• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ja, se Bilprovningen....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Visst är vi nöjda med bilen!;)
Men man blir ju purken på detta med handläggare som ger en fel info, hade dom sagt att dom inte vet och hänvisat till dom som vet hade det ju varit en annan sak...
Men nu har jag iallafall bokat en tid, den 25 maj fanns en tid i Kungsbacka. Jag ska gå in på nätet o kolla varje dag efter återbud. Ska åka ner o snacka med folket på stationen också, de kanske har en intern väntelista, jag kan ju komma ner med bilen med kort varsel om det skulle behövas.
men nu kan jag åtminstone packa in grejerna i bilen, och hoppas att jag inte behöver röja ut allt igen, för det var jobbigt...
Vardagsrummet och tvättstugan hemma ser ut som ett bombnedslag just nu....med alla husbilens prylar....:wub:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ja, se Bilprovningen....

I Norge ble den periodiske kjøretøy kontrollen (PKK) avregulert for noen år siden, nå har trafikkstasjonen (motsvarer bilprovningen) blitt utkonkurert av bilvekstedene og NAF (motsvarer Motormannen) og har sluttet med PKK. Selvfølgelig er det variable priser, men normal pris ligger i dag ca. 100 kr under den gamle monopolprisen.

Mange steder får en ekstra rabatt om en tar PKK sammen med en service av bilen. Det finnes og mindre firma som har spesialisert seg på drop in PKK - til samme pris som trafikkstasjonene, noe må en betale for enkelheten.

Har desverre liten tro på en avregulering til et duopol, det blir lett samme høye pris.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Annette!
Tack för din dråpliga och målande beskrivning av dina vedermödor med Bilprovningen! Du har naturligtvis min fulla sympati vad gäller själva innehållet i din berättelse, men jag kunde inte låta bli att skratta högt då jag läste den. Ursäkta! Om du har fler go´bitar på lager så läser jag gärna...
Lycka till fortsättningsvis med nya bilen och Bilprovningen!

Kjell :D:D:D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Tack för dina erfarenheter, värre kan det ju knappast bli... Hoppas slutet blir bättre!

Vem vet var bilprovningen kostar i dag (priset är ju en helt annan sak)? Hur mycket har vi betalt i skatterna för denna institution? Hur många gubbar och gummor har burit pärmar, eller slitit stolarna där utan större krav på kundservice och effektivitet.

Och vem kan i dag säga vad priset kommer att vara i efter privatiseringen? Hoppas att det kostar så att vi inte behöver stötta till med skatterna, jag vill i varje fall välja själv vad jag sätter mina pengar på.

Det skall staten blanda sig i så lite som möjligt. Konkurrensen tvingar sedan priset och framför allt servicen att bli bra och rätt. Ni kommer väl ihåg tiderna innan EU, Konsum och ICA fick råda på den reglerade "marknaden" och ta betalt vad de ville. Och servicen var därefter...

hälsning
jyrki
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej Hopp!
Nu ser det riktigt hoppfullt ut, men inte utan besvär....:wub:som vanligt...
Idag morse åkte jag personligen ner till Bilprovningen för att höra om de hade nån väntelista eller så. Efter att ha berättat min historia, förbarmade sig en tekniker över mig, och försökte hjälpa mig. Dels lade han in mig i den elektroniska väntelistan (som jag i orch för sig själv hade kunnat göra via nätet), men sen skrev han upp mig på ett papper och lovade ringa om de hade en lucka över med kort varsel, då funkar ju inte den elektroniska väntelistan. Och det är svårare att få återbud till lastbilsbanan, eftersom dom bara har en sån i Kungsbacka.
Jag var nu uppsatt på den elektroniska väntelistan för fredag, lördag och måndag. Frid och fröjd, det var bara att hoppas på ett återbud nu.:yes:
Och till min stora glädje, så plingade det till ett SMS i telefonen kl.13:51, en ledig tid fanns redan i morgon kl. 07:00!:)
I SMS:et stod det att jag måste svara "BOKA" innan kl. 14:05, jag svarade såklart direkt!
Tänkte sedan i eftermiddags att det är bäst att gå in o kolla på nätet så det verkligen har blivit riktigt....gissa om tiden fanns med, nää, givetvis inte.
Ringde upp Bilprovningens telefonbokning, väntetid såklart, kommer till en handläggare som konstaterar att den tiden inte finns inbokad på mig....
Vederbörande påstår att jag har skickat iväg mitt svar försent, så tiden har gått till någon annan, varpå jag undrar hur systemet kan vara så att det skickas ut flera SMS till de som står på kö, och att det i så fall är den som råkar trycka först som får tiden, och hur i hela friden det då kan stå att jag hade ca 10 minuter på mig att svara....:wall:...handläggaren tröttnar eftersom han inte kan svara på min fråga och kopplar mig vidare till kundtjänst....hamnar i kö igen.....till slut kommer jag fram, drar historien en gång till, då kan tydligen den här handläggaren gå in i datorn och se att de har sänts ett SMS, men inget har kommit tillbaka från mig. Och vad det kan bero på, jo det kan kanske vara min mobiloperatör som har varit seg i nätet, och visst, det låter ju som en rimlig förklaring, speciellt när det gäller min vanliga otur...:p
Han tittar i datorn och säger:
Ja, den tiden du blev föreslagen via SMS:et du fick, är tyvärr redan upptagen, men jag har en annan tid till dig om det skulle passa.
-Jaha, när då undrar jag?
-Ja vi har en tid kl. 07.00 på lastbilsbanan i morgon bitti.
-Jamen det var ju den tiden jag skulle få!!! Det såg du ju själv nyss!
-Jasså?
:wub:
-Ja, men boka den då direkt!
Så, nu är det gjort, och jag har gått in o kollat på nätet och tiden finns nu med!
Fattas bara om dom i morgon bitti säger att det inte går att kontrollbesiktiga utan dom svenska skyltarna, för dom lär ju tidigast komma i morgon eftermiddag, men troligen på måndag. Men jag har ju iallafall ett svenskt reg. nr....
Men jag ropar inte hej än, vi får väl se hur det går i morgon...
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Annette!
Tack för din dråpliga och målande beskrivning av dina vedermödor med Bilprovningen! Du har naturligtvis min fulla sympati vad gäller själva innehållet i din berättelse, men jag kunde inte låta bli att skratta högt då jag läste den. Ursäkta! Om du har fler go´bitar på lager så läser jag gärna...
Lycka till fortsättningsvis med nya bilen och Bilprovningen!

