• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tänker skaffa en mindre inverter med ren sinus. Någon som har förslag på en prisvärd sådan i storleken 300W - 600W? Kollade Kjell & Co men de tycks bara ha växelriktare med modifierad sinus där.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Inverter

Jag tänker skaffa en mindre inverter med ren sinus. Någon som har förslag på en prisvärd sådan i storleken 300W - 600W? Kollade Kjell & Co men de tycks bara ha växelriktare med modifierad sinus där.

Underligt.
För 2 månader sedan köpte jag artikel 44-015 (300W ren sinus) 12-24V (sid 248 i katalogen) hos dem.
Dock hade de den inte här på hemorten, utan jag hittade en i Norrköping.
Kanske kan det löna sig att ringa en butik och fråga lagersaldo specifikt på den artikeln, de kan se butikerna i hela landet.
Kanske har den utgått eller något?
Tipset blir att ringa och fråga dem.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Inverter

Har också letat efter växelriktare med ren sinus, de flesta svenska handlare tar hutlöst betalt men clasohlson har en som ger 300W för 999kr, artnr 32-5124.
Visserligen orimligt dyrt även detta, men jag har inte kunnat hitta någon billigare.
Större utbud och högre effekter finns på conrad.se. Deras pris för en som ger 300W och ren sinus är lite högre, omkring 1300kr plus frakt.

Vi som är våghalsiga kan ju förstås försöka handla vår växelriktare på ebay.se, om vi nu vågar lita på säljarens påstående om att burken verkligen levererar "pure sine"... Hmm...

Gå till ebay.se och sök på "pure sine" så dyker de upp.
Till exempel denna på 300W för 415kr inkl frakt, gå till ebay.se och sök på: 251320665347
Själv lutar jag åt denna på 1500W för 1616kr inkl frakt, gå till ebay.se och sök på: 200952795265

De flesta växelriktare som finns på ebay och som ger 220V har inte de jordade uttag som används i Sverige - de lär heta "CEE7/4 Schuko" - så man får byta uttag själv eller använda en USA-reseadapter.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Håller med om att prisbilden i vanlig ordning är i högsta laget i Sverige även på denna produktpyp. Jag har tidigare kollat lite på ebay.de och hittat några intressanta objekt men eftersom en växelriktare väger en del så blir fraktkostnaden ofta relativt hög.
Ditt tips på 300 wttaren ser intressant ut.. 415 kr inkl. frakt för en 300W ren sinus är ju näst intill ett fynd :).
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Jag har den av rutger nämna växelriktar från Clas Ohlson som ger 300W för 999kr artnr 32-5124, sedan något år.

Kom fram till att den var bästa köpet i synnerhet som Clas aldrig tjafsar om man får problem, vilket för övrigt även gäller Kjell.

Notera att växelriktaren inte får startas med belastning då man annars riskerar att skada den.
//Conny
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Inverter

Hej
Vi har köpt vår inverter på 2000 W från Tyskland via E-bay, kostade i Maj 2013 980 SEK, inklusive frakt. Fungerar helt utmärkt och vi fick den levererad på en vecka. Säljaren var en Holländska firma som sålde på Tyska E-bay.

/Sylvia&Micke
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Inverter

Hej
Vi har köpt vår inverter på 2000 W från Tyskland via E-bay, kostade i Maj 2013 980 SEK, inklusive frakt. Fungerar helt utmärkt och vi fick den levererad på en vecka. Säljaren var en Holländska firma som sålde på Tyska E-bay.

/Sylvia&Micke

Hej
Mycket bra pris,vad det med ren Sinus ?

MVH//Jocko
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Om vi nu håller oss till ren sinus så hade Kjell en som var okey (velleman).
Den jag köpte är på 300W och ge ren helt okey sinusvåg, kollade den med oscilloskopet vid 3/3 belastning.

Men den verkar tyvärr vara försvunnen från Kjells sortiment.
Det var ett bra pris om man passade på att nyttja 20% kupongerna som dyker upp men jämna mellanrum.

Inte mycket hjälp....hittar ingen 300W under tusenlappen???
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.615
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Hej! Ta bort plastgallret på passagerarstolens baksida, gör en platta, ev. trä eller durkplåt som du fäster här och där du sedan fäster invertorn på. Nära batteri och lättillgänglig.

Har själv gjort så. Roadcamp R.

Livibil
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Hej! Ta bort plastgallret på passagerarstolens baksida, gör en platta, ev. trä eller durkplåt som du fäster här och där du sedan fäster invertorn på. Nära batteri och lättillgänglig.

Har själv gjort så. Roadcamp R.

Livibil

Ja det är en relativt liten inverter så den skulle nog rymmas där. Eller kanske bakom förarstolen och sedan koppla in den på EBL till befintliga 230V uttag.. kan det vara en bra idè?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Mycket att tänka på och mycket att lära. När jag nu läser om ren sinus, som jag inte kan någonting om, undrar jag om jag gjorde helt fel när jag köpte en 1000W inverter på Biltema.
Kan någon enkelt förklara detta för mig.
Hälsar Lena
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter

Viss känslig elektronikutrustning kan ha svårigheter att acceptera modifierad sinus, alltså en lite taggig sinuskurva av växelström. Sådana växelriktare (inverter) brukar vara lite billigare men de funkar som regel ok med de flesta strömförbrukare.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Viss känslig elektronikutrustning kan ha svårigheter att acceptera modifierad sinus, alltså en lite taggig sinuskurva av växelström. Sådana växelriktare (inverter) brukar vara lite billigare men de funkar som regel ok med de flesta strömförbrukare.

Jag har hört att det inte är bra att ladda eltandborsten. Är det skillnaden, att den hade gått att ladda om jag haft en annan inverter.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.615
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Min som är på 1000 w är för stor för att få plats under plastkåpan och sitter därför helt synlig. Den har även uttag på sidan vilket blir mkt lätt åtkomligt och bra för kylningen.

Om jag kan detta med att få in bild på detta forum.. ska jag åstadkomma det i kväll.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Jag har en väl fungerande solpanelanläggning och skall nu investera i en inverter på ca 1500 -2000 watt. Är det möjlig och hur gör man för att koppla in invertern på anläggningen så att det kommer 220v ur alla uttagen när man behöver 220v ström. Tanken jag har är att det skall vara ström i uttagen och inte bara i en inverter??????
//Tommy :wideeyed:
 
Toppen