• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Varför fungerar inte invertern när man t.ex. ska ladda telefonen men när man startar något som förbrukar mer ström?
Just laddning av telefoner, Ipads etc är största användningsområdet för inverter för oss.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Använder 2 av dessa till mina Ecoride batteri 36v. Där original laddaren ger 42v

Då skulle den också kunna fungera på mitt batteri menar du och du har inte noterat något minus. Hur länge har du använt den?
Tommy

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Det kan godt være at jeg er overforsigtig, men jeg ville aldrig anvende en lader der ikke er godkendt af batterifabrikanten.

Jer er af den overbevisning, at det er forkert udstyr eller forkert anvendelse af udstyr, der giver de problemer, der får batterier til at tage fyr.

Da jeg ikke har kunnet finde en lader fabrikeret/godkendt af Bosch, der går fra 12V til 42V, så anvender jeg 230V laderen der fulgte med cyklen og batteriet ved køb, og så får jeg de 230V fra min inverter, da jeg aldrig står på landstrøm
Ungefär så har jag tänkt också men inte brytt mig om att trixa med inverter. Ganska rejäla batterier till våra cyklar så vi klarar oss några dagar. Använder inte cyklarna så jätteofta heller men de är bra att ha med.

Dessutom trivs vi ganska bra med att ta in på camping/ställplats emellanåt.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Om man då försöker med en liten inverter till 12v uttaget med ren sinus som klarar min laddare som är stämplad in 230V -1,8A max känner ni till någon sådan? Det är det enda jag då behöver 230V till.
Tommy
Som jag förstått bör du nog koppla invertern direkt mot batteriet, ev. med en brytare mellan. Vanliga 12v uttag klarar nog inte så hög förbrukning.
Finns andra här som kan detta bra mycket bättre än det lilla jag snappat upp.:)

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Som jag förstått bör du nog koppla invertern direkt mot batteriet, ev. med en brytare mellan. Vanliga 12v uttag klarar nog inte så hög förbrukning.
Finns andra här som kan detta bra mycket bättre än det lilla jag snappat upp.:)
Bra uppskattat. Ett ”cigg-uttag” ska inte belastas med mer än 10A, det ger 120W..
Dessutom så ska man inte köra långre stunder med hög ström i dessa uttag.

Så en inverter ska man sätta direkt till batteriet, med säkring. 414W (vilket är laddarens spec) ger ~35A, vilket är lite för mycket i ”cigg-kontakten”.
Dessutom bör man kontrollera att batteriet man har, klarar att leverera den energin man behöver.
Det är inte alla som klarar det, och då stänger invertern av.

Så det är inte bara att koppla dit den.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Ungefär så har jag tänkt också men inte brytt mig om att trixa med inverter. Ganska rejäla batterier till våra cyklar så vi klarar oss några dagar. Använder inte cyklarna så jätteofta heller men de är bra att ha med.

Dessutom trivs vi ganska bra med att ta in på camping/ställplats emellanåt.
Ja det lutar nog åt ditt håll att man tar in på en plats med el då batteriet behöver laddas.

Tack alla för svar
Tommy

Toppen