• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ipad och Wifi?

F

F.d. 29979

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Anslut din IPhone till en extern antenn genom en fordonsmontering.
Sätt telefonen i reuterläge och använd den som ditt trådlösa bredband.
Vill du sen surfa gratis letar du upp ett gratis nätverk via din telefon.
Med den yttre monterade antennen får du en betydligt bättre mottagning.

Ska tillägga att jag själv inte testat det, men det borde funka.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Vilken maskinvara kan anslutas till IPad USB-adapter?
3G USB-modem?
USB-kamera?
USB-skrivare?

Roadglider

De flesta kameror kan kopplas till iPaden med USB-adapter för överföring av bilder.
Det finns också adapter till SD-minne.
Skrivare ansluts via blåtand.
3G-anslutning är redan inbyggt (iPad med beteckning 3G).

PS! Det finns en app WiFi Booster som sägs förstärka känsligheten men då måste man jailbreaka och vem vill det?
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Tyvärr, det funkar inte med WiFi-förstärkaren (USB-stickan).

"Enheten kan inte användas. Den anslutna USB-enheten kräver för mycket ström."


Anders, Jag förmodar att du menar "Wifi dongel" och inte förstärkare?
Bara så vi inte blandar ihop begreppen för dem som kanske inte pular med detta regelbundet..

En USB ansluten wifi adapter eller dongel är ju en helt egen mottagare/sändare för trådlöst nätverk som inte har något med den som eventuellt är inbyggd i datorn/Ipaden att göra överhuvudtaget. Anledningen till att använda en extern enhet är att man ofta kan koppla en extern antenn på dem alternativt använda en lång USB kabel mellan datorn och enheten och därmed placera den lite bättre i/på bilen för att få bättre mottagning.

Denna externa enhet kräver egna drivrutiner och det är här jag tror det skiter sig med Ipaden. Såvida Apple inte själva bestämmer sig för att de skall släppa en egen extern enhet och bakar in mjukvaran i nästa uppdatering av OSet, men varför skulle de?

Jag ber om ursäkt om jag rabblar upp sånt som kan uppfattas som självklarheter för många. Jag tror dock inte att det gäller alla.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Anders, Jag förmodar att du menar "Wifi dongel" och inte förstärkare?

Jag menar trådlöst USB-nätverkskort med Wireless N Lite och löstagbar antenn som förstärker WiFi-signalen med 5-7 dB.

level1-wua-0614
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Hej! Vi har också 3G i vår i-pad, men för att vi båda ska kunna använda nätet samtidigt (olika intressen) har vi valt att ha en router med mob. Bredband.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Tack för intressanta svar och inlägg.
Kollade även flera videos på youtube under IPad USB-adapter, så nu börjar det klarna lite.

Roadglider
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Den kunskap ni besitter borde kunna omsättas till oss som inte är med på "tåget" ännu. Jag har varit med sedan man körde DOS 3.11 med sina eviga diskett byten. Men för en mekanist som nyligen upptäckt det trådlösa livet inser jag att omgivningen inte bara gått, utan rusat förbi.
Diskssionsnivån är sådan att endast redan "frälsta" förstår diskussionen i detalj. Att få klarhet i vad som erfordras för att kunna kommunisera via telefon eller internet på bästa och billigaste sätt inom såväl som utomlands kräver många timmar på forumet. Och då blir man inte klokare ändå.
På forumet finns ju sidor med våra erfarenheter av husbilsmärken och modeller.
Skulle man inte kunna göra på motsvarande sätt när det gäller uppkoppling mot nätet? Ex. Om man har en androidtelefon räcker det med att ställa in den som router för att komma åt internet? Är du på en plats med dålig "signal" kan det avhjälpas med... ja just det?
När husbilssässongen börjar igen tänkte jag skaffa en:
Varunummer: 2291301

DOVADO TINY - Trådlös Router
fast jag vet ju inte om den behövs. Kanske bara om jag vill använda "stickan" som följde med "gratis". Och vad behövs om signalen är låg till stickan. (är denna det som kallas dong?)
Leffe




 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Jag kör också WiFi kombidongel med inbyggd förstärkare. Realteks "Rocket", som är en utvändig WiFi dongel inbyggd i en 9dBi gummiantenn. Alltihop sitter som en enhet utvändigt med sugkoppsfäste. Detta gör att jag faktiskt också kan få kraftigt förstärkt WiFi-signal åt min iPad och iPhone genom att köra Jyrkis favorit "Connectify" som hotspot på min lilla minipc.

Tar emot extern signal via Realtek, den förstärks och skickas via USB till minipc:n, som sedan delar ut "Connectify" hotspot i bilen genom minipc:s vanliga inbyggda Wifikort. Sedan ansluter jag så många enheter jag vill, inkl minipc:n, till Internet. Det blir aldrig något kiv om vem som ska vara uppkopplad. Funkar klockrent.

