• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ipad och Wifi?

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Idag använder jag i husbilen en dator och kopplar vid behov till en extra Usb antenn för att komma åt gratis Wifi, i andra hand använder jag mig av mitt mobila bredband antingen via extra dongel (där jag har dagstaxa) eller min Iphone med max 1 GB/månad (beror lite på vad som ska göras).

Går i tankar på att skaffa en Ipad och undrar hur har ni andra löst detta?

Kan jag på något sätt ansluta en extra Wifi antenn till paddan?

Om man skaffar tex en Dovado Tiny router går det att använda för att ta emot Wifi?

Alla idéer är välkomna.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Kan jag på något sätt ansluta en extra Wifi antenn till paddan?
Om man skaffar tex en Dovado Tiny router går det att använda för att ta emot Wifi? Alla idéer är välkomna. //Tommy

Intressant fråga, jag har inte provat själv men det finns USB-adapter så möjligheten finns att koppla till WiFi-förstärkare (USB-sticka). Jag skall prova vid tillfälle.

När jag inte har möjlighet till WiFi använder jag ett vanligt kontantkort (Comviq röst) med bra hastighet och obegränsat datamängd för maxtaxa 6 kr/dag. Under 3 kr/dag med högre insats.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Ställde en liknande fråga om IPads möjligheter, men inte fått något svar. Hoppas inte trådskaparen misstycker om jag tar upp den igen här. Kan ju öka kunskapen om IPad.

Extra hårdvara till IPad - 2011-12-28, 10:00



Citat:
Ursprungligen postat av knarrevik
....

Använd ett Lidlkort eller Wifi. Det duger även till att lyssna på svensk radio, se på svensk TV och läsa svenska tidningar. Eller varför inte använda Viber eller Skype för gratis telefonering med eller utan video.
.....


Vi har till vår minidator kopplat en extra videokamera på instrumentbrädan, som visar utsikten från husbilen.
Har haft denna bild tillsammans med Skype.
Kan man göra motsvarande på en IPad?

Roadglider
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Apple har bara sin egenkontakt och har ingen USB , men det kanske finns piratövergångar? Inget jag har sett.

Man kan koppla in saker med Bluetooth och styra med en app. Det finns appar som kan styra en webcamera.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Sharky!

Tack för detta. Knarrevik nämner ju tidigare en USB-adapter, så då borde det väl fungera med den app du nämner.
Sett Ipad fina bild och snabbhet, så funderar på ett köp.
Har samma tanke som Tommy om antenn till ett nätverkskort.
Möjligt använda en Hub för flera anslutningar till en adapter?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Jag antar att Ipad har samma styrka på Wifi mottagning som en Iphone, och den är oftast lite bättre än den inbyggda antennen i datorn, och när jag då kopplar in den extra usb anslutna antennen på datorn blir det betydligt bättre mottagning.

Det jag mest funderar på är om det finns någon router eller annan lösning som går att använda på samma sätt, att ta emot wifi, för att sedan fördela den till utrustning i husbilen.

Skulle vara bra att veta om möjligheten finns att ansluta extra antenn till Ipad.

//Tommy
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Jag har en Ericsson W25. Jag stoppar in ett sim-kort och sedan är det bara att köra.

Det är en inbyggd router i den. Den sänder ut wifi och har oxå 4 kabelutgångar. Den går på 12v samt att man kan sätta på en extern 3G antenn till den.

Haft den två år nu och är mycket nöjd med den. Lätta att byta sim-kort i den när man är utomlans.

En nakdelen bara, den finns inte på marknaden längre.
Man måste köpa den på Ebay, blocket eller på ett annat annonsering site.
Jag köpte min för 700kr.

FefGLAuj
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Jag antar att Ipad har samma styrka på Wifi mottagning som en Iphone, och den är oftast lite bättre än den inbyggda antennen i datorn, och när jag då kopplar in den extra usb anslutna antennen på datorn blir det betydligt bättre mottagning.

Det jag mest funderar på är om det finns någon router eller annan lösning som går att använda på samma sätt, att ta emot wifi, för att sedan fördela den till utrustning i husbilen.

Skulle vara bra att veta om möjligheten finns att ansluta extra antenn till Ipad.

//Tommy

Jag tror inte det finns någon smidig konsumentvariant av Wlan till Wlan router som skulle lösa ditt problem. En repeater kanske skulle gå men då tror jag man behöver konfigurera den specifikt för de kanaler/nät man hittar och det blir nog inte så smidigt.
En hempulare kan säkert sätta ihop något på en PC som gör jobbet som router men jag förmodar att det skall vara lättanvänt också.

Att koppla ett annat externt Wlan kort/adapter till Ipaden är nog bara att glömma. Även om det finns USB liknande adapters till Ipaden och även om de mot förmodan skulle ge full USB funktionalitet så krävs drivrutiner mm för Wlan kortet och där vet vi ju hur öppna Apple är.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ipad och Wifi?

