• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ja, se Bilprovningen....

F

F.d. 29503

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Hej!
(Du hade råkat skriva orakade ist för orsakade i ditt inlägg:wink:.)

Tittade in på din hemsida....vilka FANTASTISKA bilder du tagit..!!!
Stämningsfulla och så vackra:applaus:
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Det ska verkligen bli skönt med en avreglering av bilprovningen, och jag skiter i hur mycket dyrare det blir om det nu skulle bli det.
Jag hatar allt med monopol och statliga verk och vill inte ha med dom att göra.

Jo man kan göra det om man vill, betala vad dom gör i Tyskland och Finland.
I Finland har dom gjort ett upprop och bildat någon form av förening då bilprovningen är så dyr och dålig så det fungerar inte. Som det blivit med elavregleringen i Sverige.

Att inte det fungerar altid på bilprovningen, jag har aldrig haft problem, så är det som på många andra företag dålig och okunnig personal, inget unikt för SV Bilp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

För egen del håller jag nog med om att vi har en bra bilbesiktning här i Karlstad. Vist vill jag ha reda på om det finns brister på hus- eller personbilen, rena självbevarelsedriften.

Som ett exempel hade jag bytt bromsrör på personbilen och provtryckt med sambons hjälp. Väl kommen innanför porten på besiktningen upptäcktes att en skarv i ledningen läckte. "Du, boka in en ny tid, så glömmer vi den här tiden", och någon dag senare blev bilen godkänd. (men då skedde provtryckningen med bromsservon igång):)


Men med alla regler och bestämmelser som dessutom ändras nästan i samma takt som temperauren är det nog inte många, om ens någon som kan hänga med i alla ändringar.
Vilket väl ganska tydligt framgår av många inlägg i strängen.:mad:
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Vore nice om man kunde besikta i Tyskland istället....
Snacka om att de Tüv & Dekra jag haft att göra med är enormt serviceminded...och inge dyrare än i Sverige.
Regbesiktning husbil i Tyskland kostar i dagsläget 121Eur.
En vanlig besiktning för husbil över 3500Kg kostade 39 Euro.
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Glöm att Bilprovningen har fått statliga medel. Det är ett AB som ska drivas med sina egna inkomster. Tycker du ska kolla upproret i Finland där bilprovningen kostar upp till 900. Ta reda på saker innan du skriver ner en verksamhet. Jobbar inte på Svensk bilprovning men har alltid blivit bra bemött. Jag har varit sent ute ibland och då har de bara bett mig köra ditt bilen på morgonen så är den färdig på kvällen. De utnyttjar då sen avbokningar eller klämmer in den när det blir en möjlighet. Skulle inregga en bil det fanns ingen tid på 4 mån. Chefen sa att kom hit så fixar jag det så du kommer iväg.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Vore nice om man kunde besikta i Tyskland istället....
Snacka om att de Tüv & Dekra jag haft att göra med är enormt serviceminded...och inge dyrare än i Sverige.
Regbesiktning husbil i Tyskland kostar i dagsläget 121Eur.
En vanlig besiktning för husbil över 3500Kg kostade 39 Euro.

Var och besiktigade min bil igår på Bilprovningen i Säffle. En Frankia I800 med boogie
och totalvikt 4500Kg, Pris Kr 300:-. Visst är det billigt, eller rättare sagt billigare än i Tyskland.

(Bilen blev godkänd, men jag fick samtidigt tips om vad jag bör hålla ett öga på i fortsättningen.)
 
Senast redigerad av en moderator:

