärd.:wub: I min husbil sitter det en inbyggd GPS i min Blaupunk bilsterio jag tycker den är svår att hantera och det finns ingen display som visar kartan.
Tacksam för synpunkter på detta: Gert B
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej Gert, jag har en Navigon och den är perfekt för mina behov. Funkar väldigt bra i Sverige och Danmark/Tyskland. Prisvärd utan en massa onödiga finesser.

//Margus
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köpa GPS

Läs på forumet under navigering Navigering - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - så får du massor med synpunkter.
Fundera på vad du behöver av finesser som radio, bildvisning, telefonkontakt o.s.v. Varför betala för sådant du redan har och funkar bättre än GPSens motsvarande funktioner?
Kartorna är från teleatlas eller navtec och är jämförbara. Det viktiga är att du får en fri uppdatering till senaste karta om denna inte ligger i GPSen. TMC är en klart överreklamerad tjäns i Sverige, funkar tveksamt. Fartkameror behöver du inte betala för laddas från nätet tex POIDatabase eller från hans kompisar som finns på hemsidan som länkar. Kameravarning lär vara förbjudet i Tyskland så de tyska behöver du inte.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej

All de tre apparaterna du nämner är bra. Det som talar emot Navigon är vad jag förstår att det inte går att lägga in egna pois från datorn, exempelvis husbilsklubbens ställplatslista. Man måste komplettera med en programvara som kostar pengar.

Har själv valt mellan dessa tre fabrikat och bestämt mig att det får bli en TomTom 920T

Kenneth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Kalle,

Kameravarning är inte bara förbjuden i Tyskland men också i Österike, Schweiz med höga böter ifall dom blir tagen. TMC overreklamerad i Sverige ? Håller med dig samma gäller på kontinenten där dom snart ska tag betalt för den tjänsten. Vart har vitsen tagit vägen att skaffa TMC och undvika filarna ? :holly-1-icon:
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Min åsikt är att navigatorn ska ha vissa viktiga egenskaper.
Den ska ha så lite "finesser" som du inte behöver som möjligt. Behöver du t.ex. spela DVD-filmer på den eller koppla ihop den med radion eller talstyrning? I och med detta blir den både mer lättanvänd och billigare.
Ska du använda den i husbilen ska du välja ett fabrikat som det finns många färdiga POI-filer till, t.ex. Tomtom eller Garmin.
Dessutom ska det vara enkelt att lägga in dessa filer i GPS:en.
I min Tomtom One kopierar man bara över de två POI-filerna (en fil med intressepunkterna och en med symbolbilden) till mappen i GPS:en där kartan finns. Klart!
Håkan
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej!

Eftersom både Navigon och Tomtom har fått rekommendationer så får väl jag skriva en rad för Garmin. Vi har en Garmin 660 som vi är jättenöjda med. Den har allt man behöver och lätt att använda (även inmatning av kordinater o TMC). Till Garmin använder man ett program som heter poiloader när man lägger in pois, bara att trycka nästa och programmet sköter alltihop :)

Det finns mycket färdiga pois till Garmin och skulle man vilja använda en fil avsedd för Tomtom så är det inga problem heller, det är bara att konvertera med hjälp av PoiEdit.

Mvh
Kicki
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Köpa GPS

Hej .

Jag är också på gång att köpa GPS till Husbilen och undrar ,

Volvobutiken har ett erbjudande nu på en Tom Tom one V 3 för 1695 Kr
komplett med förinstallerade kartor över Norden , Map Share , och förinstallerade
fartkameror , Svensk röstguidning . TCM på köpet .

Jag vill ha en lätthanterlig och enkel GPS utan massa finesser , men lättläst .

Köpet gäller endast med Volvokortet .

Är detta något ni kan rekommendera ???

MVH
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa GPS

Hej.

Tom-Tom gör bra GPS:er men fundera över om Du inte vill ha Europakartan i navigatorn.

Jag kan inte heller låta bli att nämna att Garmin har en egen karta som du installerar i datorn.
Sedan kan du sitta i lugn och ro och göra rutter och kolla på POI.
När du har gjort ex.vis en söndagsrunda i datorn är det mycket enkelt att föra över rutten till navigatorn.

Du kan också föra över det spår (sträckan som du kört med bilen) från GPS:en till datorn.
Jag uppskattar dessa finesser. Andra har inget behov alls av kartan...

Hälsningar
Knausen
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej hanssiv,
hur man hanterar POI (filer med intressepunkter) i navigatorn är viktigt om man har husbil och kommer att ännu mer betydelsefullt ju mer POI-filer det dyker upp. (Det finns väldigt mycket redan nu, t.ex. massor av POI med ställplatser på tyska och holländska sidor) .Vill du göra dig enkelt för dig så välj Garmin eller Tomtom tycker jag.
Väljer du Tomtom så bör du ha Europakartan och gärna även en något större display som t.ex. One XL.
Håkan
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Hejsan Håkan,

Glöm inte bort ju mer POI's man har ju längre det tag att starta upp och att få en första position :holly-1-icon:
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Men det kan det va' värt.. :rolleyes:..:confused:...
Skämt åsido, en tänkvärd synpunkt. Och då är det ju ännu viktigare att det är enkelt att hantera POI så att man bara har laddat med de som man för tillfället behöver.
Håkan
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa GPS

Belgien: Det här förstår jag inte. POI är väl det snabbaste sättet i en GPS att skapa en punkt i datorn och min Garmin störs inte av många POI... Dessa ser jag bara på när du ska göra en rutt och alla visas efter bara några sekunder...

Vi kanske lämnar tråden nu, men användarmöjligheterna med POI är nog något man ska kolla på vid köp av ny GPS.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Köpa GPS

Hej Gert!
Jag har själv en Navigon 710 med tmc och är mycket nöjd med den så jag kan varmt rekomendera den.

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Köpa GPS

Håkan.

Man kan gärna ladda in samtliga man anser sig behöva men låter bli att aktivera dom. Det påverkar nämligen hela systemet för programvara ska väl inte leta hela tiden efter POI's det kan väl inte vara meningen eller hur ? :holly-1-icon:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa GPS

Aha... Du tänkte så.
I Garmin avgör man när POI installeras om de ska vara aktiva med larm eller ej.

Hälsningar
Knausen
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Hej Gert!
Jag har själv en Navigon 710 med tmc och är mycket nöjd med den så jag kan varmt rekomendera den.

Mvh
Pilot

Hej Pilot.

Jag har fått uppgift om att det inte går att lägga in egna pois från datorn på Navigon 710, vet du om det är riktigt.

Kenneth
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Köpa GPS

Knaussen.

"Jag kan inte heller låta bli att nämna att Garmin har en egen karta som du installerar i datorn.
Sedan kan du sitta i lugn och ro och göra rutter och kolla på POI.
När du har gjort ex.vis en söndagsrunda i datorn är det mycket enkelt att föra över rutten till navigatorn "

Vill du vv och närmare förklara ovan; vilken karta, var finns denna, och sedan ,hur du går till väga när du lägger in pois i datorn och därefter lägger in dom i gps.

Har nyligen köpt en Garmin 660 .

mvh
Werner
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Köpa GPS

TomTom one XL kopplar man upp till datorn - sen kan man använda TomTom Home för att navigera direkt i navigatorn - lägga upp rutter etc - men via datorns tangentbord och skärm. Rutterna finns i navgatorn - behöver inte föras över. Funkar kanon!
 
Toppen