Ett nytt exempel på behovet av "juridiskt tolkning funktion" är Tommycoach tråd med titel "Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar".
Av själva titel framgår att det inte är relevant för alla HBK medlemmar, då inte alla har möjlighet att vara över 182 dagar utomlands med husbil, inte heller för de som väljer vara i Sverige, osv. Men HBK är för alla husbilister så även denna fråga är relevant för HBK. Till och med har HBK visst samarbete med Folksam och detta är mycket positivt och välkommet.
Om man läser alla inlägg i ovannämnda Tommycoach tråden så får man känsla att det råder förvirring kring ämnet. Inget konkret och korrekt (enligt min uppfattning) svar har det lämnats. Någon åberopar "EU regel" utan att ange mer info om vilken regel. Jag tror att man menar Rådet Direktiv 83/182/EEG från 28 mars 1983
Direktiv - 83/182 - EN - EUR-Lex
Om någon jurist skulle bara skriva kort t.ex. att detta direktiv har ingenting att göra med det vad trådskaparen efterfrågar så skulle andra sluta att återigen komma till några mystiska EU regler och tråden skulle bli mera konkret och informativ. Och kanske t o m juristen skulle skriva bara kort att t.ex. det finns inga EU lagar som hanterar denna aspekten av tillfälliga utlandsvistelse med husbilen. I detta exempel skulle inte behövas någon juridisk utredning, förberedelser med arbetsinsatser som skulle kännas som uppdrag... kanske bara medmänsklig, altruistisk insats. Återigen - jag understryker att det är bara min personliga högst subjektiva åsikten.