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Jag har haft liknande erfarenheter när det gäller att höja vikten från 3500-4000 kg.
Först beställde jag intyg från ALKO , som skulle visa att den kunde belastas upp till 4000 kg. Jag fick intyget från ALKO och fick betala 1000kr. Glatt i hågen beställde jag tid för registreringsbesiktning .När jag är där säger besiktningsmannen efter en halvtimmes kontroll att jag har fått fel intyg. Intyget ska komma från tillverkaren av husbilen (hymer):wall:. Så inom en månad skall bilen ombesiktigas. Jag kontaktar Hymer som lovar att skicka ett intyg, som kostar 700 kr. I grevens tid kommer intyget och jag lyckas få tid i Lomma för besiktningen. Allt gick bra!
Tills jag tre dagar senare får ett brev från transporstyrelsen att jag fått körförbud:wall::wall:. När jag ringer transportstyrelsen får jag reda på att det är besiktning varje år mot tidigare varannat år och eftersom jag inte besiktade förra året så blev det körförbud. Jag tycker man kunde få en månad på sig för att besiktiga . Jag har dessuto augusti som inställelsemånad och det var juli. Jag fick besked att jag kunde söka om uppskov,men det kunde ta några veckor och kosta 600 kr. Jag tycker också att bilprovningen kunde informara om att så fort jag lämnade deras område hade jag körförbud. Jag lyckades få till en besiktning efter en vecka så nu är jag en lycklig 4-tonnarer.
Etlam
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Ja, se Bilprovningen....

Har haft mitt möte med bilprovningen idag.
Har ringt Tranportstyrelsen ett flertal gånger, tidigare i sommar, för att få reda på vilka papper som vi skulle behöva.
Första gången jag kom fram, efter att ha ringt tekniska frågor, så kunde dom inte svara. Jag kopplar dig vidare. Tack, sa jag, och kopplades till tidbokningen för registeringsbesiktningen!!! Kopplades vidare till tekniska frågor igen. Kom fram och till en kille som inget visste. Kopplades vidare till en som skulle veta...... Vad händer, jo jag kopplas bort. Då tröttnade jag, gav upp den dagen. Fortsatta nästa dag samma procedur. Kopplades fel, hann inte ens säga att koppla mig nu till en tekniker som kan reg.besiktning och ingen annan. Tji fick jag, felkoppling 3 gånger. Gav upp ytterligare en gång. Tredje dagen gillt efter ett antal kopplingar kommer jag till en tekniker som kan svara på vad som behövs. Ok, det var första rundan.
Skaffar alla papper som dom säger att vi behöver. Papper kommer hem, jag ringer tidbokningen. Får en tid i Örnsköldsvik, tidbokningen säger att du måste väga bilen. Min vana trogen efter alla turer så kollar jag med Örnsköldsvik, dom har ingen våg! Bokar våg på avfallsstationen.
Läser på husbilsklubben att bilen kanske får körförbud. Kollar på nytt med Bilprovningen i Örnsköldsvik om detta behövs. Vet ej svarar dom, men skulle det behövas så skall vi hjälpa till. Jag går på semester, men skriver en notis vid din tidbokning så att dom vet.
Packar ur bilen allt i går kväll. Kommer ner till Örnsköldsvik, väger bilen. Den väger 3420 kg utan förare. När föraren har satt sig så inte får han plats med frugan, alltså mig, och inte nått annat heller. Vi har alltså kört med ordentlig övervikt i 4 år. Med mina modiga 0,1 ton plus all utrustning, mat och kläder så skulle vi nog ha stannat hemma.:wub:
Efter vägning kommer vi till Bilprovningen, och killen tittar på vägningen och säger det här går inte, det är ju ingen idé att ni väger upp bilen det blir ju inte till någon nytta. Det här plockar jag bort och använder det som fanns tidigare....... Då ville jag spy..... Här hade vi plockat bort allt kvällen innan! Ni skulle ha ringt oss innan, sa han.:swoon::swoon::swoon:
HALLO! Jag har inte gjort annat!
Nu gick ju reg. besiktningen bra.... men, men tack vare husbilsklubben frågar vi: Behövs det en besiktning också? Vet ej.........svarar han. Kör ut och vänta så skall jag registrera in uppgifterna så skall vi se vad Transportstyrelsen säger. Körde ut, väntade en halvtimme, sen vinkar en kille in oss tillbaka, vi behövde besikta. Så då blev även det gjort.
Kontentan av det hela är.....Bilprovningen vet, ta mig f,,,,,n ingenting och har ingen enhetliga rutiner. Men rätt blir det innan slutet i alla fall, tack vare HUSBILSKLUBBEN.
 
Toppen