Sv: Jappe i Portugal
Jag gillar Spanien men jag gillar inte deras omhuldade djurplågeri, tjurfäktningseländet m.m. Jag gillar Frankrike men jag gillar inte heller deras sätt att plåga djur, foie gras (sättet att tvångsmata gäss). Jag lär inte kunna påverka dessa länders inställning i ämnet så det tänker jag inte försöka med men jag har väldigt svårt att begripa hur människor i dessa relativt utvecklade och civiliserade länder kan förnedra sig till sådana barbariska sysselsättningar! Nog om detta!
Spanien har ett fantastiskt vägnät. Hade Frankrike varit lite fattigare så hade kanske också Frankrike hade haft ett bra vägnät. (EU-pengar)!
Denna trivsamma och vackra väg körde jag på efter att ha passerat gränsen mellan Spanien och Frankrike.
Efter ett tag så blev vägen lite väl trivsam och vacker så jag stannade en fransk bilist och frågade (på min gamla skolfranska) om den här vägen verkligen gick till Latour-Bas-Elne. "Inte alls, det är en återvändsväg" svarade han och fortsatte "kör så här i stället!"
Jag körde vidare efter hans anvisningar och kom in på bättre vägar men då dök det plötsligt upp ett svårforcerat hinder!
Tidigare under dagen hade jag kollat en liten (6 platser, F/T) ställplats i St André, N42.55223 E2.97361.
Den saknade WiFi och eftersom jag behövde tillgång till nätet så fortsatte jag till Latour-Bas-Elne.
Tillbaka till hindret! Inga hänvisningsskyltar fanns men eftersom jag känner till fransmännens motvilja mot onödigheter så svängde jag först till höger och sedan till vänster på en parallellgata och körde den ett lämpligt antal "hundrametare" och kollade sedan om "kusten var klar". Och det var den! Nästa svårighet! Min nya Beirut som numera pratar engelska, efter den senaste kartuppdateringen, lurade mig ett par gånger men så småningom kam jag fram till Latour-Bas-Elne, N42.60017 E3.00667.
Och här sitter jag nu och funderar på om jag ska visa de bilder jag tog från kustvägen mellan Spanien och Frankrike. Jag kanske hade för höga tankar om min förmåga som fotograf, så vi får se! Om framtiden veta vi intet!
Jappe