Kjell :D:D:D

Tja, man får försöka se det med glimten i ögat, annars skulle man nog må dåligt...
Jag har varit med om både det ena och det andra, så jag börjar väl bli luttrad vid det här laget. Skulle nog kunna skriva en bok om diverse händelser som har hänt och jag råkat ut för, allt från rena småsaker som t.ex. fått en klibbig flugfångare i håret och ansiktet (råkade befinna mig på fel plats vid fel tidpunkt), till större händelser som t.e.x...tappat ett kylskåp på Särövägen, släckt en villabrand som ett par f.d. hyresgäster orakade, och mycket mer, men det tar vi en annan gång...
/Annette (som alltid är glad ändå :D)
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hoppas verkligen att du får besiktigat bilen i morron bitti. Håller tummarna för dig.
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
Inger
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej Annette,
vilken förfärlig besiktningshistoria du har varit med om. Det verkar inte som om alla trådar inom Bilprovningen hänger ihop och är sammankopplade på rätt sätt.
Jag tror att VDn Magnus Ehrenstråhle Bilprovningen: Vår verksamhet / Organisation / Ledning
är intresserad av din berättelse. Sänd en länk till honom så att han kan ta del av detta trixande och trasslande för få ordning på alla papper beträffande husbilen.
V-backen :wink:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

:music-icon::music-icon:HEJÅHÅ:music-icon::music-icon:
Nu har jag inte körförbud längre:yes:! Bilen är kontrollbesiktigad o klar, nu väntar jag bara på skyltarna!
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Annette!
Då jag för många år sedan läste Franz Kafkas Processen tänkte jag "tur man bor i Sverige där allt är så välordnat och allt funkar." Jojo...

Kjell :cool:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Tack så mycket alla! Javisst är vi jätteglada för vår nya bil nu! Ska bli roligt att plocka in alla grejer "på riktigt"!
Får väl bifoga några bilder på objektet när den nu äntligen står hemma på gården utan körförbud!!
Skyltarna kom med posten idag, Emil visar stolt upp dom!
Jag vill verkligen också tacka alla er här på HBK som hjälpt oss med diverse frågor både här på hemsidan och all praktisk hjälp vi fått!
Ett särskilt tack vill jag ge till
Rolandn
Michael och Annikka
laval
Torbjörn & Annica
Knut

/Annette

20100507.003.jpg

20100507.006.jpg

20100507.008.jpg
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Annette
Satte du aldrig dit någon backamera i Tyskland?
//Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Nä, jag har beställt en, men den har inte kommit än, men så fort den kommer så ska den monteras!
Jag köpte den via handlaren i Tyskland, i Sverige kostar den 12000 exkl. montering, jag fick ge 7000 inkl. montering. Eftersom jag inte kunde få den inmonterad på plats när vi skulle hämta bilen, så fick jag kontant 250 Euro av handlaren för att kunna montera i Sverige.
Schysst handlare måste jag säga...
/Annette
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Tja, man får försöka se det med glimten i ögat, annars skulle man nog må dåligt...
Jag har varit med om både det ena och det andra, så jag börjar väl bli luttrad vid det här laget. Skulle nog kunna skriva en bok om diverse händelser som har hänt och jag råkat ut för, allt från rena småsaker som t.ex. fått en klibbig flugfångare i håret och ansiktet (råkade befinna mig på fel plats vid fel tidpunkt), till större händelser som t.e.x...tappat ett kylskåp på Särövägen, släckt en villabrand som ett par f.d. hyresgäster orakade, och mycket mer, men det tar vi en annan gång...
/Annette (som alltid är glad ändå :D)

Det är vad jag alltid har sagt.. lita aldrig på orakade människor;)
 
Toppen