Hej. När jag vill surfa med min padda i husbilen brukar jag använde min iPhone som"modem". Kopplar bluetooth på båda så använder jag mobilen till att överföra 3G signalen till iPad. Lite trögt kanske men det funkar.
/Sören
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Det jag mest funderar på är om det finns någon router eller annan lösning som går att använda på samma sätt, att ta emot wifi, för att sedan fördela den till utrustning i husbilen. //Tommy

Kanske en MiFi att ha i fickan?

390px-MiFi2372.jpg


Annars är nog en repeater den smartaste lösningen om man bara vill förstärka och fördela WiFi-hotspots.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Annars är nog en repeater den smartaste lösningen om man bara vill förstärka och fördela WiFi-hotspots.

Problemet är som sagt att en repeater fordrar dator för att konfigureras på varje ny plats. Har själv med mig en "nanostation 2" med inbyggd riktantenn som jag sätter upp på taket och söker in okrypterade wifi-sändare med. Fodrar dator, pulande och lite tur.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Mifi är väl i och för sig en smart pryl, men den funktionen finns ju redan i Iphonen som vad jag förstår klarar av att dela ut till flera enheter.

Men det är inte i första hand 3G som jag är ute efter, utan det är hur och om det finns lösningar att förstärka gratis wifi från tex Telias Surfzoner, eller andra öppna nätverk, sådant som jag idag kan förstärka upp betydligt med en extern Usb antenn till datorn.

Ni som har paddor är den wifi mottagningen likvärdig som med tex Iphone?

//Tommy
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Hej!Vi har införskaffat en Dovado Router med usb-port. Där ansluter vi vår "dong" för mobilt bredband. Därifrån kör vi alla våra datorer inkl. I-pad. Funkar hur bra som helt via wifi. Har ännu inte testat i husbilen, men vi tror att det ska funka även där. Har köpt till adapter för att kunna köra router på 12v. Utomlands räknar vi med att köpa simkort i det land vi befinner oss.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Ni som har paddor är den wifi mottagningen likvärdig som med tex Iphone?//Tommy

Jo, jag upplever den minst lika bra. Om jag har min router påslagen kopplar den upp sig automatiskt i huset. Det är tvunget med WiFi eftersom appar och uppdateringar kräver det när filerna är >20 MB.

Jag skall försöka med USB-sticka imorgon men jag tvivlar på att det funkar med drivrutiner. De flesta kameror fungerar att ansluta med USB-adaptern men det är ju en annan femma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Ser en mulighet - på routere med dd-wrt software kan en sette opp via en webadministrasjon et delt wifi. Den ene grenen er lokalnettet bak denne routeren og den andre grenen brukes som ekstern kobling. Styring av denne kan gjøres fra alle enheter som har en webleser. Noen av routerene som kan kjøre dette os har flere wifi antenner (og faktiske wifi kanaler) slik at en for det eksterne nett kan ha en riktantenne på en av antennekontaktene.

Dette er en løsning for nørder!
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Ipad och Wifi?

Hej,till min Iphad så har jag 3:s abonnemang surf o det funkar kanon när vi
Är ute o far,om vi drar utomlands så blir det väl att köpa kort för det landet
Vi är i just då eller gratis Wifi på nån ställplats !!!!! :spinny:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Har någon varit i kontakt med Anyfi.net? Appen Myfi som bygger på samma teknologi har funnits ett tag.

Anyfi bygger på att utnyttja den enorma täckning som alla små WiFi-nät tillsammans utgör i hela världen. De som går med köper en router eller en smart programvara till sin befintliga WiFi-router, som gör att rätt preparerade routers broadcastar, vidaresänder, Anyfi nätet mellan sig, över hela världen. Genom paketförmedling uppnås samma höga säkehet som i trådade LAN och WAN, genom IP-tunnlar. Dessutom till samma låga, fasta månadskostnad oavsett om du surfar hemma, Spanien eller Japan! Inga klyddiga inställningar. Ditt nät följer dig överallt där det finns WiFi:s som är anslutna.

Anyfi ligger i Malmö och svensk leverantör verkar vara Myfi, som ligger på Ideon i Lund, (Sveriges Silicon Valley). Där står också företagets serverfarm som hanterar nätet.

Jag kan inte själv prova. Finns inte täckning i Höllviken ännu. Däremot verkar det finnas i stort sett i hela landet. Tror att de lägsta bandbredderna fortfarande är gratis under uppbyggnadsskedet.

Det här vore vore väl något för oss husbilister! Företaget verkar väldigt seriöst och man har byggt på det här sedan 2006 och är nog snart mogna för lite större uppmärksmahet. Ju snabbare spridning och ju fler som går med, dessto bättre täckning.

Krister N
 
Toppen