För säkerhets skull har jag en TP-link 3G router också. Funkar direkt på bilens 12 V. Har testat med ett flertal modem och utländska betalkort. Drar hälften så mycket ström, avger mycket mindre värmde och kostar mindre än hälften jämfört med Dovado.

Krister N
 

Bilagor

  • rocket-van.gif
    rocket-van.gif
    15,1 KB · Visningar: 513

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Jag håller med Fia T.
Vi är också nybörjare och skulle vilja hya en nybörjartråd för ex vis. Wifi, ipad, surfplattor osv.

Vi har en laptop i bilen för navigation, till den finns en USB-sticka som vi använder hemma i vårt trådlösa nätverk.
Om jag nu skulle vilja surfa gratis och som jag tror med Wifi, vad behöver jag för grejer då?
Går det med bara min sticka eller måste jag ha mera prylar?
Hoppas på begripliga svar, gärna länkar eller bilder.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Håller med Fia T. o Tuzzan, det är inte lätt att förstå allt vad som det skrivs om i denna tråden.
Kanske en husbilsträff med en duktig lärare skulle vara något för oss nybörjare.

;-))))
Lasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Egentligen behöver man inte förstå så mycket om vad som skrivs i tråden. iPad är gjord för att vara lättanvänd och inte behöva några tillbehör för att fungera i de flesta situationer.

Som navigator är den oöverträffad och det stora antalet appar gör den användbar i de flesta sammanhang. Mitt enda önskemål är att kunna ringa vanliga röstsamtal men också det går att göra med Viber och Skype, gratis via Internet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Jag håller med Fia T.
Vi är också nybörjare och skulle vilja hya en nybörjartråd för ex vis. Wifi, ipad, surfplattor osv.

Vi har en laptop i bilen för navigation, till den finns en USB-sticka som vi använder hemma i vårt trådlösa nätverk.
Om jag nu skulle vilja surfa gratis och som jag tror med Wifi, vad behöver jag för grejer då?
Går det med bara min sticka eller måste jag ha mera prylar?
Hoppas på begripliga svar, gärna länkar eller bilder.


Ta med den trådlösa stickan. Prova eller fråga på de platser ni stannar om det finns WiFi nätverk. Finns det, så loggar man på precis som hemma. Man klickar på den lilla ikonen för det trådlösa nätverkskortet (stickan) längs ner till höger i aktivitetsfältet. Då får du upp de trådlösa nätverk som är nåbara. För att bli tillgängliga krävs ofta en säkerhetsnyckel, dvs en kod. På ex campingplatser brukar man få "nyckeln" i receptionen. Ett enkelt och billigt sätt att få bättre mottagning med extern sticka, är att skaffa en ca 2 meter lång USB-förängningskabel och lägga stickan ovanför förarplatsen, eller ut genom ett fönster eller en taklucka.

Förutom WiFi finns också trådlöst bredband. Då har man i stort sett alltid täckning. Då måste man ha en 3G sticka (modem) med ett 3G-simkort i datorn, istället för WiFi-stickan. Här är det också smart att ha en USB-förlängare för att kunna lägga stickan där det är bäst mottagning. Ex har Telia idag ett startpaket för trådlös surf som kostar 299:-. Då får man 3G-stickan och ett 3G SIM-kort, laddat med en veckas surf. Sen kan man ladda SIM-kortet per dygn, vecka, månad eller halvår. Kostnad 39:- - drygt 500:) Det kan man göra över nätet, via internetbank, köpa laddningscheckar i de flesta affärer, med sin telefon, mm. Då har man en bra reserv om platsen man står på saknar tillgänglig WiFi. Sedan har nog andra leverantörer än Telia motsvarande, men jag har god erfarenhet av Telias täckning med just 3G-sticka.

Krister N
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Knarrevik:
Är ipad och surfplatta samma sak?
Oöverträffad som navigator, på vilket sätt, ruttplanering, färdspår, ställplatser osv?
Hur ser navigationskartorna ut?
Mycket appar, ja, men då måste man ju kunna hantera dom också.

Tänk om vi kunde ordna nån träff så vi okunniga fick lära oss lite av din kunskap.
Jag är så avis på dig!

Krinil:
Tack för din förklaring, t.o.m. jag förstog det mesta!
Skall ta och testa min sticka snarast.
Dettta med längre kabel blir ju ungefär som att ha en antenn på taket antar jag.
Vad jag inte fattar är att en del stickor säljs med wifi eller 3G medan andra inte gör det.
Vad är det som skiljer deom åt?
Om jag ska köpa en ny sticka, vad ska den då innehålla för att kunna användas till det mesta därute?

