• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien, fortkörningsböter

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Fick just en fortkörningsböter fr Italien, bilden visade bilen bakifrån, sades att jag kört i 62km/timme och 74,40E i bot, samt avdrag 30% om man betalar inom 5 dar. Låter detta troligt el kan det vara bedrägeri? Måste de inte veta vem som kört?
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
I många länder nere i Europa så går böterna på bilägaren och kamerorna skjuter bakifrån. Har själv fått från Polen. Lyckligtvis så brukar böterna inte vara så höga. Jag kunde ha överklagat i Polen,men då skulle överklagan lämnats in på Polska. Var bara att betala och se glad ut.
Med vänlig hälsning, Furudahls
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fick just en fortkörningsböter fr Italien, bilden visade bilen bakifrån, sades att jag kört i 62km/timme och 74,40E i bot, samt avdrag 30% om man betalar inom 5 dar. Låter detta troligt el kan det vara bedrägeri? Måste de inte veta vem som kört?
Har råkat ut för samma sak på Fuerteventura. Eftersom jag kört en hyrbil, antog jag att det var uthyrningsföretget som upplyst om vem som var föraren. (Detta bekräftades vid ett senare hyrtillfälle.)

Pengarna skulle betalas in kontant på en angiven polisstation på Gran Canaria.

Jag köpte en postväxel och skickade som rekommenderat brev till den angivna adressen. Brevet kom inte tillbaka, varför jag antar att allt var korrekt.

Pålle

PS
Även för mig var boten låg, och jag fick rabatt om jag betalade snabbt...
DS
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
I många länder nere i Europa så går böterna på bilägaren och kamerorna skjuter bakifrån. Har själv fått från Polen. Lyckligtvis så brukar böterna inte vara så höga. Jag kunde ha överklagat i Polen,men då skulle överklagan lämnats in på Polska. Var bara att betala och se glad ut.
Med vänlig hälsning, Furudahls
Tack för svar....jo det är väl bara att se glad ut!
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Har råkat ut för samma sak på Fuerteventura. Eftersom jag kört en hyrbil, antog jag att det var uthyrningsföretget som upplyst om vem som var föraren. (Detta bekräftades vid ett senare hyrtillfälle.)

Pengarna skulle betalas in kontant på en angiven polisstation på Gran Canaria.

Jag köpte en postväxel och skickade som rekommenderat brev till den angivna adressen. Brevet kom inte tillbaka, varför jag antar att allt var korrekt.

Pålle

PS
Även för mig var boten låg, och jag fick rabatt om jag betalade snabbt...
DS
Tack, tyckte det var konstigt ta kort bakifrån, sen även få rabatt??Mailade också, men den kom tillbaka, unknown.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, tyckte det var konstigt ta kort bakifrån, sen även få rabatt??Mailade också, men den kom tillbaka, unknown.
Det är flera länder som gör så, om du betalar snabbt, får du rabatt, om du drar ut på det flerdubblas beloppet, och till slut går det till indrivning.
Det finns idag avtal mellan många länder att hjälpa varandra med sådant här, så det är inte lätt att komma undan det.
Om du vet att du troligen är skyldig, är det bäst att betala snabbt och glömma det hela!
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För oss ar det ett så lustigt förfarande, att vi omöjligt kan glömma den! Dessutom var ju boten billig...

Pålle
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
I Italien så är det inte bara skåp utan dom kan vara inbyggda i berget eller vad som helst. Bara för att det inte blir ögonkänneri.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Fick just en fortkörningsböter fr Italien, bilden visade bilen bakifrån, sades att jag kört i 62km/timme och 74,40E i bot, samt avdrag 30% om man betalar inom 5 dar. Låter detta troligt el kan det vara bedrägeri? Måste de inte veta vem som kört?
Fanns det uppgifter om hur mycket för fort körde Du? Var det på 50 km/t eller 30 km/t väg?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
I södra Europa då rullar det många motorcyklar och scooters. De har dels endast skylt bak och hjälm. Man fotar skylten bakifrån och har ägaransvar möjligen med option att ange vem som lånat fordonet. Det gäller så klart alla fordon.

Lag i Italien sedan 2013 med rabatt 30% om du betalar inom 5 dagar.

Kuriosa - för ett antal år sedan fick man i Frankrike lämna allmän amnesti för överklagade fortkörningsböter. Rättssystemet höll på att haverera - man hade inte kapacitet eller tid för överklagande av fortkörningsbötet.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fick böter i tyskland förra sommaren ,det var en bild på mig framifrån, kostade efter rabatt 20euro , jag gick till banken som hjälpte mig att betalade kan vara lite krångligt att fixa själv
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Jag vet inte varför man ska hålla koll på olika skåp efter vägen. Viktigare är väl att hålla koll på sin hastighetsmätare
så att man inte kör för fort. Trevlig midsommar
Helt rätt, 62km/timme är ju lätt att uppnå, man är väl lite ouppmärksam, finns ju mycket annat att titta på, speciellt Italienska trafikanter, mycket speciell körstil! Glad midsommar!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I Grekland tar polisen ditt körkort en eller två månader vid fortkörning/andra trafikbrott samt fordonets reg skyltar...
Så är man ensam så står man stilla där från 1 månad till flera, alt beroende på vilket trafikbrott man gjorde ..:eek:
Och du får inte tillbaka det fören tiden har löpt ut...
Detta har hänt mig en gång med min scooter, köde utan hjälm så de tog mitt kk och skylten på scootern(fick inte ens köra husbilen, men jag hade en gaml svensk skylt som jag satte på min grekiska scooter så jag kunde åtminstone handla mat)

Och om du parkerar fel så tar polisen också dina reg skyltar, och så får du också böter som du måste gå till speciella myndighet och betala, sen får man leta upp var de har dina skyltar, där visar du upp kvittot ... Och då få du tillbaks dina skyltar....
Och det kan vara polisen eller cost gard som har skyltarna... Det tog mig en hel dag att reda ut allt innan jag haha tillbaks mina skyltar...
Detta har hänt mig en gång så nu har jag popnitatt fast reg skyltarna...:eek:
:twitcy:;)
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
I Italien heter deras mätinstrument Autovelux och ser ut som ett vattenpass som står på en fot eller i ett litet skåp jämte vägen eller inbyggd ex vis i berget
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
I Grekland tar polisen ditt körkort en eller två månader vid fortkörning/andra trafikbrott samt fordonets reg skyltar...
Så är man ensam så står man stilla där från 1 månad till flera, alt beroende på vilket trafikbrott man gjorde ..:eek:
Och du får inte tillbaka det fören tiden har löpt ut...
Detta har hänt mig en gång med min scooter, köde utan hjälm så de tog mitt kk och skylten på scootern(fick inte ens köra husbilen, men jag hade en gaml svensk skylt som jag satte på min grekiska scooter så jag kunde åtminstone handla mat)

Och om du parkerar fel så tar polisen också dina reg skyltar, och så får du också böter som du måste gå till speciella myndighet och betala, sen får man leta upp var de har dina skyltar, där visar du upp kvittot ... Och då få du tillbaks dina skyltar....
Och det kan vara polisen eller cost gard som har skyltarna... Det tog mig en hel dag att reda ut allt innan jag haha tillbaks mina skyltar...
Detta har hänt mig en gång så nu har jag popnitatt fast reg skyltarna...:eek:
:twitcy:;)
Herrejösses! Är ju inte i proportion till brottet! Grekland får vi undvika. Tack ändå för din info!
 
Toppen