• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag köpte en enkel skrivare....

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Den första skrivaren 2950 var mycket skrivare för pengarna. Jättebra scanner och kopiator och den skrev ut snabbt och fint. Den hade bara ett fel, ett jättefel enligt min mening: den skrev inte ut hela sidan! Obegripligt!

Det är väldigt svårt att få adekvat information om produkterna i dagens jätteförsäljningslador. Man hänvisar till produktbeskrivningar på nätet för att spara in på personaltäthet och utbildning. Vinstmaximering på kundens bekostnad. Det känns lite som att "köpa grisen i säcken". Glada försäljare säger "passar inte varan så kan du komma tillbaka och byta den" och det går väl an om man bor nära köpmarknaden och har gott om tid och pengar OCH tycker om att strosa runt i butiker, vilket jag inte gör.

Därför vill jag slå ett slag för specialhandeln när det gäller sådana här delikata ting. De fotohandlare jag har träffat har haft mycket gedigna kunskaper om sina produkter och är inte rädda för att meddela dem. Det kostar lite mer men är ofta värt varenda öre!

Jappe
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Jag har samma skrivare och det är viktigt med rätt mängd pappar i magasinet!
De färgpatroner som är medskickade är knappt halvfulla men på Ebay finns 2 uppsättningar för en dryg hundralapp.
Hej
Kan du hänvisa till en bra länk man kan köpa patroner ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Jo men vågar man det. Självaste Canon säger ju att sådant billigt piratbläck bör undvikas emedan risken är stor att munstycken m.m. kloggar igen.

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Jag är skeptisk till piratbläck och allehanda fiffiga fyllbara lösningar liksom CIS (färgpartoner som är kopplade till färgflaskor med slangar).

Satt i relation till hela fotoutrustningens kostnad, tveksam hållbarhet på utskrifterna och med riskerna för igensatta munstycken eller andra problem i åtanke avstår jag från den eventuella besparing som piratpatroner kan ge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Canon vill sälja sina egna patroner, det är på dem de tjänar pengar. Skrivarna är mästan gratis och patronerna som medskickas är inte ens halvfulla.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Eftersom Ebaypatronerna är så billiga kan det vara värt ett försök. Min skrivare är snart 5 år och har klarat sig hittills. Jag motionerar den ibland eftersom skrivarna blivit överflödiga utom när frugan envisas med att skriva ut recept.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Håller med Knarrevik. Köp BILLIGT. Oftast mindre än halva priset och samma kvalitet. Jag har köpt "piratbläck" många gånger och aldrig blivit besviken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Att det skulle vara samma kvalité på original och pirat håller jag inte med om. Jag har genom åren läst en del tester gjorda av fototidskrifter och -sajter och jag kan inte påminna mig något sådant test som kommit fram till att kvalitén skulle vara lika.

Skillnaden i pris är dessutom inte så stor, kanske motsvarande kostnaden för en övernattning på en ställplats. Inte vill jag skriva ut en bild och hänga på väggen för att om ett antal år upptäcka att bläcket inte höll måttet. Epson till exempel garanterar minst 75 års hållbarhet på sina pigmentbläck. Vad piraterna garanterar vet jag ej, men det är väl så dags om 50 år att upptäcka att de kanske hade fel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Sök på skrivarens beteckning och välj leverantören som har lägst pris.
Det går stt sortera i stigande pris inkl. frakt. Lättast är att installera Ebays app.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Att det skulle vara samma kvalité på original och pirat håller jag inte med om. Jag har genom åren läst en del tester gjorda av fototidskrifter och -sajter och jag kan inte påminna mig något sådant test som kommit fram till att kvalitén skulle vara lika.

Skillnaden i pris är dessutom inte så stor, kanske motsvarande kostnaden för en övernattning på en ställplats. Inte vill jag skriva ut en bild och hänga på väggen för att om ett antal år upptäcka att bläcket inte höll måttet. Epson till exempel garanterar minst 75 års hållbarhet på sina pigmentbläck. Vad piraterna garanterar vet jag ej, men det är väl så dags om 50 år att upptäcka att de kanske hade fel.

Om 50 år finns inte jag heller kvar...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

:D Det tog lång tid innan någon nappade på det påståendet.

Oavsett så har jag läst tester där piratbläck bleknat på betydligt kortare tid än 50 år. Men många utskrifter kanske inte behöver någon längre hållbarhet och då er det ju OK så länge hållbarheten på utskrifterna är enda skillnaden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Om 50 år finns inte jag heller kvar...

Ur Havamal:

Fä dö, fränder dör
själv dör du likaledes
ett vet jag som aldrig dör
domen över död man


och hur ska vi kunna döma dig om femtio år om texterna dina har försvunnit?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

En tanke slog mig! Detta är ett anarkistiskt forum. Uppmaningar till lagtrots är vanligt förekommande och redovisning av firmor som säljer efterfrågade produkter billigare än i vårt älskade fosterland ser man ständigt. Nationalismen tycks vara död och snart får väl inte ens försvarsmakten ihop tillräckligt med kanonföda för att hålla igång vapenindustrin som är så viktig för vårt land!

Jappe
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Försökte handla, men kan bara välja Tyskland eller Österrike...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag köpte en enkel skrivare....

Ja, man får tydligen gå via ebay.de och där skriva in tinte patronen für den skrivare det gäller i sökrutan.

Jappe
 
Toppen