• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ipad och Wifi?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad och Wifi?

Ytterligare argument för att köra Net1, om man vill ha strulfritt, enkelt trådlöst nätverk. Man har inga inställningar och inga SIM-kort och inga förändrade APN uppgifter att ta ställning till.
Krister N

Detta med simkort är på både gott och ont men antagligen hade de inte passat i en 3G-telefon ändå?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ipad och Wifi?

Har någon varit i kontakt med Anyfi.net? Appen Myfi som bygger på samma teknologi har funnits ett tag.

Anyfi bygger på att utnyttja den enorma täckning som alla små WiFi-nät tillsammans utgör i hela världen. De som går med köper en router eller en smart programvara till sin befintliga WiFi-router, som gör att rätt preparerade routers broadcastar, vidaresänder, Anyfi nätet mellan sig, över hela världen. Genom paketförmedling uppnås samma höga säkehet som i trådade LAN och WAN, genom IP-tunnlar. Dessutom till samma låga, fasta månadskostnad oavsett om du surfar hemma, Spanien eller Japan! Inga klyddiga inställningar. Ditt nät följer dig överallt där det finns WiFi:s som är anslutna.

Anyfi ligger i Malmö och svensk leverantör verkar vara Myfi, som ligger på Ideon i Lund, (Sveriges Silicon Valley). Där står också företagets serverfarm som hanterar nätet.

Jag kan inte själv prova. Finns inte täckning i Höllviken ännu. Däremot verkar det finnas i stort sett i hela landet. Tror att de lägsta bandbredderna fortfarande är gratis under uppbyggnadsskedet.

Det här vore vore väl något för oss husbilister! Företaget verkar väldigt seriöst och man har byggt på det här sedan 2006 och är nog snart mogna för lite större uppmärksmahet. Ju snabbare spridning och ju fler som går med, dessto bättre täckning.

Krister N

Tyvärr så fungerar det inte längre: Myfi.net - TrÃ¥dlös framtid

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ipad och Wifi?

Så jädrans tradigt. Tekniken fungerar bevisligen utmärkt men det är nog inte alla providers som är intresserade av samkörningen. Det hade ju reducerat roamingkostnadrna snabbt. För på roaming tjänas det stora pengar. Tack för info Jappe!

Krister N
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ipad och Wifi?

Idag använder jag i husbilen en dator och kopplar vid behov till en extra Usb antenn för att komma åt gratis Wifi, i andra hand använder jag mig av mitt mobila bredband antingen via extra dongel (där jag har dagstaxa) eller min Iphone med max 1 GB/månad (beror lite på vad som ska göras).

Går i tankar på att skaffa en Ipad och undrar hur har ni andra löst detta?

Kan jag på något sätt ansluta en extra Wifi antenn till paddan?

Om man skaffar tex en Dovado Tiny router går det att använda för att ta emot Wifi?

Alla idéer är välkomna.


//Tommy

Hej, kan det vara en sådan här wifi-wifi router du letar efter.

WiFi-WiFi Router - YouTube
 
Toppen