Sv: Ja, se Bilprovningen....
Har haft mitt möte med bilprovningen idag.
Har ringt Tranportstyrelsen ett flertal gånger, tidigare i sommar, för att få reda på vilka papper som vi skulle behöva.
Första gången jag kom fram, efter att ha ringt tekniska frågor, så kunde dom inte svara. Jag kopplar dig vidare. Tack, sa jag, och kopplades till tidbokningen för registeringsbesiktningen!!! Kopplades vidare till tekniska frågor igen. Kom fram och till en kille som inget visste. Kopplades vidare till en som skulle veta...... Vad händer, jo jag kopplas bort. Då tröttnade jag, gav upp den dagen. Fortsatta nästa dag samma procedur. Kopplades fel, hann inte ens säga att koppla mig nu till en tekniker som kan reg.besiktning och ingen annan. Tji fick jag, felkoppling 3 gånger. Gav upp ytterligare en gång. Tredje dagen gillt efter ett antal kopplingar kommer jag till en tekniker som kan svara på vad som behövs. Ok, det var första rundan.
Skaffar alla papper som dom säger att vi behöver. Papper kommer hem, jag ringer tidbokningen. Får en tid i Örnsköldsvik, tidbokningen säger att du måste väga bilen. Min vana trogen efter alla turer så kollar jag med Örnsköldsvik, dom har ingen våg! Bokar våg på avfallsstationen.
Läser på husbilsklubben att bilen kanske får körförbud. Kollar på nytt med Bilprovningen i Örnsköldsvik om detta behövs. Vet ej svarar dom, men skulle det behövas så skall vi hjälpa till. Jag går på semester, men skriver en notis vid din tidbokning så att dom vet.
Packar ur bilen allt i går kväll. Kommer ner till Örnsköldsvik, väger bilen. Den väger 3420 kg utan förare. När föraren har satt sig så inte får han plats med frugan, alltså mig, och inte nått annat heller. Vi har alltså kört med ordentlig övervikt i 4 år. Med mina modiga 0,1 ton plus all utrustning, mat och kläder så skulle vi nog ha stannat hemma.
Efter vägning kommer vi till Bilprovningen, och killen tittar på vägningen och säger det här går inte, det är ju ingen idé att ni väger upp bilen det blir ju inte till någon nytta. Det här plockar jag bort och använder det som fanns tidigare....... Då ville jag spy..... Här hade vi plockat bort allt kvällen innan! Ni skulle ha ringt oss innan, sa han.
HALLO! Jag har inte gjort annat!
Nu gick ju reg. besiktningen bra.... men, men tack vare husbilsklubben frågar vi: Behövs det en besiktning också? Vet ej.........svarar han. Kör ut och vänta så skall jag registrera in uppgifterna så skall vi se vad Transportstyrelsen säger. Körde ut, väntade en halvtimme, sen vinkar en kille in oss tillbaka, vi behövde besikta. Så då blev även det gjort.
Kontentan av det hela är.....Bilprovningen vet, ta mig f,,,,,n ingenting och har ingen enhetliga rutiner. Men rätt blir det innan slutet i alla fall, tack vare HUSBILSKLUBBEN.