• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Juridisk tolkning funktion

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Janne... jag har flera gånger skrivit... Du har en poäng! Och detta som du tar upp finns i trådar. Ibland mera och ibland mindre. Och ibland inte alls.
Men oj vad tråkigt ett husbilsforum skulle bli om det räcker med att ställa en fråga och få ett korrekt svar omedelbart! ! !

Det fanns en film 491 som du nog inte känner till....
Frågan är vad gäller vid 491? ? och vad gäller vid 183 ? ? Den som det visste!
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Ett nytt exempel på behovet av "juridiskt tolkning funktion" är Tommycoach tråd med titel "Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar".

Av själva titel framgår att det inte är relevant för alla HBK medlemmar, då inte alla har möjlighet att vara över 182 dagar utomlands med husbil, inte heller för de som väljer vara i Sverige, osv. Men HBK är för alla husbilister så även denna fråga är relevant för HBK. Till och med har HBK visst samarbete med Folksam och detta är mycket positivt och välkommet.

Om man läser alla inlägg i ovannämnda Tommycoach tråden så får man känsla att det råder förvirring kring ämnet. Inget konkret och korrekt (enligt min uppfattning) svar har det lämnats. Någon åberopar "EU regel" utan att ange mer info om vilken regel. Jag tror att man menar Rådet Direktiv 83/182/EEG från 28 mars 1983
Direktiv - 83/182 - EN - EUR-Lex
Om någon jurist skulle bara skriva kort t.ex. att detta direktiv har ingenting att göra med det vad trådskaparen efterfrågar så skulle andra sluta att återigen komma till några mystiska EU regler och tråden skulle bli mera konkret och informativ. Och kanske t o m juristen skulle skriva bara kort att t.ex. det finns inga EU lagar som hanterar denna aspekten av tillfälliga utlandsvistelse med husbilen. I detta exempel skulle inte behövas någon juridisk utredning, förberedelser med arbetsinsatser som skulle kännas som uppdrag... kanske bara medmänsklig, altruistisk insats. Återigen - jag understryker att det är bara min personliga högst subjektiva åsikten.
Direktivet gäller och har som avsikt att underlätta för bl.a. studerande i annat EU-land ,förvärvsarbetande i annat EU-land (som behöver fordonet för hemresor) och medborgare som vistas/semestrar under lägre tid i annat EU-land som om direktivet inte funnits varit tvungna att registrera sitt fordon i detta "annat EU-land".
Observera att det finns en begränsning om högst 182 dagar per 12 månaders period, för att undantaget ska gälla.

Förutom i specifika EU-direktiv kan man relativt enkelt finna svar på denna typ av frågor när man söker efter regler för respektive land man har för avsikt att under längre tid besöka.

Viktigt i sammanhanget är även att påtala vikten av att anmäla sin "egen" vistelse i annat EU-land om man har för avsikt att stanna mer än några semestermånader.

Självklart kan det i praktiken vara så att man inte "drabbas" av någon myndighetsåtgärd, men det är inte något man "har rätt till".
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Viktigt i sammanhanget är även att påtala vikten av att anmäla sin "egen" vistelse i annat EU-land om man har för avsikt att stanna mer än några semestermånader.

Självklart kan det i praktiken vara så att man inte "drabbas" av någon myndighetsåtgärd, men det är inte något man "har rätt till".

Några semestermånader.... för att ange ett mera exakt svar så är det egentligen max 3 månader. ( oftast)

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.691
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Direktivet gäller och har som avsikt att underlätta för bl.a. studerande i annat EU-land ,förvärvsarbetande i annat EU-land (som behöver fordonet för hemresor) och medborgare som vistas/semestrar under lägre tid i annat EU-land som om direktivet inte funnits varit tvungna att registrera sitt fordon i detta "annat EU-land".
Observera att det finns en begränsning om högst 182 dagar per 12 månaders period, för att undantaget ska gälla.

Förutom i specifika EU-direktiv kan man relativt enkelt finna svar på denna typ av frågor när man söker efter regler för respektive land man har för avsikt att under längre tid besöka.

Viktigt i sammanhanget är även att påtala vikten av att anmäla sin "egen" vistelse i annat EU-land om man har för avsikt att stanna mer än några semestermånader.

Självklart kan det i praktiken vara så att man inte "drabbas" av någon myndighetsåtgärd, men det är inte något man "har rätt till".
Det Direktiv som du pratar om handlar ju om att man bor, bosätter sig i landet...

De allra flesta som berörs här på hbk är ju på semester...antar jag..

Sen kan du ju försöka att registrera din husbil i ett av länderna som du semestra i...
Och då får du inte ha en bostad i detta land för då gäller som sagt de regler du försöker hänvisa till...
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Sedan ska man observera att det finns skillnad mellan EU direktiv och EU förordning. Förordning skulle kunna vara lättare att läsa för att veta vas som gäller än direktiv, då förordning ska gälla i alla medlemsstater och inget får ändras (av enskilda staters lagstiftning) i förordningen. Med andra ord det som står i förordningen (EU regulation) gäller till punkt och pricka. Helt annat är med EU direktivet, se här Typer av rättsakter | Europeiska unionen
 
Toppen