• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej på er, fint med alla synpunkter ochh erfarenheter i forumet. Var till Jula i Norrköping idag och köpte det stora överdraget. Kostade 995:- art nr 619301. Vår bil är en Nexo 6.80 lång plus cyckelställ. förstår att det kan bli lite över, men hellre det då än att det stramar och brister i någon söm. Ni som har erfarenhet sedan tidigare år, hur går man enklast tillväga vid täckningen. drar över det framifrån-bakifrån eller från sidan? Det stora är ju rätt tungt.
Skall bli intressant och se hur det fungerar i vinter, lite skyddstäckning för att skydda mot nötning både på överdraget och bilen går nog åt. Men vi har nära till bilen så det är lätt att hålla koll.
Hans L

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag funderade länge på hur jag skulle vinterförvara husbilen men fick tipset i denna tråden om Julas husbilsöverdrag.

Idag fick jag efter vissa besvär på schabraket och det blev ju riktigt bra. Bilen är 7 meter och jag köpte det stora som skall passa bilar på 6,10-7,32. Jag tror att jag skulle klarat mig med det lilla eftersom jag fick vika upp en aning både bak och fram. Dragkedjan för bodelsdörren passade perfekt.

Bilagor

• aFoto050.jpg
    aFoto050.jpg
    156,5 KB · Visningar: 41

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det öppning på båda sidorna i fram ?

Tänkte på att vi har ju vår ingångsdörr i bak och om man då kunde sätta det "bak och fram" för då får man ju en öppning i bak .

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det verkar som om Julas husbilsöverdrag finns i olika färger. Det vi har köpt är mer åt det ljusgröna hållet än det som syns på Knarreviks bild där färgen verkar vara silver.
V-backen :rolleyes:

F

F.d. 16416

Guest

Hej Knarrevik!
Har idag inköpt den minsta storleken av Julas överdrag. Pris 795:-. Till andra hälftens förtret har jag i min nyfikenhet packat upp det i vardagsrummet hemma! Det blev ett välfyllt rum! Anar att det nog är för brett för vår Van, men kanske det går att fixa till det på något sätt.
Är klart imponerad av hur snyggt du fått till det på bilden.
En fråga, som du kanske kan svara på. Upptill på sidorna och även längre ned finns det kardborreband. Vad är dom till för...hittar inget som kan fästas i dom. En tanke..kanske bara stroppar att dra i vid monteringen????
Mvh Roaadglider

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det var förståndigt att du köpte den minsta storleken. Trots att min bil är 7 meter och har alkov hade jag nog klarat mig med den minsta. Jag har också funderat över stropparna med kardborrefilt men inte kunnat lura ut vad de skall vara till. Eftersom det inte fanns någon beskrivning får vi be andra klubbmedlemmar om hjälp med en förklaring.

F

F.d. 410

Guest

Hej på er, fint med alla synpunkter ochh erfarenheter i forumet. Var till Jula i Norrköping idag och köpte det stora överdraget. Kostade 995:- art nr 619301. Vår bil är en Nexo 6.80 lång plus cyckelställ. förstår att det kan bli lite över, men hellre det då än att det stramar och brister i någon söm. Ni som har erfarenhet sedan tidigare år, hur går man enklast tillväga vid täckningen. drar över det framifrån-bakifrån eller från sidan? Det stora är ju rätt tungt.
Skall bli intressant och se hur det fungerar i vinter, lite skyddstäckning för att skydda mot nötning både på överdraget och bilen går nog åt. Men vi har nära till bilen så det är lätt att hålla koll.
Hans L

Hejsan
Jag drog över det från sidan med hjälp av hustru, stege och piasavakvast. Jag hade inget nötskydd mellan kapell och bil och kunde i våras inte upptäcka några skavmärken. Band snören på tvären under bilen för att spänna upp det så det inte blev för fladdrigt.

Anders

F

F.d. 16416

Guest

Vi har takreling på vår husbil. Har en fundering på att bygga upp taket med billiga byggfrigolitskivor för att göra taket plant i nivå med relingen och takluckor, så att regnvatten kan avledas och vattenbassänger undviks i överdraget.
Synpunkter på detta mottages gärna.
Roadglider

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det har jag också tänkt göra, lägger frigolitskivor på båda sidorna om ACn.
På så sätt skapas en avlastning och puckel på mitten som medför avrinning åt alla håll och kanter.
V-backen ;)

Senast ändrad:

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Hej Bengt-Åke. Vi har ju samma Hymermodell, med dörren bak. Köpte du det stora? Hur funkar det? Kollade på Jula i dag på webben men ser bara ett riktigt stort överdrag, utan måttangivelser. Tycks vara det enda man kan köpa via postorder - vilket man som gotlänning är hänvisad till. Har du provat? På bilden på nätet verkar det ju som om en stor del av överdraget saknar skydd på sidan.
Hälsningar Robert G

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag köpte det stora men skall lägga på det efter helgen och det verkar som att på bilden att dom har inte på en del eller rullat upp den .

För att välja storlek i orderlistan så klicka på "välj" http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619300 Då kan du ta vilken storlek du vill .

Jag återkommer med både bilder och åsikt efter helgen .

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Mycket intressant. Vi betalar i dag 1000 kronor/vinter för att ha bilen i ett f d militärförråd.
Tryggt och torrt, men möjligheten att meka är noll liksom möjligheterna att ha koll på inkräktare (möss alltså).

Ser fram mot en heltäckande (!) rapport...

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Det var förståndigt att du köpte den minsta storleken. Trots att min bil är 7 meter och har alkov hade jag nog klarat mig med den minsta. Jag har också funderat över stropparna med kardborrefilt men inte kunnat lura ut vad de skall vara till. Eftersom det inte fanns någon beskrivning får vi be andra klubbmedlemmar om hjälp med en förklaring.
Då borde jag klara mig med den lilla. Min bil är 6,45 lång + cykelställ. Med överslafen är den 3,15 hög. Är det ingen som har järnkoll? :confused:
/Roggan

F

F.d. 16416

Guest

Då borde jag klara mig med den lilla. Min bil är 6,45 lång + cykelställ. Med överslafen är den 3,15 hög. Är det ingen som har järnkoll? :confused:
/Roggan

Jag ringde Julas kundtjänst/produktinformation 0511-342000 och fick där måttuppgifter på längd, bredd och höjd på de olika överdragen.
Roadglider

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

?? Du har ju skrivit samma artikelnummer men jag förmodar att du menar 619-301 på det stora .

Jag köpte ju det stora men våran är 645cm + cykelhållare + 1 dm för extraljusrampen i fram .

F

F.d. 16416

Guest

Hej Roggan,
Du fick tydligen veta måtten på de två överdragen. Jag är dock lite frågande om breddmåttet 271 cm. Hade det lilla hemma och mätte och fick det till ca 240 cm. Det blev på tok för brett för vår Van och kollade med kundtjänst på måtten för husvagnsöverdragen och bytte till det största av dom . ...580x225x220. Passar bra, men täcker inte ända ned på motorhuven. Tycker dock det är bättre än ha ett stort fladder i höststormarna. Det saknar öppning till bodelen men har en dragkeja vid förarstolen.
För övrigt var Julas kundtjänst mycket hjälpsamma...fick väl tag i rätt person!
Roadglider

Toppen