• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad Air

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Är övertygad om att jag inte är helt ensam i världen om att nöja mig med en Wifi-uppkoppling på paddan, så jag hoppas att tipset kan vara till gagn för någon.

Stor synd att inte kunna använda flertalet appar som kräver Platstjänster (GPS).
Jag får många mejl från HBK:are som har gjort fel val och undrar hur de skall få till det med GPS. Mitt råd är att skaffa en iPad, stor eller liten, med 3G/4G.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Förmodligen är det dem som vill använda sin padda för att navigera som ångrar sig.
Annars har jag svårt att se att GPS och 3G skall vara så nödvändigt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Paddor med bara wifi och utan GPS har visst sitt berättigande. Jag tänker t ex på mina gamla föräldrar. De behöver ingen dator, de klarar sej med en padda. De surfar, betalar räkningar, läser/skriver mail och tittar på foton. Nästan till 100 % hemma i lägenheten.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: iPad Air

Detta är WiFi- versionen vilket innebär att den inte har GPS och ingen plats för simkort!

I stort sett oanvändbar!

Fick air utan cellular av förra arbetsgivaren, mot bättre vetande.
Den kan inte stava rätt... skriver en massa skit som jag inte själv knackat in... och duger inte som bokstöd då den väger för lite...
Hjälp vad göra ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

Fick air utan cellular av förra arbetsgivaren, mot bättre vetande.
Den kan inte stava rätt... skriver en massa skit som jag inte själv knackat in... och duger inte som bokstöd då den väger för lite...
Hjälp vad göra ?

1. Allmänt - Tangentbord - Avaktivera automatisk korrigering

image.jpg

2. Ge bort den till någon som väljer att enbart använda den till att lägga patiens.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: iPad Air

Köpte i våras en iPad air och köpte Igo. På väg hem från södra Europa tappade den bort de flesta länder bl.a Sverige. Vad göra?

Fram tills detta inträffade är vi mkt nöjda.

Livibil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad Air

En utväg är att avinstallera och installera på nytt.
Den nordiska, iberiska och brittiska kartan installeras i efterskott i appen under Shop.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: iPad Air

"En utväg är att avinstallera och installera på nytt.
Den nordiska, iberiska och brittiska kartan installeras i efterskott i appen under Shop".

Tack för hjälpen!
Jag förmodar att de inlagda favoriterna inte ligger någonstans utan lär borta?

Livibil
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iPad Air

De är tyvärr borta - om du inte ser dem i iGO. Jag tror inte de sparas till iCloud eller iTunes (men jag kan ha fel).

Ett sätt att komma runt det problemet till nästa gång är att lägga in sina favoriter som kontakter i adressboken. Så hämtar man dem därifrån.

Alternativet är att själv göra en backup av filen user.upoi där favoriterna ligger.
Var den ligger beskrivs här - inte huvudämnet, men den filen är inblandad.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Funderar på att köpa en Ipad air 2 wifi + cellular.
Frågan är hur många GB som behövs?
Ni som har Ipad, hur många GB är ni uppe i?
Hur många GB är använda i grundkonfigurationen?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Till att börja med måste du veta vad du vill ha den till. Har ingen Air men väl en IPad och en iPad mini, på 64 resp 16. Den lilla kan man surfa, ha appar, ja tom IGO, men bilder och musik etc...

Jag får rensa 64:an vid varje uppdatering, skulle jag köpa idag 128, dock helat ännu mer. Vitsen med IPad för mej att ha allt jag vill ha i en. När jag köpte en iBook Air nyss blev den bara 128, men en liten extern disk på 1TB.

Åter det är i mitt sätt att använda, kör inte med foton, musik etc på molnen, drar alldeles för mycket från abonnemanget att hålla på med tycker jag.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Beror återigen vad och hur det används, såklart. Har 32GB i Ipadair:n för kartor och surfning, sedan Nikon systemkamera till bilderna och Ipod touch 16GB till musiken dockad tilla en JBL bashögtalare. Dessutom kan jag använda usb från Ipodden till bilstereon och gömma undan den för allt går att styra från stereon, smidigt.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: iPad Air

Jag kommer framförallt att använda den till surfning, men räknar med att kanske komma upp i ca 50 nyttoappar förutom de som ingår i grundversionen.
Se vet man ju inte hur användningen kommer att utvecklas.
 
Senast ändrad:
Toppen