Vi har Telia fast bredband med router hemma som jag tycker är för dyrt, skall man dessutom ha ett mobilt bb blir det ännu dyrare.
Min tanke är att vi ska ha bara ett och då mobilt bb hemma som vi kan ta med oss när vi är borta.
Tror att det bara är Net1 som har en modemrouter som man kan köra med 12 volt.
Gärna tips om detta med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Är ipad och surfplatta samma sak?
Oöverträffad som navigator, på vilket sätt, ruttplanering, färdspår, ställplatser osv?
Hur ser navigationskartorna ut?
Mycket appar, ja, men då måste man ju kunna hantera dom också.

  • Visst kan man kalla iPad för surfplatta.
  • Jag tycker att den är oöverträffad som navigator tack vare sin storlek (ca 10 tum), sin snabbhet, enkla handhavande, inbyggt GPS m.m.
  • Det är navigeringsapparna som avgör hur kartorna set ut, hur ruttplaneringen funkar m.m. Min favorit är iGO Primo Western Europe.
  • Ställplatser söker man bäst med Promobil Mobil Life + som går att använda utan Internetuppkoppling.
  • Man laddar bara ned de appar som intresserar, de flesta är gratis.
  • Apparna är gjorda för att för att vara lätta att hantera, de går inte att jämföra med bångstyriga datorprogram med hög inlärningströskel.

PS! Det finns även surfplattor som har Googles system Android som plattform, med utmärkta navigeringsappar och också en ställplatsapp som HBK-medlemmen Hakim har gjort: Quickstop Europe.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Tror att det bara är Net1 som har en modemrouter som man kan köra med 12 volt. Gärna tips om detta med.

Net1 funkar i Danmark, Sverige och Norge! Många tycker liksom jag att det är en aning långsamt. Men det kan vara en räddning i norra Sverige.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Tuzzan. En "sticka" är egentligen ett slarvigt namn på ett tillbehör man stoppar in i ett USB-uttag på datorn. Det finns stickor med 3G, stickor med WiFi, stickor som är kortläsare, TV-mottagare och en hel del annat. Det finns också stickor som hantera både WiFi och 3G.

Tanken att bara ha ett bredband för både hem och husbil är helt klart intressant. Har man inte behov av så stor bandbredd fungerar det bra. Det vill säga man kan inte spela musik och se filmer över Internet, på samma sätt som med ett fast bredband.

Skulle jag bara haft ett bredband, hade det varit ett mobilt bredband, precis som du är inne på Tuzzan. Nu kan jag inte det pga mitt jobb, men det varar inte så länge till! :msn_smiley:

Och skulle jag bara ha mobilt bredband, hade jag idag valt Net1. Det är inte snabbast, det har inte den bästa djuptäckningen, men det har absolut den bästa yttäckningen över hela Sverige, förmodligen i Norge och Danmark också. Skaffar man deras router, kan den följa med på husbilsresorna och sedan vara hemmarouter däremellan. TeknikEmma och -Lasse skulle nog kunna hjälpa dig med en bra lösning. Dom kan det här.

Krister N
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Det finnes et par alternativer til Net1 som også dekker bruk av kontantkort i resten av Europa. Huawai produserer 2 forskjellige Wlan routere med innebygget 3g modem - disse selges under forskjellige namn, selv har jeg et slik branded Option. Dovado, Jensen, Linksys og Dlink har alle WLAN routere som bruker usb modem (bedre namn enn stick). Noen av disse kjører direkte på 12V andre trenger en liten DC-DC for å få de 5V (eller annen DC spenning) som routeren benytter. Fordelen for en løsning med eksternt modem er muligheten for oppgradering til 4G - selv om drivere kan være et problem på enkelte produkter.

Felles problem for alle disse er at en må selv legge inn rett APN når en bytter sim-kort - det er ikke alltid like enkelt å få fatt på denne informasjon fra de som leverer sim.kortet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Felles problem for alle disse er at en må selv legge inn rett APN når en bytter sim-kort - det er ikke alltid like enkelt å få fatt på denne informasjon fra de som leverer sim.kortet.

Även de svenska operatörerna använder sig av olika APN. Jag misstänker att vissa av dessa adresser förhindrar användning av röstsamtal via Internet (VOIP)?

Jag får ständiga uppmaningar att uppgradera mina operatörers inställningar men hittills har jag vägrat eftersom jag anar ugglor i mossen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Kjent sak at det er forskjellig profil på de forskjellige apn - måtte håndsette apn for å då bruke vpn på jobbtelefonene, og avtalen spesifiserte at vpn var viktig. Enburde muligens kartlegge hvilke apn gir hvilken funksjonalitet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Ytterligare argument för att köra Net1, om man vill ha strulfritt, enkelt trådlöst nätverk. Man har inga inställningar och inga SIM-kort och inga förändrade APN uppgifter att ta ställning till.

Nu har mina inlägg kanske blivit lite OT i förhållande till ämnet. :msn_smiley:

Krister N
 
Toppen