• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad Air

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Jag har köpt rubricerade och installerat igoprimo navigationsapp. Mitt problem är att den söker gpssateliter men den hittar inget den visar att min position är Paris trots att jag är iSverige. Vad kan de va för fel?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: iPad Air

Hej,

När jag tittar på specifikationen för plattan ser jag ingen GPS.

/Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Er det en iPad utan 3G eller 4G så har den ikke gps hardware - det skal finnes mulighet for en ekstern gps-mottaker, men ikke noe jeg har brukt selv.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Vi har varnat många gånger för att köpa iPad WiFi utan 3G/4G.
Den är oduglig till det mesta eftersom de flesta appar kräver "Platstjänster" (GPS).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Det är väl skamligt, om det är så sjukt att det säljs så dyra surfplattor utan inbyggd gps 2014!
Ska väl inte spela nån roll om plattan har har 2, 3 eller 4g anslutning.
T.o.m dom billigaste smartlurarna har länge haft inbyggd gps.
Nää, här verkar ockerbolaget ha lyckats med en klockren flopp, ifall det nu stämmer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Skamligt eller inte, det är tydligt deklarerat att en iPad utan plats för simkort inte har GPS-chipet inbyggt, inte heller kan den användas för att koppla upp sig mot nätet om man inte har WiFi-nät i omedelbar närhet.

Dessbättre finns möjlighet att byta till en 4G-version med öppet köp!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Ipad utan 3G har alltid saknat GPS,det finns lösningar på detta Wifi GPS tex. Badelf, ger betydligt bättre prestanda än den inbyggda GPSen.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Tack!Alla som engagerat sig i mitt problem. Jag har nu fått klart för mig att det inte finns 3/g 4/g i min iPad. Men jag har en router Huawei E5776 som det är 4/g i går det att "köra" med den. Som ni säkert förstår av mina frågor är jag dåligt insatt i detta.Då är det skönt att Ni finns.


Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Routern kommer inte kunna lösa ditt problem med att din iPad saknar GPS.
Du kommer komma åt internet överallt där du har med dig din 4G router men du kommer fortfarande inte kunna använda iGo Primo. Den kräver inbyggd GPS.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Nei, routeren løser bare problemet med internet tillgang. GPS er en annen sak, kan løses med en bluetooth eller wifi gps mottaker - kan koste litt for mye. Finnes og løsninger som kan installeres på en smartphone med gps-chip og en liten app på paddan. Fordelen med disse løse gps-mottakere er at de kan plasseres slik at en får best mulig mottak av signalene.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Lite besviken att inte Anders i Knarrevik har gett något yttrande.Du är ju den enligt mitt fömenande den mest kunnige på detta område.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Hmm.. nu är jag ju ingen Knarrevik men dristar mig till att ge dig ett litet tips i alla fall ;)

En lösning är att komplettera en iPad Wi-Fi med en Bad Elf GPS som Olof G skriv om i #9. Ett annat alternativ är en
Dual XGPS150A Universal Bluetooth GPS Receiver.

Bad Elf - Collections
Bad Elf High Performance GPS Glonass Receiver for Lightning Connector | eBay

Dual XGPS150A Universal Bluetooth GPS Receiver

Här är en tråd där frågan diskuteras: Bästa GPS-mottagaren till iPad wifi? - iPhone och iPad
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Lyssna på Knut, han kan det mesta!
För att kunna navigera med en iPad utan GPS finns möjlighet att koppla till en extern GPS-enhet i lightningporten. Vet dock inget om tillförlitligheten.
 

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Jag har en IPad 4 som jag köpt innan jag hade husbil. Den saknar också 3G och därmed GPS. Jag har skaffat en extra GPS Dual enligt länken i ett tidigare inlägg.
det fungerar utmärkt.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: iPad Air

Nei, routeren løser bare problemet med internet tillgang. GPS er en annen sak, kan løses med en bluetooth eller wifi gps mottaker - kan koste litt for mye. Finnes og løsninger som kan installeres på en smartphone med gps-chip og en liten app på paddan. Fordelen med disse løse gps-mottakere er at de kan plasseres slik at en får best mulig mottak av signalene.

Hej,

Det här förslaget skulle jag gärna vilja använda!
Jag använder nu min S4-mini för att dela ut internetåtkomst till paddan och jag skulle väldigt gärna även vilja dela ut GPS-positionen från S4-mini till paddan.
Hur exakt gör jag det? Vilka inställningar och appar skall jag använda.

/Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Enklest er det med bluetooth, installer https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Saenko.GpsOverBt (eller et av alternativene) og din telefon blir en bluetooth gps mottaker for andre enheter. På plate eller pc parer en inn denne enheten.

Noen har rapportert at Apple har lagt inn en sperre i IOS mot bluetooth enheter som ikke spesiellt godkjent av Apple - en kan pare enhetene, men får en feilmelding om at en ikke kan koble opp. Andre har fått det til på første forsøk - det er lov å teste.

Det finnes løsning om en jailbreaker iPad Add GPS to your jailbroken WiFi iPad with BTstack GPS | Apple news, reviews and how-to's since 2004

For Wifi og BT sharing av GPS ser https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ideasynthesis.solidsync.locate ut som beste alternativ. Ser dessverre ikke hvordan en kan utnytte wifi gps på iPad, har selv android og win8.1 padder og der fungerer BT meget bra.

Men en kan kjøpe en XGPS160 for Navigation apps NEW | Dual Electronics og få en høyere presisjon og hastighet enn hva som er mulig med det som er innebygget i iPad med 4G/GPS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Men en kan kjøpe en XGPS160 for Navigation apps NEW | Dual Electronics og få en høyere presisjon og hastighet enn hva som er mulig med det som er innebygget i iPad med 4G/GPS.

Eftersom iPad har GPS, GLONASS och A-GPS är det tveksamt om man får bättre precision och snabbhet med en extern GPS. Det är nog något som reklammakarna tar till för att få bättre försäljning.

Jämfört med en fast navigator typ Garmin kan det möjligtvis stämma!
 
Toppen