• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad Air

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Jeg leste spec på enheten som også er godkjent for flynavigasjon.

Nøyaktighet +/- 2,5m og kaldstart på under 28 sekunder samt 10 posisjonsberegninger i sekundet ved hjelp av opp til 99 satellitter. At den klarer 20 000 m høyde har ingen betydning i bil, og mach 1 som maks hastighet er og litt høyt.

Det eneste den ikke har er A-GPS trianguleringen under kaldstart, etter det er det ingen hjelp i A-GPS utenom inne i kjøpesenter med mer enn en basestasjon. Muligens A-GPS hjelper litt i Lærdalstunellen med sine baser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Det eneste den ikke har er A-GPS trianguleringen under kaldstart, etter det er det ingen hjelp i A-GPS utenom inne i kjøpesenter med mer enn en basestasjon. Muligens A-GPS hjelper litt i Lærdalstunellen med sine baser.

Vi som minns hur lång tid det tog för att en Garmin att hitta positionen uppskattar A-GPS som innebär omedelbar positionering även i tunnlar eller inomhus. En Garmin i en alkovbil kan få problem med att hitta rätt minns jag.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Någon som vet om det finns något motsvarande till det som rekommenderas i #14 som man kan köpa i Sverige.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Anders jag hittar inte den som du visar på ibay .Tänkte köpa en sån. De var helt otroligt hur mycket de fanns att välja på,vill du hjälpa?
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Nu ere beställt och klart. Nu börjar väntans tid. Stort Tack för all hjälp ungdomar!:twitcy::)
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Den här är certifierad av Apple...GNS 5870
Själv skulle jag gå och byta upp mig till en platta med sim kort ;)

iPad, iPhone GNS 5870 MFi Bluetooth Mottagare

En avgörande orsak till att jag inte bytte platt var att jag då skulle tvingas ha ett abonnemang till vilket blivit en kostnad för all framtid nu kan jag köra både platta och pc via routern på ett abb.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: iPad Air

Självklart är det Wifi-versionen, det var ju den jag länkade till...

Ska tillägga att priset gäller endast vecka 32. Jag har alltid använt Wifi på paddan och delning eller router i husbilen. 3G vill jag ha i telefonen som jag ringer med... :rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Självklart är det Wifi-versionen, det var ju den jag länkade till...

Ska tillägga att priset gäller endast vecka 32. Jag har alltid använt Wifi på paddan och delning eller router i husbilen. 3G vill jag ha i telefonen som jag ringer med... :rolleyes:

Lägg till några hundringar så får du en iPad som går att navigera med och slipper använda router och internetdelning.

Eller köp en iPad Mini 4G för drygt 3000:-

Köp den inte!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Billigaste iPad Air med 4G ligger på 1500:- mer. ICAs pris denna vecka är bra pris.

Det varierar från tid till annan.
Priserna sänks snart när den nya versionen kommer!

Men faktum kvarstår, iPad utan 4G och GPS är oanvändbar, det gäller inte bara navigering.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: iPad Air

Det varierar från tid till annan.
Priserna sänks snart när den nya versionen kommer!

Men faktum kvarstår, iPad utan 4G och GPS är oanvändbar, det gäller inte bara navigering.

Nåja? Har du internetuppkoppling och en router så går den använda till mycket.
Det känns onödigt med mer än en klösbräda med navigationsmöjlighet.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Nåja? Har du internetuppkoppling och en router så går den använda till mycket.
Det känns onödigt med mer än en klösbräda med navigationsmöjlighet.

aake

Varför behöva fler prylar för att kunna koppla upp sig?

Vad många inte tänker på är att 90% av appar behöver Platstjänster (GPS) för att fungera fullt ut. Enligt min mening är det Apples största misstag att marknadsföra iPad med enbart WiFi!

image.jpg

Med ett gratis Wifogkort klarar man uppkopplingen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Det varierar från tid till annan.
Priserna sänks snart när den nya versionen kommer!

Men faktum kvarstår, iPad utan 4G och GPS är oanvändbar, det gäller inte bara navigering.

Lite hårt att döma ut dem helt.

Vi har 3st Ipad 2, 1st Ipad mini, 1st Galaxy Note 8 och 1st Galaxy Note 12,2 hemma hos oss och minst 3 används hela tiden. Flera av dem har 3G och GPS men det används bara i en och det är den Ipad 2 som tjänstgör som navigator när vi åker med husbilen.
3G använder vi aldrig.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: iPad Air

Varför behöva fler prylar för att kunna koppla upp sig?

Just det. Vi har bara en pryl som kopplar upp sig, resten av familjen (vi är fyra) kör sina i-prylars uppkoppling genom denna. När vi reser har vi både iPod, tre iPhones samt iPad med oss. Men bara en uppkoppling, så varför lägga ut 1500:- extra på något som inte används?

Är övertygad om att jag inte är helt ensam i världen om att nöja mig med en Wifi-uppkoppling på paddan, så jag hoppas att tipset kan vara till gagn för någon.
 
Senast ändrad:
Toppen